رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
  • کد خبر : ۹۹۶۰
  • چاپ خبر : ورزش در ماه رمضان چگونه باید باشد و چه برنامه ای برای تمرین توصیه می شود ؟!
قابل توجه روزه‌داران؛

ورزش در ماه رمضان چگونه باید باشد و چه برنامه ای برای تمرین توصیه می شود ؟!

یک دکترای فیزیولوژی ورزشی تمرینات و حرکات ورزشی ممنوعه در خانه را بر شمرد و تاکید کرد که افراد مختلف به دلیل آسیب پذیری از انجام این دسته از تمرینات خودداری کنند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: ورزش همیشه مفید بوده و در ماه رمضان هم آثار خودش را دارد؛ توصیه می‌کنم روزه‌داران در این ماه مبارک برنامه‌های تمرینی خودشان را طوری تنظیم کنند که بتوانند حداکثر استفاده را از ورزش ببرند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: ورزش همیشه مفید بوده و در ماه رمضان هم آثار خودش را دارد؛ توصیه می‌کنم روزه‌داران در این ماه مبارک برنامه‌های تمرینی خودشان را طوری تنظیم کنند که بتوانند حداکثر استفاده را از ورزش ببرند.

به گزارش یاریزان؛ دکتر احمد باقری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص جنبه‌های مختلف پزشکی و ورزشی روزه‌داری اظهار داشت: ورزش همیشه مفید بوده و در ماه رمضان هم آثار خودش را دارد؛ توصیه می‌کنم روزه‌داران در این ماه مبارک برنامه‌های تمرینی خودشان را طوری تنظیم کنند که بتوانند حداکثر استفاده را از ورزش ببرند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان افزود: ورزش با افزایش سطح سلامتی بدن و بهبود سطح متابولیسم کمک می‌کند از فواید روزه‌داری استفاده کنیم.

وی در خصوص توصیه به روزه‌دارانی که قصد ادامه تمرینات ورزشی خود را دارند بیان داشت: برنامه‌های تمرینی را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که بیشتر در فواصل افطار تا سحر باشد، یک تا ۲ ساعت پس از افطار می‌توانند چه تمرینات هوازی و چه تمرینات قدرتی را انجام دهند، هم‌چنین شدت تمرینات خود را در این مدت کاهش دهند و مدت زمان تمرین را بیشتر بکنند.

باقری‌مقدم افزود: اگر مایل هستند در طول روز ورزش کنند حتماً در فاصله افطار تا سحر مایعات کافی و کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده مثل نان، برنج و ماکارونی استفاده کنند تا ذخیره خوبی برای فعالیت‌های ورزشی در طول روز باشد.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان ادامه داد: وعده سحری باید متعادل و حاوی مواد غذایی کافی برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه باشد تا ورزشکاران در طول روز دچار ضعف نشوند؛ از طرف دیگر پرخوری و تندخوری در سحر می‌تواند موجب بروز عوارض گوارشی در طول روز شود، بنابراین توصیه می‌شود ورزشکاران روزه‌دار زود بخوابند و یک الی ۲ ساعت قبل از اذان صبح بیدار شوند و غذای متنوعی به آرامی بخورند.

وی تشریح کرد: بدن ورزشکاران به آب کافی نیاز دارد بنا بر این باید ورزشکاران آب کافی بنوشند؛ توصیه می‌شود بخصوص در وعده سحر بیشتر میوه‌های آبدار بخورند تا خود آب چون ماندگاری بیشتری دارد و مواد لازم دیگری راهم به بدن می‌رساند، هم‌چنین غذاها باید نمک کافی هم داشته باشند و خوردن غذای بی‌نمک یک باور غلط است؛ البته غذاها نباید شور باشند.

باقری‌مقدم در خصوص ورزش‌هایی که بهتر است در این ماه انجام شود تصریح کرد: ورزش‌های قدرتی و تقویت عضلات معمولاً چون نیاز به مایعات کمتری دارد، نسبت ورزش‌های هوازی قابل قبول‌تر است، در طی روز فعالیت‌های هوازی که باعث تعریق زیاد می‌شود و نیاز بیشتری به مصرف آب دارد در زمان افطار تا سحر انجام شود.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با توجه به نزدیک شدن به هفته سلامت و ورزش کردن به خصوص در دوران کرونا اظهار داشت: شاه کلید سلامت چه در حوزه قهرمانی چه همگانی ورزش بوده است، با ورزش و تغدیه مناسب می‌توان سلامتی را تضمین کرد.

وی بیان داشت: برای حفظ سلامتی توصیه اکید من به همه مردم حتی در شرایط کرونایی ورزش است؛ ورزش را باید اصولی انجام داد و آموزش دید تا به طور صحیح انجام شود.

باقری‌مقدم در ادامه بیان داشت: برای هر کدام از گروه‌ها و افراد خاص و عموم مردم در ورزش کردن شرایط متفاوتی وجود دارد بنابراین با استفاده از نظر کارشناسان توصیه می‌کنم برنامه ورزشی روزانه شامل تمرینات پیاده‌روی، دویدن آرام، حرکات کششی برای تقویت مفاصل و حرکات تقویتی برای تقویت عضلات را حتماً جز برنامه روزانه خود قرار دهند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان تصریح کرد: تمرینات پیاده‌روی حداقل نیم ساعت در روز انجام شود و تقویت عضلات اصلی بدن مانند شانه و ستون فقرات را در برنامه خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: ورزش با بهبود شرایط بدن از بیماری‌های مزمن قلبی عروقی، کلیوی، سرطان‌ها، چاقی، دیابت و بسیاری دیگر از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، هم‌چنین در کنترل این بیماری‌ها موثر است.

باقری‌مقدم در ادامه تشریح کرد: با توجه به این که امروزه تمرکز سیاست‌گذاران ما در بحث سلامت عمومی خارج از بحث موقت کرونا پیشگیری از بیماری‌های مزمن بوده ورزش عاملی در بحث پیشگیری است، از طرفی هم با افزایش نشاط و بهبود وضعیت روانی و هم‌چنین بهبود توان عملکردی در فعالیت‌های روزانه می‌تواند احساس خوبی را به افراد ورزشکار منتقل کند، بنابراین ورزش با حفظ سلامت و ارتقا سطح روحی روانی محرک بسیار خوبی برای فعالیت‌های اجتماعی روزانه است.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه