رفتن به بالا
  • یکشنبه - 2 خرداد 1400 - 08:23
  • کد خبر : ۱۰۲۴۲
  • چاپ خبر : کوهنوردی برای چه کسانی خطرناک است؟ قبل از صعود دگزامتازون تزریق نکنید!
دکتر هوشنگ بهمنی تشریح می کند؛

کوهنوردی برای چه کسانی خطرناک است؟ قبل از صعود دگزامتازون تزریق نکنید!

در جهت مبارزه با بیماری کرونا، کوهنوردان مهابادی هزینه‌های مراسمات نوروز امسال خود را به هیات امنای بیمارستان موقت این شهرستان اهدا می‌کنند.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با اشاره به اینکه کوهنوردی رشته‌ای مناسب برای همه افراد نیست، گفت: بیماران قلبی با سابقه سکته قلبی و استنت، فشار خون کنترل نشده، افراد مبتلا به صرع و با سابقه اخیر جراحی چشم نباید کوه بروند.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با اشاره به اینکه کوهنوردی رشته‌ای مناسب برای همه افراد نیست، گفت: بیماران قلبی با سابقه سکته قلبی و استنت، فشار خون کنترل نشده، افراد مبتلا به صرع و با سابقه اخیر جراحی چشم نباید کوه بروند.

دکتر هوشنگ بهمنی با بیان اینکه هرساله با گرم شدن هوا افراد زیادی کوهنوردی را جزو برنامه های هفتگی خود قرار می دهند، اظهار کرد: به همه علاقمندان به کوهنوردی و بویژه افرادی بالای ۵۰ سال و افرادی که بیماریهای زمینه ای دارند، توصیه می کنیم پیش از رفتن به کوه معاینات پزشکی داشته باشند.

 

------------------------------------

وی تصریح کرد: در این معاینات سابقه فشار خون، دیابت و قند خون، درد در قفسه سینه حین انجام پیاده روی طولانی و یا فعالیت، بیماریهای مغزی، صرع و … برای فرد بررسی می شود و آنگاه تشخیص داده می شود که می تواند برای کوهنوردی اقدام کند، یا نه.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با تاکید بر اینکه بیماران قلبی با سابقه سکته قلبی و استنت، فشار خون کنترل نشده، صرع و با سابقه اخیر جراحی چشم نباید کوه بروند، خاطرنشان کرد: افرادی هم که برای اولین بار قصد کوهنوردی دارند، باید از حدود یکی دو هفته پیش از اجرای این برنامه، برخی ورزش ها مانند ورزش های استقامتی و هوازی را انجام دهند تا با دم عمیق و تنفس شکمی و بازدم طولانی عضلات ریه های آنها برای صعود به کوه تقویت شود و گنجایش حجم بیشتری از هوا را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی بیماران تنفسی مانند بیماران مبتلا به آسم اگر بیماری آنها شدید است و همچنین بیماران قلبی، باید کوهنوردی را با احتیاط انجام دهند و حتما داروهایشان را با خود به کوه ببرند. این افراد وقتی به ارتفاع می روند، روزانه بیشتر از ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر نباید ارتفاع بگیرند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

بهمنی اضافه کرد: بیمارانی هم که به تازگی جراحی شبکیه و قرنیه را انجام داده اند، تا ۱۲ هفته پس از انجام جراحی نباید برای کوهنوردی اقدام کنند و اگر هم قصد دارند به کوه بروند باید با پزشک خود حتما مشورت کنند.

وی کوهنوردی را برای بیماران مبتلا به صرع ممنوع اعلام کرد و گفت: باتوجه به اینکه با بالا رفتن از ارتفاع، اکسیژن کمتری به مغز می رسد و این مسئله می تواند شروع حمله را برای بیماران صرعی به همراه داشته باشد، به این افراد توصیه می کنیم از کوهنوردی پزهیز کنند، چرا که در صورتی که دچار حمله صرع شوند راهی برای کنترل آن در ارتفاع نیست و ممکن است از کوه سقوط کنند.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در خصوص شرایط کوهنوردی برای بیماران دیابتی هم گفت: زمانی که فردی از کوه بالا می رود، بدن در ابتدا با کاهش قند مواجه می شود و در ادامه صعود بدن هورمون ضد انسولین را تولید می کند که این موضوع باعث می شود تنظیم قند در ارتفاع به هم بریزد، بویژه برای بیمارانی که انسولین مصرف می کنند این مسئله خطرساز است.

وی با بیان اینکه دستگاه تست قند در ارتفاع چندان کارایی برای این بیماران نخواهد داشت، عنوان کرد: این دستگاه ها معمولا در دمای ۱۰ تا ۴۰ درجه باید قرار بگیرند، این درحالی است که در ارتفاع دمای هوا می تواند بسیار گرم و یا بسیار سرد باشد، بنابراین اطلاعات درستی به بیمار نمی دهد و ممکن است بیمار داروهایش را با دوز بالا و یا دوز پائین مصرف کند که مشکل ساز خواهد شد.

دکتر بهمنی با بیان اینکه کوهنوردی برای افرادی که میگرن دارند هم باید با احتیاط باشد، گفت: این افراد در ارتفاع علائم بیماری ارتفاع را پیدا می کنند و احتمال تشدید میگرن برای آنها حین صعود وجود دارد، بنابراین باید داروهای خود را به همراه داشته باشند و با پزشک همراه تیم مشورت کنند. در زمان رفتن به کوه باید به تدریج ارتفاع را افزایش دهند و توقف های کوتاه داشته باشند، آب به میزان کافی مصرف کنند و از عینک های محافظ uv استفاده کنند.

بهمنی به وقوع بیماری ارتفاع یا ارتفاع زدگی در برخی از کوهنوردان هم اشاره کرد و گفت: علائم بیماری ارتفاع کاملا شبیه بیماریهای قلبی است، در این بیماری فرد علائمی همچون درد در قفسه سینه، سختی تنفس، سرگیجه و حالت تهوع را دارد. افردی که دچار بیماری دیابت هستند نیز زمانی که از ارتفاع بالا می روند، این حالت ها را تجربه می کنند.

وی با تاکید براینکه نباید علائم بیماری ارتفاع را دست کم گرفت، عنوان کرد: اگر این علائم را دست کم بگیریم، علائم اولیه تبدیل به ورم پرده های داخلی بدن مانند پرده های دور شکم، قلب، ریه و مغز خواهد شد و حتی ممکن است مرگ بیمار را به دنبال داشته باشد.

وی خونریزی گوارشی را از دیگر بیماریها در کوهنوردی دانست و افزود: گاها برخی کوهنوردان در ارتفاع ممکن است دچار سردرد، کوفتگی و زانودردهای شایعی شوند که برای رفع آنها داروهایی مانند پروفن و داروهایی که ضد التهابی هستند را مصرف می کنند که این داروها باعث خونریزی گوارشی آنها می شود.

بهمنی به وجود یک باور غلط بین برخی کوهنوردان هم اشاره کرد که باعث می شود دچار خونریزی گوارشی شوند و دراین رابطه توضیح داد: برخی از کوهنوردان قبل از اینکه به کوه بروند برای جلوگیری از ارتفاع زدگی، آمپول دگزامتون تزریق می کنند، درحالی که این آمپول باعث خونریزی گوارشی می شود.

وی تاکید کرد: کوهنوردانی هم که زخم معده دارند، ۱۴ روز قبل از رفتن به کوه باید بیماری خود را درمان کنند.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه درخصوص کوهنوردی برای بیماران ارتوپدی هم گفت: اگر بیماری این افراد سبک باشد، با تدابیری می توانند به کوه بروند، از جمله اینکه بار کوله پشتی در افراد سالم یک چهارم تا یک پنجم وزن آنها باید باشد و در افراد با درد کمر و زانو کمتر از یک پنجم وزن بدنشان باشد.

وی تاکید کرد: کوهنوردانی که بیماری مفاصل دارند مخصوصا بیمارانی که آرتروز دارند، بهتر است به کوه نروند و اگر هم می روند بسیار آهسته کوهنوردی کنند.

بهمنی اظهار کرد: بیمارانی هم که فشار خون دارند، کوهنوردی در ارتفاع کم باعث تعادل آنها می شود، اما در ارتفاع بالا فشار آنها را افزایش می دهد، پس توصیه می شود بیش از چهار تا پنج هزار متر کوهنوردی نداشته باشند.

یاریزان | کوهنوردی برای چه کسانی خطرناک است؟

دکتر هوشنگ بهمنی | پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی