رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
  • کد خبر : ۱۰۰۶۲
  • چاپ خبر : پیشگیری از آسیب های ورزشی بهترین درمان است
متخصص آسیب شناسی تشریح می کند؛

پیشگیری از آسیب های ورزشی بهترین درمان است

صدمات جدی سر و گردن بیشتر در ورزشکاران شرکت کننده در ورزش های پر برخورد یا ورزشهایی که با خطر سقوط از ارتفاع همراه است دیده می شود، شکستگی مهره های گردنی می تواند به صورت مستقیم باعث آسیب به نخاع در ریشه های عصبی شده که مراقبت های اولیه و فوری عامل پیشگیری از بروز عوارض می باشند. همچنین می تواند بدون ایجاد شکستگی استخوانی منجربه کوفتگی نخاع وآسیب ریشه های عصبی اطراف آن شود. در برخورد اولیه با ورزشکار مصدوم بررسی وشناسایی صدمات سر و گردن از نکات بسیار حساس و مهم است که کادر درمانی باید توجه داشته باشند. در صورت مراجعه با مصدوم گردنی باید ستون مهره های گردنی با حفظ بی حرکتی کردن توسط گردن بند طبی سقف حمایت شود و هیچ گونه حرکتی در گردن ورزشکار ایجاد نشود. ورزشکار مبتلا به یک آسیب ستون مهره های گردنی ممکن است از درد گردن یا علائم عصبی مثل درد تیر کشنده، کرختی، سوزن سوزن شدن، ضعف یا نهایتاً فلج اندام شکایت کند. کادر درمانی هیات پزشکی جهت انجام بررسی های بعدی مصدوم را روی یک تخته ویژه خوابانده وبا رعایت حداقل حرکات به مرکز درمانی مجهز اعزام نماید. ورزشکار قبل از بازگشت دوباره به ورزش باید دامنه حرکتی کامل وعاری از درد و قدرت کافی را جهت پیشگیری از آسیب مجدد داشته باشد و مهره های گردنی از وضعیت تثبیت شده ای برخوردار باشند.

دکتر لیلا یوزباشی با عنوان این مطلب که آسیب های ورزشی جز جدا نشدنی ورزش است افزود: تنها راه این موضوع رعایت برخی اصول و پیشگیری است تا بتوان درصد آسیب ها را کاهش داد.

دکتر لیلا یوزباشی با عنوان این مطلب که آسیب های ورزشی جز جدا نشدنی ورزش است افزود: تنها راه این موضوع رعایت برخی اصول و پیشگیری است تا بتوان درصد آسیب ها را کاهش داد.

به گزارش یاریزان؛ دکتر یوزباشی متخصص آسیب شناسی، آسیب های ورزشی را به دو دسته عوامل درونی وبیرونی تقسیم کرد و گفت: عوامل درونی شامل سن، تجربه، خواب، تغذیه، آمادگی جسمانی، انعطاف بدنی، سرعت، استقامت و عوامل بیرونی شامل محیط ورزشی، کف پوش، تجهیزات، لباس ورزشکار، آب وهوا، تهویه، نور سالن، بیماری های پوستی و… که اگر هر کدام از این فاکتورها نباشد فرد بیشتر در معرض آسیب قرار دارد.

یوزباشی درتشریح برخی اقدامات برای کاهش و جلوگیری ازآسیب های ورزشی عنوان کرد: بهترین درمان آسیب های ورزشی در واقع پیشگیری است. هر ورزشکار قبل از اینکه به زمین ورزشی برود باید یکسری کارها را انجام دهد تا آسیب های ورزشی به حداقل برسد. این کارها شامل نرمش، حرکات کششی، گرم کردن بدن و استراحت بدن است که با انجام این مراحل ورزشکار می تواند فعالیت ورزشی را شروع و ادامه دهد.

وی در تشریح مزایای مراحل فوق برای ورزشکار گفت: انجام این کارها از لحاظ روحی روانی به ورزشکار حس خوبی می دهدو باعث می شود عملکرد ورزشکار بهتر شود ودر ادامه می توانم بگویم دردی که پس از تمرینات ورزشی ممکن است رخ دهد را کمترمی کند و باعث افزایش انعطاف پذیری اعضا درگیرو به نوبه خود می تواند آسیب به اجزا را کمتر کند.

دکتر یوزباشی در پاسخ این سوال که چه میزان ورزش حرفه ای احتمال آسیب را افزایش میدهد عنوان کرد: در ابتدا باید بگویم من طرفدار ورزش برای همه و تندرستی هستم در حالی که بیشترجوانان هنگامی که به ورزش رو می آورند تمایل دارند به صورت حرفه ای ورزش کنند وهدف مدال آوری می شود که در این صورت آسیب دیدگی نیز گریز ناپذیر خواهد بودکه از جمله می توان به آسیب های پرکاری که در ورزش وجود دارد اشاره کرد که موجب می شود بدن در اثر فعالیت و کار زیاد تحلیل رود و دچار آسیب شود.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه