رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 31 خرداد 1402 - 22:28
  • کد خبر : ۱۴۴۳۱
  • چاپ خبر : تاثیر عدالت در توزیع امکانات صنعتی بر توسعه ورزش در استان‌های محروم ایران

تاثیر عدالت در توزیع امکانات صنعتی بر توسعه ورزش در استان‌های محروم ایران

به گزارش یاریزان؛ در دنیای امروز، ورزش با اقتصاد، سیاست، صنعت و هنر آمیخته شده است و در برخی از رشته‌ها نمی توان مرزی بین آنها قرار داد. اگر لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا یا هزینه و درآمد رویدادهای بزرگی همچون جام جهانی فوتبال و المپیک را مورد بررسی قرار دهیم به این واقعیت خواهیم رسید که امروزه سرمایه گذاری کلان در ورزش دستاوردهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را با خود به همراه خواهد داشت. از این رو کشورهای زیادی در جهان با ایجاد کارخانه‌های تولید ورزشکار علاوه بر درآمدزایی، فرهنگ و سیاست خود را نیز صادر می‌کنند. ورزشکارانی که از کودکی با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی دولت‌ها در بخش استعدادیابی رشد می کنند و آماده می شوند تا همچون یک تاجر علاوه بر کسب افتخار و ثبت آن در تاریخ، سود حاصله از تونایی ایجاد شده برای آن ورزشکار و یا باشگاه ورزشی را به کشور بازگردانند. سرمایه‌گذاری دولت‌ها به‌شرطی در بخش استعدادیابی و شکوفایی استعداد‌های ورزشی از طریق ایجاد و توزیع عادلانه امکانات و صنایع توانمند میسر خواهد شد که دو عامل بسیار مهم یعنی "ایجاد قانون شفاف و کارآمد" و "اجرای صحیح آن قانون" رعایت و عملی شود. در ایران قانونی تحت عنوان "استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت" مشتمل بر ماده واحده در سال 1393 تصویب شد و در همان سال به تأیید شورای نگهبان نیز رسید که متن آن به شرح زیر است: ماده واحده ـ در راستای تحقق اصل چهل و هشتم (۴۸) قانون اساسی و سیاست‌های کلی و جهت حصول به اهداف چشم انداز و به منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمترتوسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل نماید که فاصله شاخص برخورداری شهرستان‌های کمتر از سطح متوسط کشور در شاخص ‌های زیر، سالانه حداقل ده درصد (۱۰%) به سطح متوسط کشوری نزدیک شود. بدین مـنظور دولت مکلف است سه درصد (۳%) از اعتبارات بودجه عمومی دولت را در قالب ردیف مشخص تحت همین عنوان تعیین کند و طی جدولی که در آن سهم هر استان براساس شاخص‌های نرخ بیکاری، آب شرب شهری و روستایی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهسازی روستاها، راه و زیرساخت های جاده ای، سرانه های عمـران شهری و درآمد شهرداری ها مشخص می گردد، در قانون بودجه درج نماید. سهم هر شهرستان برای بهبود شاخص‌های مذکور همراه با دستورالعمل توزیع پروژه‌ها و طرح‌های موارد فوق، همزمان با ابلاغ اعتبارات استانی توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به استان ابلاغ می شود تا با تصویب کمیته برنامه ریزی شهرستان به طرح‌ها و پروژه‌های موضوع شاخص‌های فوق اختصاص یابد.

بخش تحقیق و پژوهش پایگاه خبر ورزشی یاریزان در نگاهی موشکافانه به بررسی وجود عدالت در نحوه توزیع امکانات اقتصادی و صنعتی در ایران و تاثیر آن بر زیرساخت ها و فعالیت رشته های ورزشی در استان‌های محروم پرداخته است.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

بخش تحقیق و پژوهش پایگاه خبر ورزشی یاریزان در نگاهی موشکافانه به بررسی وجود عدالت در نحوه توزیع امکانات اقتصادی و صنعتی در ایران و تاثیر آن بر زیرساخت‌ها و فعالیت رشته‌های ورزشی در استان‌های محروم پرداخته است.

 

 

------------------------------------

به گزارش یاریزان؛ در دنیای امروز، ورزش با اقتصاد، سیاست، صنعت و هنر آمیخته شده است و در برخی از رشته‌ها نمی توان مرزی بین آنها قرار داد. اگر لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا یا هزینه و درآمد رویدادهای بزرگی همچون جام جهانی فوتبال و المپیک را مورد بررسی قرار دهیم به این واقعیت خواهیم رسید که امروزه سرمایه گذاری کلان در ورزش دستاوردهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… را با خود به همراه خواهد داشت.

از این رو کشورهای زیادی در جهان با ایجاد کارخانه‌های تولید ورزشکار علاوه بر درآمدزایی، فرهنگ و سیاست خود را نیز صادر می‌کنند. ورزشکارانی که از کودکی با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی دولت‌ها در بخش استعدادیابی رشد می کنند و آماده می شوند تا همچون یک تاجر علاوه بر کسب افتخار و ثبت آن در تاریخ، سود حاصله از تونایی ایجاد شده برای آن ورزشکار و یا باشگاه ورزشی را به کشور بازگردانند.

سرمایه‌گذاری دولت‌ها به‌شرطی در بخش استعدادیابی و شکوفایی استعداد‌های ورزشی از طریق ایجاد و توزیع عادلانه امکانات و صنایع توانمند میسر خواهد شد که دو عامل بسیار مهم یعنی “ایجاد قانون شفاف و کارآمد” و “اجرای صحیح آن قانون” رعایت و عملی شود.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

در ایران قانونی تحت عنوان “استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت” مشتمل بر ماده واحده در سال ۱۳۹۳ تصویب شد و در همان سال به تایید شورای نگهبان نیز رسید که متن آن به شرح زیر است:

ماده واحده ـ در راستای تحقق اصل چهل و هشتم (۴۸) قانون اساسی و سیاست‌های کلی و جهت حصول به اهداف چشم انداز و به منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمترتوسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل نماید که فاصله شاخص برخورداری شهرستان‌های کمتر از سطح متوسط کشور در شاخص ‌های زیر، سالانه حداقل ده درصد (۱۰%) به سطح متوسط کشوری نزدیک شود.

بدین مـنظور دولت مکلف است سه درصد (۳%) از اعتبارات بودجه عمومی دولت را در قالب ردیف مشخص تحت همین عنوان تعیین کند و طی جدولی که در آن سهم هر استان براساس شاخص‌های نرخ بیکاری، آب شرب شهری و روستایی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهسازی روستاها، راه و زیرساخت های جاده ای، سرانه های عمـران شهری و درآمد شهرداری ها مشخص می گردد، در قانون بودجه درج نماید.

سهم هر شهرستان برای بهبود شاخص‌های مذکور همراه با دستورالعمل توزیع پروژه‌ها و طرح‌های موارد فوق، همزمان با ابلاغ اعتبارات استانی توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به استان ابلاغ می شود تا با تصویب کمیته برنامه ریزی شهرستان به طرح‌ها و پروژه‌های موضوع شاخص‌های فوق اختصاص یابد.

 

هرچند گمان می رود که تلاش‌هایی برای تحقق این قانون صورت گرفته باشد اما مشاهدات و مستندات موجود از تاثیر صنایع و کارخانه هایی در چند استان خاص خبر می دهد که با سرمایه گذاری و باشگاه داری مستمر، تاثیر بسزایی بر فرصت‌سازی شهروندان این استان‌های صنعتی در طی کردن مسیر موفقیت ورزشی نسبت به سایر استان های محروم دارند. این امر را نمی توان به عنوان تخلف تلقی کرد اما مشکل از آنجایی آغاز خواهد شد که توازن و توزیع امکانات بر اساس قانون مذکور اجرا نشده باشد.

برآیند اجرای نادرست قانون ممکن است باعث توسعه یافتگی بیشتر چند استان خاص و در پی آن عقب ماندگی سایر استان ها را درپی داشته باشد. اگر چه مهاجرت کاری در همه جای جهان وجود دارد اما ممکن است پیامدهای آن میزان موفقیت را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی همه مهاجران قادر به تامین هزینه‌های مادی و معنوی مهاجرت نیستند. درک این مفهموم با بررسی مسیر موفقیت ورزشکاران استان های‌صنعتی بسیار آسانتر می شود. بر این اساس، مسیر طی شده ورزشکاری که در شهر یا استان خود به راحتی و با انجام یک آزمون ورزشی و با کمترین هزینه مادی و معنوی به بالاترین سطح از ورزش کشور معرفی می شود با ورزشکاری در استانی محروم که برای پیرفت بیشتر محکوم به مهاجرت است بسیار متفاوت می‌باشد.

 

آیا ارتباطی بین سهم ملی‌پوشان ایران در جام‌جهانی و حضور نمایندگان این استان‌ها در لیگ برتر فوتبال وجود دارد؟!

با نگاهی به ترکیب بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ درمیابیم که “کریم انصاریفرد” و “علی قلی زاده” دو بازیکن از استان محروم اردبیل در سه بازی مرحله گروهی برای ایران به میدان رفتند. در نگاه نخست می توان با یاد‌آوری نام “علی دایی” در رشته فوتبال و “حسین رضا زاده” در رشته وزنه برداری بعنوان دو اسطوره ورزش ایران به سطح استعداد های موجود در این استان همچون سایر استان های محروم دیگر ایران پی‌برد اما نکته بسیار مهمتر پس از بررسی مسیر شکوفایی این دو فوتبالیست نمایان می‌شود.

در یکی از اردوهای تدارکاتی تیم لیگ برتری سایپا در استان اردبیل، کریم انصاریفرد در آکادمی جوانان باشگاه سایپا پذیرفته شد و مسیر شکوفایی و پیشرفت این استعداد تا حضور در تیم ملی و لیگ‌های اروپایی شکل گرفت. جالب تر اینکه دیگر بازیکن اردبیلی تیم ملی یعنی علی قلی زاده نیز از طریق باشگاه سایپا به فوتبال ایران معرفی شده است تا هر دو بازیکن از اردبیل به کرج منتقل شوند. بر این اساس، این واقعیت که استعدادهای برتر ورزشی در استان های محروم، محکوم به مهاجرت اجباری هستند، بیش از پیش اثبات می‌شود. این رویه نه‌تنها در فوتبال بلکه در بسیاری از رشته های‌ورزشی دیگر نیز اتفاق می‌افتند.

 

لیست ملی پوشان حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ به شرح زیر است:

امیر عابدزاده، روزبه چشمی، میلاد محمدی و سیدمجید حسینی (تهران)، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، شجاع خلیل‌زاده و ابوالفضل جلالی (مازندران)، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش و صادق محرمی (گیلان)، احسان حاج‌صفی و علی کریمی (اصفهان)، پیام نیازمند و مهدی ترابی (البرز)، علی قلی‌زاده و کریم انصاری‌فرد (اردبیل)، احمد نوراللهی و سردار آزمون (گلستان)، علیرضا بیرانوند و وحید امیری (لرستان)، سیدحسین حسینی (فارس)، مهدی طارمی (بوشهر)، حسین کنعانی‌زادگان (خوزستان) و سامان قدوس (متولد خارج از ایران)

اگر چه مهاجرت کاری در همه جای جهان وجود دارد اما ممکن است میزان موفقیت را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی همه مهاجران قادر به تامین هزینه‌های مادی و معنوی مهاجرت نیستند. درک این مفهموم با بررسی مسیر موفقیت ورزشکاران استان های‌صنعتی بسیار آسانتر می شود. بر این اساس، مسیر طی شده ورزشکاری که در شهر یا استان خود به راحتی و با انجام یک آزمون ورزشی و با کمترین هزینه مادی و معنوی به بالاترین سطح از ورزش کشور معرفی می شود با ورزشکاری در استانی محروم که محکوم به مهاجرت است بسیار متفاوت می‌باشد. آیا ارتباطی بین سهم ملی‌پوشان ایران در جام‌جهانی و حضور نمایندگان این استان‌ها در لیگ برتر فوتبال وجود دارد؟! با نگاهی به ترکیب بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران حاضر در جام جهانی 2022 درمیابیم که "کریم انصاریفرد" و "علی قلی زاده" دو بازیکن از استان محروم اردبیل در سه بازی مرحله گروهی برای ایران به میدان رفتند. در نگاه نخست می توان با یاد‌آوری نام "علی دایی" در رشته فوتبال و "حسین رضا زاده" در رشته وزنه برداری بعنوان دو اسطوره ورزش ایران به سطح استعداد های موجود در این استان همچون سایر استان های محروم دیگر ایران پی‌برد اما نکته بسیار مهمتر پس از بررسی مسیر شکوفایی این دو فوتبالیست نمایان می‌شود. در یکی از اردوهای تدارکاتی تیم لیگ برتری سایپا در استان اردبیل، کریم انصاریفرد در آکادمی جوانان باشگاه سایپا پذیرفته شد و مسیر شکوفایی و پیشرفت این استعداد تا حضور در تیم ملی و لیگ‌های اروپایی شکل گرفت. جالب تر اینکه دیگر بازیکن اردبیلی تیم ملی یعنی علی قلی زاده نیز از طریق باشگاه سایپا به فوتبال ایران معرفی شده است تا هر دو بازیکن از اردبیل به کرج منتقل شوند. بر این اساس، این واقعیت که استعدادهای برتر ورزشی در استان های محروم، محکوم به مهاجرت اجباری هستند، بیش از پیش اثبات می‌شود. این رویه نه‌تنها در فوتبال بلکه در بسیاری از رشته های‌ورزشی دیگر نیز اتفاق می‌افتند. لیست ملی پوشان حاضر در جام جهانی 2022 به شرح زیر است: امیر عابدزاده، روزبه چشمی، میلاد محمدی و سیدمجید حسینی (تهران)، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، شجاع خلیل‌زاده و ابوالفضل جلالی (مازندران)، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش و صادق محرمی (گیلان)، احسان حاج‌صفی و علی کریمی (اصفهان)، پیام نیازمند و مهدی ترابی (البرز)، علی قلی‌زاده و کریم انصاری‌فرد (اردبیل)، احمد نوراللهی و سردار آزمون (گلستان)، علیرضا بیرانوند و وحید امیری (لرستان)، سیدحسین حسینی (فارس)، مهدی طارمی (بوشهر)، حسین کنعانی‌زادگان (خوزستان) و سامان قدوس (متولد خارج از ایران) با بررسی مسیر ورزشی چند ورزشکار از استان های محرومی همچون کردستان و کرمانشاه می توان دریافت که تفاوت رسیدن به موفقیت برای ورزشکاران این دو استان با استان های صنعتی همچون اصفهان، کرمان، تهران و خوزستان، بسیار چشمگیر و قابل تامل است. این ورزشکاران خود را ملزم به کوچ و مهاجرت اجباری به سایر استان های کشور خواهند دید زیرا با ماندن در زادگاه خود، بعید است چیزی به جز گذران عمر و درجا زدن در پایین ترین سطح مسابقات نصیبشان شود. وریا غفوری (ملی پوش فوتبال): لیگ شهرستان سنندج > لیگ استان کردستان > پاس همدان > شهرداری تبریز > نفت تهران (لیگ برتر) کاوه رضایی (ملی پوش فوتبال): لیگ شهرستان اسلام‌آباد غرب > لیگ استان کرمانشاه > آکادمی فولاد خوزستان (لیگ برتر) مصطفی احمدی (فوتبالیست لیگ برتری): لیگ شهرستان بانه > لیگ استان کردستان > شهرداری تبریز > پارسه تهران > سیاه‌جامگان خراسان (لیگ برتر) حال اگر این مسیر را برای یک فوتبالیست اهل استان های اصفهان یا کرمان در نظر بگیریم درمیابیم که برای جوانان و نوجوانان با استعداد فرصت پیشرفت با کم ترین هزینه از قبل فراهم شده است و ایشان باید تنها در یک تست شهرستانی شرکت کنند تا مستقیما به بالاترین سطح ورزش معرفی شوند.

با بررسی مسیر ورزشی چند ورزشکار از استان های محرومی همچون کردستان و کرمانشاه می توان دریافت که تفاوت رسیدن به موفقیت برای ورزشکاران این دو استان با استان های صنعتی همچون اصفهان، کرمان، تهران و خوزستان، بسیار چشمگیر و قابل تامل است. این ورزشکاران خود را ملزم به کوچ و مهاجرت اجباری به سایر استان های کشور خواهند دید زیرا با ماندن در زادگاه خود، بعید است چیزی به جز گذران عمر و درجا زدن در پایین ترین سطح مسابقات نصیبشان شود.

 

کاوه رضایی (ملی پوش فوتبال): لیگ شهرستان اسلام‌آباد غرب > لیگ استان کرمانشاه > آکادمی فولاد خوزستان (لیگ برتر) > حضور در سطح اول فوتبال اروپا

مصطفی احمدی (فوتبالیست لیگ برتری): لیگ شهرستان بانه > لیگ استان کردستان > شهرداری تبریز > پارسه تهران > سیاه‌جامگان خراسان (لیگ برتر)

وریا غفوری (ملی پوش فوتبال): لیگ شهرستان سنندج > لیگ استان کردستان > پاس همدان > شهرداری تبریز > نفت تهران (لیگ برتر)

کوروش ملکی (فوتبالیست لیگ برتری): لیگ شهرستان روانسر > لیگ استان کرمانشاه > تیم جوانان پیکان (تهران) > تیم نیروی زمینی (لیگ دسته دوم) > تیم مس کرمان (لیگ دسته اول) > تیم گسترش فولاد تبریز (لیگ برتر)

(در داستان مهاجرت ورزشی کوروش ملکی به استان های دارای امکانات بیشتر، حوادث تلخی اتفاق افتاده است که هرکدام از آنها می توانست پایان راه یک استعداد ورزشی باشد)

 

حال اگر این مسیر را برای یک فوتبالیست اهل استان های اصفهان یا کرمان در نظر بگیریم درمیابیم که برای جوانان و نوجوانان با استعداد فرصت پیشرفت با کم ترین هزینه از قبل فراهم شده است و ایشان باید تنها در یک تست شهرستانی شرکت کنند تا مستقیما به بالاترین سطح ورزش معرفی شوند. این رویه در سایر رشته ها نیز وجود دارد و در مواردی ممکن است بدلیل مشکلات مالی، راه پر فراز و نشیب تری نیز باشد.

 

آیا ارتباطی بین توزیع امکانات اقتصادی و صنعتی در هر استان و توسعه ورزش در آن استان وجود دارد؟!

 

با نگاهی به شانزده تیم حاضر لیگ برتر فوتبال ایران در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ می توان دریافت که این تیم ها در هشت استان از ۳۱ استان کشور فعالیت دارند. تعداد و نحوه پخش و توزیع تیم‌های صنعتی در چند استان پر رنگ تر و قابل تامل تر است و ممکن است ارتباط مستقیمی بین وجود استعداد یا تعداد هواداران فوتبال وجود نداشته باشد. این امر وقتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که جمعیت تماشاگران حاضر در استادیوم های این مناطق گاهی به ۱۰ درصد صندلی های موجود هم نمی رسد. از طرفی ممکن است توزیع عادلانه تر امکانات یا بهره گیری بهتر از امکانات موجود در استان های محروم تر، عدالت اجتماعی و اقتصادی را در کشور بهتر و سریعر جاری سازد.

 

با نگاهی به ترکیب بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران حاضر در جام جهانی 2022 درمیابیم که "کریم انصاریفرد" و "علی قلی زاده" دو بازیکن از استان محروم اردبیل در سه بازی مرحله گروهی برای ایران به میدان رفتند. در نگاه نخست می توان با یاد‌آوری نام "علی دایی" در رشته فوتبال و "حسین رضا زاده" در رشته وزنه برداری بعنوان دو اسطوره ورزش ایران به سطح استعداد های موجود در این استان همچون سایر استان های محروم دیگر ایران پی‌برد اما نکته بسیار مهمتر پس از بررسی مسیر شکوفایی این دو فوتبالیست نمایان می‌شود. در یکی از اردوهای تدارکاتی تیم لیگ برتری سایپا در استان اردبیل، کریم انصاریفرد در آکادمی جوانان باشگاه سایپا پذیرفته شد و مسیر شکوفایی و پیشرفت این استعداد تا حضور در تیم ملی و لیگ‌های اروپایی شکل گرفت. جالب تر اینکه دیگر بازیکن اردبیلی تیم ملی یعنی علی قلی زاده نیز از طریق باشگاه سایپا به فوتبال ایران معرفی شده است تا هر دو بازیکن از اردبیل به کرج منتقل شوند. بر این اساس، این واقعیت که استعدادهای برتر ورزشی در استان های محروم، محکوم به مهاجرت اجباری هستند، بیش از پیش اثبات می‌شود. این رویه نه‌تنها در فوتبال بلکه در بسیاری از رشته های‌ورزشی دیگر نیز اتفاق می‌افتند. لیست ملی پوشان حاضر در جام جهانی 2022 به شرح زیر است: امیر عابدزاده، روزبه چشمی، میلاد محمدی و سیدمجید حسینی (تهران)، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، شجاع خلیل‌زاده و ابوالفضل جلالی (مازندران)، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش و صادق محرمی (گیلان)، احسان حاج‌صفی و علی کریمی (اصفهان)، پیام نیازمند و مهدی ترابی (البرز)، علی قلی‌زاده و کریم انصاری‌فرد (اردبیل)، احمد نوراللهی و سردار آزمون (گلستان)، علیرضا بیرانوند و وحید امیری (لرستان)، سیدحسین حسینی (فارس)، مهدی طارمی (بوشهر)، حسین کنعانی‌زادگان (خوزستان) و سامان قدوس (متولد خارج از ایران) با بررسی مسیر ورزشی چند ورزشکار از استان های محرومی همچون کردستان و کرمانشاه می توان دریافت که تفاوت رسیدن به موفقیت برای ورزشکاران این دو استان با استان های صنعتی همچون اصفهان، کرمان، تهران و خوزستان، بسیار چشمگیر و قابل تامل است. این ورزشکاران خود را ملزم به کوچ و مهاجرت اجباری به سایر استان های کشور خواهند دید زیرا با ماندن در زادگاه خود، بعید است چیزی به جز گذران عمر و درجا زدن در پایین ترین سطح مسابقات نصیبشان شود. وریا غفوری (ملی پوش فوتبال): لیگ شهرستان سنندج > لیگ استان کردستان > پاس همدان > شهرداری تبریز > نفت تهران (لیگ برتر) کاوه رضایی (ملی پوش فوتبال): لیگ شهرستان اسلام‌آباد غرب > لیگ استان کرمانشاه > آکادمی فولاد خوزستان (لیگ برتر) مصطفی احمدی (فوتبالیست لیگ برتری): لیگ شهرستان بانه > لیگ استان کردستان > شهرداری تبریز > پارسه تهران > سیاه‌جامگان خراسان (لیگ برتر) حال اگر این مسیر را برای یک فوتبالیست اهل استان های اصفهان یا کرمان در نظر بگیریم درمیابیم که برای جوانان و نوجوانان با استعداد فرصت پیشرفت با کم ترین هزینه از قبل فراهم شده است و ایشان باید تنها در یک تست شهرستانی شرکت کنند تا مستقیما به بالاترین سطح ورزش معرفی شوند. آیا ارتباطی بین توزیع امکانات اقتصادی و صنعتی در هر استان و توسعه ورزش در آن استان وجود دارد؟! با نگاهی به شانزده تیم حاضر لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 1400-1401 می توان دریافت که این تیم ها در هشت استان از 31 استان کشور فعالیت دارند. تعداد و نحوه پخش و توزیع تیم‌های صنعتی در چند استان پر رنگ تر و قابل تامل تر است و ممکن است ارتباط مستقیمی بین وجود استعداد یا تعداد هواداران فوتبال وجود نداشته باشد. این امر وقتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که جمعیت تماشاگران حاضر در استادیوم های این مناطق گاهی به 10 درصد هم نمی رسد. از طرفی ممکن است توزیع عادلانه تر امکانات یا بهره گیری بهتر از امکانات موجود در استان های محروم تر، عدالت را در کشور بهتر و سریعر جاری سازد. جدول لیگ برتر فوتبال ذوب‌آهن اصفهان، صنعت نفت آبادان (خوزستان)، استقلال (تهران)، پرسپولیس (تهران)، مس رفسنجان (کرمان)، نفت مسجدسلیمان (خوزستان)، آلومینیوم اراک (مرکزی)، گل‌گهر سیرجان (کرمان)، فولاد خوزستان، هوادار تهران، مس کرمان، ملوان بندر انزلی (گیلان)، پیکان تهران، سپاهان اصفهان، نساجی مازندران و تراکتور تبریز (آذربایجان شرقی) در این دوره از رقابت ها حضور دارند. سهمیه استان های کشور در این رقابت ها به شرح زیر است: تهران (۴)، خوزستان (۳)، کرمان (۳)، اصفهان (۲)، گیلان (۱)، آذربایجان شرقی (۱)، مازندران (۱)، مرکزی (۱) پس از بررسی مالکیت این تیم ها مشخص شد که تنها پنج تیم بصورت خصوصی یا نیمه خصوصی در این رقابت ها اداره می شوند و یازده تیم باقیمانده تحت نظر مستقیم دولت درحال فعالیت هستند. اگر به فوتبال ایران نگاه کنیم تقریبا همه باشگاه های ما یا متعلق به دولت هستند و یا به نحوی از امکانات دولتی استفاده می‌کنند. تیم‌های خصوصی یا نیمه‌دولتی حاضر در این رقابت‌ها تراکتور | مالک: محمدرضا زنوزی مطلق (مالک هواپیمایی آتا و رخش خودرو دیزل) نساجی | مالک: رضا حدادیان (مالک شرکت هواپیمایی وارش) هوادار | مالک: علیرضا معصومی (مالک هلدینگ بازرگانی معصومی) گل گهر | مالک: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان (کرمان) نکته: اگر چه شرکت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان را در ظاهر می توان دربین شرکت های خصوصی قرار داد اما باتوجه به ترکیب هیات مدیره و سهامداران اصلی این شرکت (فولاد مبارکه اصفهان، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید {70% سهام مطعلق به بانک سپه}، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، سرمایه گذاری سپه) ممکن است بتوان این شرکت را در زیرمجموعه شرکت های دولتی دسته بندی کرد. ملوان | مالک: نیروی دریایی ارتش (30%) + پژمان نوری و مازیار زارع (70% بصورت موقت)

لیگ برتر فوتبال مردان ایران ۱۴۰۱-۱۴۰۲

ذوب‌آهن اصفهان، صنعت نفت آبادان (خوزستان)، استقلال (تهران)، پرسپولیس (تهران)، مس رفسنجان (کرمان)، نفت مسجدسلیمان (خوزستان)، آلومینیوم اراک (مرکزی)، گل‌گهر سیرجان (کرمان)، فولاد خوزستان، هوادار تهران، مس کرمان، ملوان بندر انزلی (گیلان)، پیکان تهران، سپاهان اصفهان، نساجی مازندران و تراکتور تبریز (آذربایجان شرقی) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

سهمیه استان های کشور در این رقابت ها به شرح زیر است:

تهران (۴)، خوزستان (۳)، کرمان (۳)، اصفهان (۲)، گیلان (۱)، آذربایجان شرقی (۱)، مازندران (۱)، مرکزی (۱)

پس از بررسی مالکیت این تیم ها مشخص شد که تنها پنج تیم بصورت خصوصی یا نیمه خصوصی در این رقابت ها اداره می شوند و یازده تیم باقیمانده تحت نظر مستقیم دولت درحال فعالیت هستند. اگر به فوتبال ایران نگاه کنیم تقریبا همه باشگاه‌ها یا متعلق به دولت هستند و یا به نحوی از امکانات دولتی استفاده می‌کنند.

 

تیم‌های خصوصی یا نیمه‌دولتی حاضر در این رقابت‌ها

تراکتور | مالک: محمدرضا زنوزی مطلق (مالک هواپیمایی آتا و رخش خودرو دیزل)

نساجی | مالک: رضا حدادیان (مالک شرکت هواپیمایی وارش)

هوادار | مالک: علیرضا معصومی (مالک هلدینگ بازرگانی معصومی)

گل گهر | مالک: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان (کرمان)

نکته: اگر چه شرکت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان را در ظاهر می توان دربین شرکت های خصوصی قرار داد اما باتوجه به ترکیب هیات مدیره و سهامداران اصلی این شرکت (فولاد مبارکه اصفهان، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید {۷۰% سهام مطعلق به بانک سپه}، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، سرمایه گذاری سپه) ممکن است بتوان این شرکت را در زیرمجموعه شرکت های دولتی دسته بندی کرد.

ملوان | مالک: نیروی دریایی ارتش (۳۰%) + پژمان نوری و مازیار زارع (۷۰% بصورت موقت)

 

حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در برنامه شب های فوتبالی شبکه ورزش (جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱) در خصوص بودجه تیم های صنعتی در لیگ ۲۲ گفت: سپاهان ۳۲۵ میلیارد تومان، مس رفسنجان و مس کرمان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان و آلومینیوم ۱۳۰ میلیارد تومان در لیگ بیست و دوم هزینه کرده‌اند. حضور مدیرانی که در راس باشگاه های دولتی قرار می گیرند و میلیاردها تومان در یک فصل هزینه می کنند گاهی این ذهنیت را پدید می آورد نتایج بدست آمده و مبالغ هزینه شده هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. ممکن است یک تیم خصوصی به دلخواه خود هزینه کند اما آیا تیم دولتی که از هزینه هایش بیت المال نشات می گیرد توانایی دفاع از عملکرد خود در استان های بیشتر توسعه یافته را دارد؟ آیا دولت این هزینه ها را نباید برای توسعه استان های محرومتر اختصاص دهد؟

 

با بررسی ۲۵ لیگ ورزشی (در فصل ورزشی ۱۴۰۱-۱۴۰۲) در دو بخش آقایان و بانوان سعی می کنیم این سوال را که آیا “امکانات صنعتی و اقتصادی در تمامی استان های کشور بصورت یکسان توزیع شده است” را مورد آزمایش قرار دهیم. سعی شده تا لیگ های مورد بررسی به نحوی انتخاب شوند که هم اطلاعات شفاف در خصوص آنها وجود داشته باشد هم تمامی استان های کشور حداقل یک نماینده در این لیگ ها داشته باشند.

 

باشگاه هایی که بیشترین تیم را در ۲۵ لیگ مورد مطالعه راهی مسابقات کرده اند:

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اصفهان: ۷ تیم

باشگاه ذوب آهن اصفهان: ۵ تیم

باشگاه مس کرمان: ۷ تیم

باشگاه مس رفسنجان: ۶ تیم

باشگاه پیکان: ۶ تیم

باشگاه سایپا: ۶ تیم

باشگاه فولاد خوزستان: ۳ تیم

باشگاه فولا هرمزگان: ۳ تیم

باشگاه های زیرمجموعه وزارت نفت: ۱۳ تیم

باشگاه های زیرمجموعه نیروهای مسلح: ۱۷ تیم

 

ذوب‌آهن اصفهان، صنعت نفت آبادان (خوزستان)، استقلال (تهران)، پرسپولیس (تهران)، مس رفسنجان (کرمان)، نفت مسجدسلیمان (خوزستان)، آلومینیوم اراک (مرکزی)، گل‌گهر سیرجان (کرمان)، فولاد خوزستان، هوادار تهران، مس کرمان، ملوان بندر انزلی (گیلان)، پیکان تهران، سپاهان اصفهان، نساجی مازندران و تراکتور تبریز (آذربایجان شرقی) در این دوره از رقابت ها حضور دارند. سهمیه استان های کشور در این رقابت ها به شرح زیر است: تهران (۴)، خوزستان (۳)، کرمان (۳)، اصفهان (۲)، گیلان (۱)، آذربایجان شرقی (۱)، مازندران (۱)، مرکزی (۱) پس از بررسی مالکیت این تیم ها مشخص شد که تنها پنج تیم بصورت خصوصی یا نیمه خصوصی در این رقابت ها اداره می شوند و یازده تیم باقیمانده تحت نظر مستقیم دولت درحال فعالیت هستند. اگر به فوتبال ایران نگاه کنیم تقریبا همه باشگاه های ما یا متعلق به دولت هستند و یا به نحوی از امکانات دولتی استفاده می‌کنند. تیم‌های خصوصی یا نیمه‌دولتی حاضر در این رقابت‌ها تراکتور | مالک: محمدرضا زنوزی مطلق (مالک هواپیمایی آتا و رخش خودرو دیزل) نساجی | مالک: رضا حدادیان (مالک شرکت هواپیمایی وارش) هوادار | مالک: علیرضا معصومی (مالک هلدینگ بازرگانی معصومی) گل گهر | مالک: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان (کرمان) نکته: اگر چه شرکت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان را در ظاهر می توان دربین شرکت های خصوصی قرار داد اما باتوجه به ترکیب هیات مدیره و سهامداران اصلی این شرکت (فولاد مبارکه اصفهان، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید {70% سهام مطعلق به بانک سپه}، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، سرمایه گذاری سپه) ممکن است بتوان این شرکت را در زیرمجموعه شرکت های دولتی دسته بندی کرد. ملوان | مالک: نیروی دریایی ارتش (30%) + پژمان نوری و مازیار زارع (70% بصورت موقت) حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در برنامه شب های فوتبالی شبکه ورزش (جمعه 16 دی 1401) در خصوص بودجه تیم های صنعتی در لیگ 22 گفت: سپاهان ۳۲۵ میلیارد تومان، مس رفسنجان و مس کرمان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان و آلومینیوم ۱۳۰ میلیارد تومان در لیگ بیست و دوم هزینه کرده‌اند. حضور مدیرانی که در راس باشگاه های دولتی قرار می گیرند و میلیاردها تومان در یک فصل هزینه می کنند گاهی این ذهنیت را پدید می آورد نتایج بدست آمده و مبالغ هزینه شده هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. ممکن است یک تیم خصوصی به دلخواه خود هزینه کند اما آیا تیم دولتی که از هزینه هایش بیت المال نشات می گیرد توانایی دفاع از عملکرد خود در استان های بیشتر توسعه یافته را دارد؟ آیا دولت این هزینه ها را نباید برای توسعه استان های محرومتر اختصاص دهد؟ با بررسی 25 لیگ ورزشی (در فصل ورزشی 1401-1402) در دو بخش آقایان و بانوان سعی می کنیم این ایده را که آیا "امکانات صنعتی و اقتصادی در تمامی استان های کشور بصورت یکسان توزیع شده است" را مورد آزمایش قرار دهیم. سعی شده تا لیگ های مورد بررسی به نحوی انتخاب شوند که هم اطلاعات شفاف در خصوصو آنها وجود داشته باشد هم تمامی استان های کشور حداقل یک نماینده در این لیگ ها داشته باشند. باشگاه هایی که بیشترین تیم را در 25 لیگ مورد مطالعه راهی مسابقات کرده اند: باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اصفهان: 7 تیم باشگاه ذوب آهن اصفهان: 5 تیم باشگاه مس کرمان: 7 تیم باشگاه مس رفسنجان: 6 تیم باشگاه پیکان: 6 تیم باشگاه سایپا: 6 تیم باشگاه فولاد خوزستان: 3 تیم باشگاه فولا هرمزگان: 3 تیم باشگاه های زیرمجموعه وزارت نفت: 13 تیم باشگاه های زیرمجموعه نیروهای مسلح: 17 تیم پس از مشاهده نقشه پراکندگی تیم های حاضر در 25 لیگ مورد بررسی در دو بخش آقایان و بانون مشاهده می شود که استان تهران با 62 تیم، استان کرمان با 34 تیم، استان اصفهان با 25 تیم، استان مازندران با 23 تیم و استان خوزستان با 19 تیم به ترتیب بیشترین حضور را در 25 لیگ مورد بررسیبه خود اختصاص داده اند. می توان به وضوح به این نتیجه رسید که بیشترین سهم از مشارکت در تیم داری این استان ها بر عهده صنایع، معادن و شرکت های وابسته به صنعت نفت قرار دارد. شرکت هایی که زیر مجموعه وزارت خانه ها هستند یا به نحوی کل یا بخشی از هزینه آنها از طریق بیت المال تامین می شود. از طریق نقشه پراکندگی فوق می توان ریافت که استان های بسیاری که جمعیت و مساحت قابل توجهی نیز دارند بدلیل توسعه یافتگی و توجه کمتر در دهه های اخیر، این رقابت را به چند استان صنعتی باخته اند. برای اثبات این مساله، یک مثال بسیار قابل توجه وجود دارد. استان کرمان با جمعیت 3 میلیون و 341 هزار نفری (منتشر شده توسط مرکز آمار ایران 1399)، نهمین استان پر جمعیت ایران محسوب می شود و 11% از کل مساحت ایران را شمال می شود. 34 تیم از این استان در 25 لیگ مورد بررسی حضور دارند. نکته قابل توجه در این بررسی این است که مجموع تیم های نماینده 14 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان، اردبیل، قزوین، لرستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، ایلام، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویر احمد با جمعیت 23 میلیون و 706 هزار نفری (مجمع 14 استان) و با مساحت بیشتر از 43% کل کشور، تنها 33 نماینده در 25 لیگ مورد بررسی را به خود اختصاص داده اند.

 

پس از مشاهده نقشه پراکندگی تیم های حاضر در ۲۵ لیگ مورد بررسی در دو بخش آقایان و بانون مشاهده می شود که استان تهران با ۶۲ تیم، استان کرمان با ۳۴ تیم، استان اصفهان با ۲۵ تیم، استان مازندران با ۲۳ تیم و استان خوزستان با ۱۹ تیم به ترتیب بیشترین حضور را در ۲۵ لیگ مورد بررسی را به خود اختصاص داده اند. می توان به وضوح به این نتیجه رسید که بیشترین سهم از مشارکت در تیم داری این استان ها بر عهده صنایع، معادن و شرکت های وابسته به صنعت نفت قرار دارد. شرکت هایی که زیر مجموعه وزارت خانه ها هستند یا به نحوی، کل یا بخشی از هزینه آنها از طریق بیت المال تامین می شود. در این بین تیم های زیرمجموعه نیروهای مسلح نیز دیده می شوند که به دلیل ساز و کار متفاوت آنها به بررسی این باشگاه نخواهیم پرداخت.

از طریق نقشه پراکندگی فوق می توان دریافت، استان های بسیاری که جمعیت و مساحت قابل توجهی نیز دارند بدلیل توسعه یافتگی و توجه کمتر در دهه های اخیر، این رقابت را به چند استان صنعتی باخته اند. برای اثبات این مساله، یک مثال بسیار قابل توجه وجود دارد. استان کرمان با جمعیت ۳ میلیون و ۳۴۱ هزار نفری (منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹)، نهمین استان پر جمعیت ایران محسوب می شود و ۱۱% از کل مساحت ایران را دربر گرفته است. ۳۴ تیم از این استان در ۲۵ لیگ مورد بررسی حضور دارند که جای دارد از مسئولین این استان تجلیل کرد اما آیا در سایر استان ها هم چنین حمایتی از ورزش وجود دارد؟ پاسخ به روشنی “خیر” است!

نکته قابل توجه در این بررسی این است که مجموع تیم های نماینده ۱۴ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان، اردبیل، قزوین، لرستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، ایلام، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویر احمد با جمعیت ۲۳ میلیون و ۷۰۶ هزار نفری (منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹) و با مساحت بیشتر از ۴۳% از کل کشور، تنها ۳۳ نماینده در ۲۵ لیگ مورد بررسی را به خود اختصاص داده اند.

نتیجه بدست آمده این مقایسه ممکن است برای استان های اصفهان، مازندران، خوزستان و البرز نیز تشابهاتی را ایجاد کند البته می توان تهران را نیز که ۶۲ نماینده آن در ۲۵ لیگ بررسی شده حضور دارند را بعنوان پایتخت کشور و با جمعیت بسیار زیاد یک استثنا دانست. پس از بررسی انجام شده یک نکته دیگر نیز نمایان خواهد شد، جمعیت دو استان کردستان و کرمانشاه در مجموع با جمعیت استان کرمان برابر است اما این دو استان در ۲۵ لیگ مورد بررسی تنها پنج نماینده دارند. تیم های این دو استان توسط بخش خصوصی اداره می شوند در حالی که بیشتر تیم های استان کرمان زیر مجموعه وزارت صمت هستند یا به نحوی با سایر ارگان های دولتی در ارتباط می باشند. این رویه در بسیاری از استان های محروم دیگر ایران از جمله استان آذربایجان غربی نیز تکرار شده است و مشاهده می شود بدلیل مشکلات اقتصادی بیشتر باشگاه های خصوصی پس از طی یک مدت کوتاه توان ادامه مسیر رقابت با باشگاه های دولتی را از دست خواهند داد و عدم ثبات و استمرار حضور در مسابقات و لیگ های ورزشی آسیب های جدی را به مناطق محروم ایران که هموار زادگاه استعداد های بیشمار ورزشی بوده اند را متحمل ساخته است.

چرخه فوق که سالهاست ادامه دارد در نهایت موجب مهاجرت از مناطق کمتربرخوردار به مناطق مرکزی و استان هایی می شود که طی سالیان اخیر توجه بیشتری را دریافت نموده اند. ممکن است به پاسخ این سوال که آیا عدالت در توزیع امکانات صنعتی بر توسعه ورزش در استان‌های محروم ایران تاثیر می گذارد یا خیر را با توجه به اطلاعات بدست آمده از بررسی ۲۵ لیگ ورزشی دریافت اما آیا راهکاری برای حل این مساله در چند سال آینده وجود دارد؟ پاسخ این سوال نیز با توجه به منابع سرشار در تمامی استان های ایران نیز بله است اما احتیاج به توجه ورسیدگی بیشتری دارد.

دو استان محروم آذربایجان غربی و کردستان را درنظر بگیرید که جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر در آنها زندگی می کنند. این دو استان علاوه بر منابع آبی، کشاورزی، معادن، گردشگری، استفاده از منابع گمرکی و… رتبه های برتر تولید طلا را در کشور بر عهده دارند. بختیار خلیقی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا (۱۱ خرداد ۱۴۰۲) اظهار کرد: ۵۰ درصد طلای ایران در زرکوه تولید می‌شود و این نشان از ظرفیت‌های ویژه این استان در حوزه معدن است. معادن موجود در شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی نیز ظرفیت بسیار بالای تولید طلا در کشور محسوب می شوند. پس چرا این معادن و سرمایه بدست آمده از آنها همچون استان های اصفهان، کرمان، خوزستان و… که به حق به مردمان شریف آنها تعلق دارد در ورزش سرمایه گذاری نمی کنند؟

بر اساس ماده ۳ ‌قانون معادن‌، مصوب ۱۶ بهمن ماه ۱۳۱۷، حق استخراج معادن نفت و مواد نفتی و سنگهای قیمتی از قبیل الماس و زمرد و یاقوت و غیره و فلزات قیمتی از قبیل طلا و نقره و پلاتین‌ و غیره منحصر به دولت است و حقوق مالکین این معادن به موجب آیین‌نامه مخصوص با موافقت بین دولت و مالکین معین خواهد شد. توسط این قانون مشخص می شود که دولت همچون معادن مس و یا سایر منابع نفت و گاز قادر است تا همان رویه استان های صنعتی را در استان های دارای این منابع یا موارد مشابه در خصوص توسعه ورزش اجرا کند.

پیشنهاد می شود استانداران استان های محروم نیز رویه و امکانات فراهم شده در استان های صنعتی سرمایه گذار در حوزه ورزش را در مناطق تحت مدیریت خود پیاده سازی کنند.

 

لیگ های مورد بررسی قرار گرفته به تفکیک تیم های حاضر در هر رشته ورزشی به شرح ذیل است:

 

لیگ دسته اول فوتبال مردان ایران 1401 تیم های ون پارس اصفهان، شمس آذر قزوین، خیبر خرم آباد (لرستان)، فجر سپاسی شیراز (فارس)، مس شهر بابک (کرمان)، سایپا (تهران)، پارس جنوبی جم (بوشهر)، استقلال ملاثانی (خوزستان)، شهرداری همدان، خوشه طلایی ساوه (مرکزی)، استقلال اهواز (خوزستان)، آرمان گهر سیرجان (کرمان)، دریا بابل (مازندران)، شهرداری آستارا (گیلان)، چادرملو اردکان (یزد)، خلیج فارس ماهشهر (بوشهر) و چوکا تالش (گیلان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

لیگ دسته اول فوتبال مردان ایران ۱۴۰۱-۱۴۰۲

تیم های ون پارس اصفهان، شمس آذر قزوین، خیبر خرم آباد (لرستان)، فجر سپاسی شیراز (فارس)، مس شهر بابک (کرمان)، سایپا (تهران)، پارس جنوبی جم (بوشهر)، استقلال ملاثانی (خوزستان)، شهرداری همدان، خوشه طلایی ساوه (مرکزی)، استقلال اهواز (خوزستان)، آرمان گهر سیرجان (کرمان)، دریا بابل (مازندران)، شهرداری آستارا (گیلان)، چادرملو اردکان (یزد)، خلیج فارس ماهشهر (بوشهر) و چوکا تالش (گیلان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ دسته دوم فوتبال مردان ایران 1401-1402 تیم های بعثت کرمانشاه، سپیدرود رشت (گیلان)، ایمان سبز شیراز (فارس)، اسپاد تهران، اترک بجنورد (خراسان شمالی)، پانیک تالش (گیلان)، مس سونگون ورزقان (آذربایجان شرقی)، فولادنوین اهواز (خوزستان)، فولاد هرمزگان، شهید اورکی اسلامشهر (تهران)، پاس همدان، نود ارومیه (آذربایجان غربی)، ویستاتوربین تهران در گروه اول و تیم های نفت و گاز گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، شهید قندی یزد، کیان سام بابل (مازندران)، شهدای رزکان البرز، نیروی زمینی تهران، شهدای بابلسر (مازندران)، داماش گیلان، شاهین تابان بوشهر، شهرداری بم (کرمان)، شهرداری بندرماهشهر (خوزستان)، شهرداری بندرعباس (هرمزگان)، مس نوین کرمان، شهرداری نوشهر (مازندران) و آریو اسلامشهر (تهران) در گروه دوم این دوره از رقابت ها حضور دارند.

لیگ دسته دوم فوتبال مردان ایران 1401-1402 تیم های بعثت کرمانشاه، سپیدرود رشت (گیلان)، ایمان سبز شیراز (فارس)، اسپاد تهران، اترک بجنورد (خراسان شمالی)، پانیک تالش (گیلان)، مس سونگون ورزقان (آذربایجان شرقی)، فولادنوین اهواز (خوزستان)، فولاد هرمزگان، شهید اورکی اسلامشهر (تهران)، پاس همدان، نود ارومیه (آذربایجان غربی)، ویستاتوربین تهران در گروه اول و تیم های نفت و گاز گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، شهید قندی یزد، کیان سام بابل (مازندران)، شهدای رزکان البرز، نیروی زمینی تهران، شهدای بابلسر (مازندران)، داماش گیلان، شاهین تابان بوشهر، شهرداری بم (کرمان)، شهرداری بندرماهشهر (خوزستان)، شهرداری بندرعباس (هرمزگان)، مس نوین کرمان، شهرداری نوشهر (مازندران) و آریو اسلامشهر (تهران) در گروه دوم این دوره از رقابت ها حضور دارند.
لیگ دسته دوم فوتبال مردان ایران ۱۴۰۱-۱۴۰۲

تیم های بعثت کرمانشاه، سپیدرود رشت (گیلان)، ایمان سبز شیراز (فارس)، اسپاد تهران، اترک بجنورد (خراسان شمالی)، پانیک تالش (گیلان)، مس سونگون ورزقان (آذربایجان شرقی)، فولادنوین اهواز (خوزستان)، فولاد هرمزگان، شهید اورکی اسلامشهر (تهران)، پاس همدان، نود ارومیه (آذربایجان غربی)، ویستاتوربین تهران در گروه اول و تیم های نفت و گاز گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، شهید قندی یزد، کیان سام بابل (مازندران)، شهدای رزکان البرز، نیروی زمینی تهران، شهدای بابلسر (مازندران)، داماش گیلان، شاهین تابان بوشهر، شهرداری بم (کرمان)، شهرداری بندرماهشهر (خوزستان)، شهرداری بندرعباس (هرمزگان)، مس نوین کرمان، شهرداری نوشهر (مازندران) و آریو اسلامشهر (تهران) در گروه دوم این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر فوتبال زنان ایران 1401 تیم های خاتون بم (کرمان)، ایساتیس کران فارس، زارع باتری سنندج (کردستان)، ملوان بندر انزلی (مازندران)، پیکان البرز، کیان نیشابور (مرکزی)، پالایش گاز ایلام، شهرداری سیرجان (کرمان)، سپاهان اصفهان و بادرود تهران در این دوره از رقابت ها حضور دارند.
لیگ برتر فوتبال زنان ایران ۱۴۰۱

تیم های خاتون بم (کرمان)، ایساتیس کران فارس، زارع باتری سنندج (کردستان)، ملوان بندر انزلی (مازندران)، پیکان البرز، کیان نیشابور (مرکزی)، پالایش گاز ایلام، شهرداری سیرجان (کرمان)، سپاهان اصفهان و بادرود تهران در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر فوتسال مردان ایران 1401تیم های آنا صنعت قم، فولاد زرند ایرانیان (کرمان)، گهرزمین سیرجان (کرمان)، کراپ الوند (همدان)، مس سونگون (آذربایجان شرقی)، مقاومت البرز، رکن آذین مشهد (خراسان رضوی)، سفیر گفتمان تهران، گیتی پسند اصفهان، فرش آرا مشهد (خراسان رضوی)، زندی بتن کلاردشت (مازندران)، صنایع پشتیبان هرمزگان، سن ایچ ساوه (مرکزی) و قند کاترین آمل (مازندران) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

لیگ برتر فوتسال مردان ایران ۱۴۰۱

تیم های آنا صنعت قم، فولاد زرند ایرانیان (کرمان)، گهرزمین سیرجان (کرمان)، کراپ الوند (همدان)، مس سونگون (آذربایجان شرقی)، مقاومت البرز، رکن آذین مشهد (خراسان رضوی)، سفیر گفتمان تهران، گیتی پسند اصفهان، فرش آرا مشهد (خراسان رضوی)، زندی بتن کلاردشت (مازندران)، صنایع پشتیبان هرمزگان، سن ایچ ساوه (مرکزی) و قند کاترین آمل (مازندران) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر فوتسال زنان ایران 1401 تیم های فولاد هرمزگان، مس کرمان، رودگر نوشهر (مازندران)، هیات فوتبال آمل (مازندران)، آریا پاک البرز، خانه من مشهد، مهرعظام تهران، سایپا تهران، کیمیای اسفراین (خراسان شمالی) و پارس آرا شیراز (فارس) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.
لیگ برتر فوتسال زنان ایران ۱۴۰۱

تیم های فولاد هرمزگان، مس کرمان، رودگر نوشهر (مازندران)، هیات فوتبال آمل (مازندران)، آریا پاک البرز، خانه من مشهد، مهرعظام تهران، سایپا تهران، کیمیای اسفراین (خراسان شمالی) و پارس آرا شیراز (فارس) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

سوپرلیگ فوتسال زنان ایران 1401 تیم های پالایش نفت آبادان (خوزستان)، مس رفسنجان (کرمان)، نصر امید البرز، رایزکو صفادشت (البرز)، پیکان تهران، پویندگان شیراز (فارس)، ملی حفاری خوزستان و هیئت فوتبال نطنز (اصفهان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

سوپرلیگ فوتسال زنان ایران ۱۴۰۱

تیم های پالایش نفت آبادان (خوزستان)، مس رفسنجان (کرمان)، نصر امید البرز، رایزکو صفادشت (البرز)، پیکان تهران، پویندگان شیراز (فارس)، ملی حفاری خوزستان و هیئت فوتبال نطنز (اصفهان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر والیبال مردان ایران 1401-1402 تیم های پاس گرگان (گلستان)، مس رفسنجان (کرمان)، لبنیات هراز آمل (مازندران)، شهداب یزد، گیتی‌پسند اصفهان، سایپا تهران، شهرداری ارومیه (آذربایجان غربی)، نیان الکترونیک (خراسان رضوی)، شهرداری گنبد (گلستان)، راه‌یاب ملل مریوان (کردستان)، پیکان تهران، هورسان رامسر (مازندران)، ایفاسرام اردکان (یزد) و فولاد سیرجان ایرانیان (کرمان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

لیگ برتر والیبال مردان ایران ۱۴۰۱-۱۴۰۲

تیم های پاس گرگان (گلستان)، مس رفسنجان (کرمان)، لبنیات هراز آمل (مازندران)، شهداب یزد، گیتی‌پسند اصفهان، سایپا تهران، شهرداری ارومیه (آذربایجان غربی)، نیان الکترونیک (خراسان رضوی)، شهرداری گنبد (گلستان)، راه‌یاب ملل مریوان (کردستان)، پیکان تهران، هورسان رامسر (مازندران)، ایفاسرام اردکان (یزد) و فولاد سیرجان ایرانیان (کرمان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر والیبال زنان ایران 1401-1402 طلوع مهر یزد، سایپا تهران، مس رفسنجان (کرمان)، جهان‌بین چهارمحال، صدیق گفتار وارنا (تهران)، ذوب آهن اصفهان، پیکان تهران و سریک گنبد (گلستان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

لیگ برتر والیبال زنان ایران ۱۴۰۱-۱۴۰۲

طلوع مهر یزد، سایپا تهران، مس رفسنجان (کرمان)، جهان‌بین چهارمحال، صدیق گفتار وارنا (تهران)، ذوب آهن اصفهان، پیکان تهران و سریک گنبد (گلستان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر بسکتبال مردان ایران 1401 تیم های شهرداری گرگان (گلستان)، کاله آمل (مازندران)، ذوب آهن اصفهان، مهرام (تهران)، پالایش نفت آبادان (خوزستان)، مس کرمان، آویژه صنعت مشهد، نبوغ اراک (مرکزی)، صنایع هرمزگان، مس رفسنجان (کرمان)، رعد پدافند تهران و توفارقان آذرشهر (آذربایجان شرقی) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

لیگ برتر بسکتبال مردان ایران ۱۴۰۱

تیم های شهرداری گرگان (گلستان)، کاله آمل (مازندران)، ذوب آهن اصفهان، مهرام (تهران)، پالایش نفت آبادان (خوزستان)، مس کرمان، آویژه صنعت مشهد، نبوغ اراک (مرکزی)، صنایع هرمزگان، مس رفسنجان (کرمان)، رعد پدافند تهران و توفارقان آذرشهر (آذربایجان شرقی) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر بسکتبال زنان ایران 1401 تیم های ستاد شرکت ملی گاز تهران، گروه بهمن تهران، شهرداری گرگان (گلستان)، ذوب آهن اصفهان، تیروژ حیات سنندج (کردستان)، پالایش نفت آبادان (خوزستان)، پاز آشا آروین تهران، نیکان تهران، پادمایدک ایرانیان اصفهان و سپهرداد تهران در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

لیگ برتر بسکتبال زنان ایران ۱۴۰۱

تیم های ستاد شرکت ملی گاز تهران، گروه بهمن تهران، شهرداری گرگان (گلستان)، ذوب آهن اصفهان، تیروژ حیات سنندج (کردستان)، پالایش نفت آبادان (خوزستان)، پاز آشا آروین تهران، نیکان تهران، پادمایدک ایرانیان اصفهان و سپهرداد تهران در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر هندبال مردان ایران ۱۴۰۱-۱۴۰۲

تیم های فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، پرواز هوانیروز اصفهان، نخلستان دشتستان (بوشهر)، پیکان سبزوار (خراسان رضوی)، صنعت مس کرمان، گیتی پسند اصفهان، رعد پدافند البرز، زاگرس اسلام‌آباد غرب (کرمانشاه)، نفت و گاز گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، نیروی زمینی شهید شاملی کازرون (فارس)، زغال سنگ طبس (خراسان جنوبی)، سپاهان نوین اصفهان در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر هندبال زنان ایران 1401 تیم های فولاد هرمزگان، شیشه قزوین، سنگ آهن بافق (یزد)، شهید شاملی کازرون (فارس)، شهید چمران لارستان (فارس)، سپاهان (اصفهان)، شهرداری ماهان کرمان و غدیر ملایر (همدان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

لیگ برتر هندبال زنان ایران ۱۴۰۱

تیم های فولاد هرمزگان، شیشه قزوین، سنگ آهن بافق (یزد)، شهید شاملی کازرون (فارس)، شهید چمران لارستان (فارس)، سپاهان (اصفهان)، شهرداری ماهان کرمان و غدیر ملایر (همدان) در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر دو و میدانی مردان ایران 1401 تیم‌های باشگاهی پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد (لرستان)، ذوب آهن اصفهان، نفت تهران، عماد تهران، زنیت گیلان، گل گهر سیرجان (کرمان)، شهرداری شیراز (فارس)، عقاب نیروی هوایی (تهران)، نیروی زمینی (تهران)، لیانا بوشهر، دنیای دوندگان اصفهان و صنعت مس کرمان در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

لیگ برتر دو و میدانی مردان ایران ۱۴۰۱

تیم‌های باشگاهی پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد (لرستان)، ذوب آهن اصفهان، نفت تهران، عماد تهران، زنیت گیلان، گل گهر سیرجان (کرمان)، شهرداری شیراز (فارس)، عقاب نیروی هوایی (تهران)، نیروی زمینی (تهران)، لیانا بوشهر، دنیای دوندگان اصفهان و صنعت مس کرمان در این دوره از رقابت ها حضور دارند.

 

 

لیگ برتر دو و میدانی زنان ایران 1401 تیم‌های باشگاهی پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد (لرستان)، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران)، گل گهر سیرجان (کرمان)، چادر ملو اردکان (یزد)، لیانا بوشهر، تابش رعد مازندران و پادما یدک اصفهان در این دوره از مسابقات حضور داشتند.

لیگ برتر دو و میدانی زنان ایران ۱۴۰۱

تیم‌های باشگاهی پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد (لرستان)، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران)، گل گهر سیرجان (کرمان)، چادر ملو اردکان (یزد)، لیانا بوشهر، تابش رعد مازندران و پادما یدک اصفهان در این دوره از مسابقات حضور داشتند.

 

 

لیگ برتر تنیس روی میز مردان ایران 1401 تیم های پالایش نفت آبادان (خوزستان)، فراسنج تهران، رعد پدافند هوایی (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران)، پاکنژاد اسپرت (تهران)، شهردارى کرج (البرز)، عقاب نهاجا (تهران) در این دوره حضور داشتند.

لیگ برتر تنیس روی میز مردان ایران ۱۴۰۱

تیم های پالایش نفت آبادان (خوزستان)، فراسنج تهران، رعد پدافند هوایی (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران)، پاکنژاد اسپرت (تهران)، شهردارى کرج (البرز)، عقاب نهاجا (تهران) در این دوره حضور داشتند.

 

 

لیگ برتر تنیس روی میز زنان ایران 1401 تیم های سایپا (تهران)، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران)، سردار سلیمانی شیراز (فارس)، سموم سبز دشت گرگان (گلستان)، گروه صنایع تکابی (اصفهان)، هیات شهرستان کردکوی (گلستان)، فدراسیون ناشنوایان (تهران)، ایثار گرگان (گلستان)، آینده سازان فارس در این دوره حضور داشتند.

لیگ برتر تنیس روی میز زنان ایران ۱۴۰۱

تیم های سایپا (تهران)، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران)، سردار سلیمانی شیراز (فارس)، سموم سبز دشت گرگان (گلستان)، گروه صنایع تکابی (اصفهان)، هیات شهرستان کردکوی (گلستان)، فدراسیون ناشنوایان (تهران)، ایثار گرگان (گلستان)، آینده سازان فارس در این دوره حضور داشتند.

 

 

لیگ برتر کشتی آزاد مردان ایران 1401 تیم‌های بانک شهر رامسر (مازندران)، شهدای پاس ساری (مازندران)، ستارگان ساری (مازندران)، انبوه سازان هوتن قائم شهر (مازندران)، مقاومت البرز، پترو پالایش بیلیش تاکستان (قزوین)، نیروی زمینی ارتش (تهران) و دانشگاه آزاد اسلامی بابل (مازندران) در این دوره حضور داشتند.

لیگ برتر کشتی آزاد مردان ایران ۱۴۰۱

تیم‌های بانک شهر رامسر (مازندران)، شهدای پاس ساری (مازندران)، ستارگان ساری (مازندران)، انبوه سازان هوتن قائم شهر (مازندران)، مقاومت البرز، پترو پالایش بیلیش تاکستان (قزوین)، نیروی زمینی ارتش (تهران) و دانشگاه آزاد اسلامی بابل (مازندران) در این دوره حضور داشتند.

 

لیگ برتر کشتی فرنگی مردان ایران 1401 تیم‌های شهرداری مسجدسلیمان (خوزستان)، سپاهان اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی قم، سازین سعید اندیمشک (خوزستان)، رعد پدافند ارتش (تهران)، فولاد خوزستان و مقاومت البرز در این دوره حضور داشتند.

لیگ برتر کشتی فرنگی مردان ایران ۱۴۰۱

تیم‌های شهرداری مسجدسلیمان (خوزستان)، سپاهان اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی قم، سازین سعید اندیمشک (خوزستان)، رعد پدافند ارتش (تهران)، فولاد خوزستان و مقاومت البرز در این دوره حضور داشتند.

 

 

لیگ برتر وزنه برداری مردان ایران 1401 تیم‌های مناطق نفت‌خیز جنوب (خوزستان)، رعد پدافند (تهران)، نیروی زمینی ارتش (تهران)، عقاب نیروی هوایی (همدان)، ملی حفاری اهواز (خوزستان)، ذوب آهن اصفهان و سایپا تهران در این دوره حضور داشتند.

لیگ برتر وزنه برداری مردان ایران ۱۴۰۱

تیم‌های مناطق نفت‌خیز جنوب (خوزستان)، رعد پدافند (تهران)، نیروی زمینی ارتش (تهران)، عقاب نیروی هوایی (همدان)، ملی حفاری اهواز (خوزستان)، ذوب آهن اصفهان و سایپا تهران در این دوره حضور داشتند.

 

 

لیگ برتر دوچرخه سواری (جاده) مردان ایران 1401 تیم های دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (آذربایجان شرقی)، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، مس کرمان، نیروی هوایی عقاب (تهران)، هورسان رامسر (مازندران)، ایران زمین (تهران)، هیات دوچرخه سواری استان زنجان، آرویج شرق امیدنیا نکا (مازندران)، هیات دوچرخه سواری استان مرکزی، هیات دوچرخه سواری شهرستان نهاوند (همدان)، هیات دوچرخه سواری منطقه آزاد انزلی (گیلان)، گوهرگستر سیرجان (کرمان) و دی اف تی مشکین شهر (اردبیل) حاضر در این مسابقات هستند.

لیگ برتر دوچرخه سواری (جاده) مردان ایران ۱۴۰۱

تیم های دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (آذربایجان شرقی)، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، مس کرمان، نیروی هوایی عقاب (تهران)، هورسان رامسر (مازندران)، ایران زمین (تهران)، هیات دوچرخه سواری استان زنجان، آرویج شرق امیدنیا نکا (مازندران)، هیات دوچرخه سواری استان مرکزی، هیات دوچرخه سواری شهرستان نهاوند (همدان)، هیات دوچرخه سواری منطقه آزاد انزلی (گیلان)، گوهرگستر سیرجان (کرمان) و دی اف تی مشکین شهر (اردبیل) حاضر در این مسابقات هستند.

 

 

لیگ برتر بدمینتون مردان ایران 1401 تیم های آکادمی بدمینتون کرمان، انقلاب قم، رعد پدافند هوایی زاهدان (سیستان و بلوچستان)، چادر ملو اردکان (یزد)، توس مسیر مشهد (خراسان رضوی)، ورنا بتن عباس آباد (مازندران) و هدف سمنان در این رقابت ها حضور داشتند.

لیگ برتر بدمینتون مردان ایران ۱۴۰۱

تیم های آکادمی بدمینتون کرمان، انقلاب قم، رعد پدافند هوایی زاهدان (سیستان و بلوچستان)، چادر ملو اردکان (یزد)، توس مسیر مشهد (خراسان رضوی)، ورنا بتن عباس آباد (مازندران) و هدف سمنان در این رقابت ها حضور داشتند.

 

 

لیگ برتر بدمینتون زنان ایران 1401 تیم های میلاد تبریز (آذربایجان شرقی)، نویان تهران، شهید فخار مشهد (خراسان رضوی)، مس شهر بابک (کرمان) و نماینده گیلان در این دوره حضور دارند.

لیگ برتر بدمینتون زنان ایران ۱۴۰۱

تیم های میلاد تبریز (آذربایجان شرقی)، نویان تهران، شهید فخار مشهد (خراسان رضوی)، مس شهر بابک (کرمان) و نماینده گیلان در این دوره حضور دارند.

 

 

لیگ برتر تکواندو مردان ایران 1401 تیم های شهرداری ورامین (تهران)، مس سونگون ورزقان (آذربایجان شرقی)، شرکت پالایش نفت آبادان (خوزستان)، مس کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران)، لوازم خانگی کن (تهران)، دمنده پاکدشت (تهران)، پاس (تهران)، سولدوز نقده (آذربایجان غربی)، یزدان رشت (گیلان)، فرمانیه (تهران) و نفت مناطق مرکزی باشگاه زاگرس جنوبی (فارس) در این دوره حضوره داشتند.

لیگ برتر تکواندو مردان ایران ۱۴۰۱

تیم های شهرداری ورامین (تهران)، مس سونگون ورزقان (آذربایجان شرقی)، شرکت پالایش نفت آبادان (خوزستان)، مس کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران)، لوازم خانگی کن (تهران)، دمنده پاکدشت (تهران)، پاس (تهران)، سولدوز نقده (آذربایجان غربی)، یزدان رشت (گیلان)، فرمانیه (تهران) و نفت مناطق مرکزی باشگاه زاگرس جنوبی (فارس) در این دوره حضوره داشتند.

 

 

لیگ دسته یک تکواندو زنان ایران 1401 تیم‌های هیات تکواندو سیستان و بلوچستان، فرمانیه (تهران)، هیات تکواندو استان کرمان، لوکس شمشیری یاس (تهران)، شرکت رنگ سازی آئینه (تهران)، هیات تکواندو البرز، قهرمانان (تهران)، تالار رستوران پارسیا (تهران)، لوازم خانگی کن (تهران)، پایگاه سلامتی رها (البرز)، پارت نوین (تهران)، ستارگان فارس، هدفسازان (اصفهان)، بارمان ابزار و یراق توسن (تهران)، آینده سازان لوازم خانگی کن (تهران)، باشگاه حضرت سید و الشهدا اهواز (خوزستان) و بیمه تجارت نو (مازندران) در این رقابت ها حضور داشتند. (تا زمان تنظیم این گزارش هنوز لیگ برتر بانوان در رشته تکواندو در سال 1401 برگزار نشده است)

لیگ دسته یک تکواندو زنان ایران ۱۴۰۱

تیم‌های هیات تکواندو سیستان و بلوچستان، فرمانیه (تهران)، هیات تکواندو استان کرمان، لوکس شمشیری یاس (تهران)، شرکت رنگ سازی آئینه (تهران)، هیات تکواندو البرز، قهرمانان (تهران)، تالار رستوران پارسیا (تهران)، لوازم خانگی کن (تهران)، پایگاه سلامتی رها (البرز)، پارت نوین (تهران)، ستارگان فارس، هدفسازان (اصفهان)، بارمان ابزار و یراق توسن (تهران)، آینده سازان لوازم خانگی کن (تهران)، باشگاه حضرت سید و الشهدا اهواز (خوزستان) و بیمه تجارت نو (مازندران) در این رقابت ها حضور داشتند. (تا زمان تنظیم این گزارش هنوز لیگ برتر بانوان در رشته تکواندو در سال ۱۴۰۱ برگزار نشده است)

 

نگارنده خبر: سامان صادق امیری

تمامی حقوق مادی و معنوی این مقاله و اینفوگرافی های استفاده شده در آن متعلق به پایگاه خبری یاریزان است و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی