رفتن به بالا
  • دوشنبه - 25 مهر 1401 - 15:43
  • کد خبر : ۱۳۷۶۴
  • چاپ خبر : آهن در عملکرد و توانایی ورزشکاران نقش مهمی ایفا می کند

آهن در عملکرد و توانایی ورزشکاران نقش مهمی ایفا می کند

مدیر گروه تغذیه بالینی و استاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به پیمایشی که در کشور انجام‌شده است در زمان کنونی مصرف یک قرص ویتامین D برای بالا بردن ایمنی بدن لازم است.

ورزشکاران با توجه به فعالیت ورزشی نسبت به افراد عادی به آهن بیشتری نیاز دارند چرا که کمبود آهن (فقر آهن)درحین تمرین باعث اختلال در عملکرد ورزشکار از جمله خستگی زود هنگام، افت فشار، سرگیجه و تاری دید خواهد شد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

ورزشکاران با توجه به فعالیت ورزشی نسبت به افراد عادی به آهن بیشتری نیاز دارند چرا که کمبود آن (فقر آهن) در حین تمرین باعث اختلال در عملکرد ورزشکار از جمله خستگی زود هنگام، افت فشار، سرگیجه و تاری دید خواهد شد.

برای تامین آهن مورد نیاز بدن لازم است مواد غذایی حاوی آهن و نیز موادی که جذب آهن را افزایش می دهند به میزان کافی مصرف شوند.

 

------------------------------------

به علاوه از مصرف موادی که موجب کاهش جذب آهن می شوند مانند چای، لبنیات پرهیز کرد.

مواد غذایی حاوی آهن، انواع گوشت، جگر ، حبوبات، مغز ها و خشکبار (برگ هلو، زرد آلو، انجیر، کشمش و خرما) نیز از منابع آهن به حساب می آیند.

آهن موجود در غذاها به دو نوع (آهن هم) Heme و (آهن غیر هم) Heme-non تقسیم می شود.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

آهن هم (Heme) در گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر به وفور یافت میشود در مقایسه با آهن غیر هم (Heme-non) که در غذاهایی مانند اسفناج و عدس وجود دارد، از قابلیت جذب بهتری برخوردار است.

۰/۰۳۰ H آهن “هم” و حدود ۰/۰۸ آهن “غیر هم” موجود در مواد غذایی جذب می شوند از این رو غذا های حاوی آهن هم، منابع اصلی تامین آهن به شمار می روند. به علاوه آهن “هم” قابلیت جذب آهن “غیر هم” را نیز افزایش می دهد.

مصرف غذاهای حاوی ویتامین c مانند میوه ها (مرکبات، کیوی و گوجه فرنگی) سبزیجات، قابلیت جذب آهن “غیر هم” مواد غذایی را افزایش می دهد.

 

بازگشت به صفحه علم ورزش یاریزان | آهن در عملکرد و توانایی ورزشکاران نقش مهمی ایفا می کند

محبوبه عسکری | متخصص تغذیه ورزشی


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی