رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 4 خرداد 1401 - 08:23
  • کد خبر : ۱۲۲۸۷
  • چاپ خبر : نکاتی درباره ویتامین C و اهمیت مصرف آن در ورزشکاران

نکاتی درباره ویتامین C و اهمیت مصرف آن در ورزشکاران

مدیر گروه تغذیه بالینی و استاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به پیمایشی که در کشور انجام‌شده است در زمان کنونی مصرف یک قرص ویتامین D برای بالا بردن ایمنی بدن لازم است.

ویتامین C یک ویتامین ضروری محلول در اب با قدرت انتی اکسیدانی قوی است که در بدن ساخته نمی شود و به طور طبیعی به وفور در میوه و سبزیجات تازه مانند بروکلی ، فلفل ها، جوانه گندم، توت فرنگی و کیوی وجود دارد.

ویتامین C یک ویتامین ضروری محلول در آب با قدرت انتی اکسیدانی قوی است که در بدن ساخته نمی شود و به طور طبیعی به وفور در میوه و سبزیجات تازه مانند بروکلی ، فلفل ها، جوانه گندم، توت فرنگی و کیوی وجود دارد.

این ویتامین به رشد و ترمیم آسیب و تسهیل کلاژن کمک می کند.

نام های دیگر این ویتامین اسید اسکوربیک،کلسیم اسکوربات ،سدیم اسکوربات

این ویتامین بسیاری از بخش های بدن راتقویت می کند که شامل عضلات و رگ های خونی می شود. سرعت بهبود زخم و همچنین غلظت آنتی بادی ها را بالا برده که به تقویت عملکرد ایمنی کمک میکنند .

به عنوان یک آنتی اکسیدان آسیب به پروتئین را کاهش می دهد. ویتامین C ممکن است به افزایش بازیافت بلند مدت و کوتاه مدت در ورزش های شدید کمک کند. مکمل های حاوی این ویتامین به عملکرد بدن در زمان کمبود این ویتامین کمک می کند. با این حال در معرض فشار بدنی طولانی مدت بودن که اغلب در برنامه های استقامتی دیده می شود می تواند به سرعت ذخایر ویتامین C را در ورزشکار تخلیه کند و افزایش دریافت آن به صورت غذا یا مکمل برای جبران کمبود لازم است.

ویتامین C باعث جذب بهتر آهن می شود و برای حفاظت از عملکرد ایمنی سودمند بوده و بعد از فعالیت طولانی مدت شدید، به بازیافت کمک می کند. برای سلامت غدد فوق کلیوی لازم است چرا که این غدد از احساس خستگی ناشی از فعالیت بدنی و استرس در ورزشکاران پیشگیری می کند.

 

یاریزان | نکاتی درباره ویتامین C و اهمیت مصرف آن در ورزشکاران

صفحه علم ورزش | محبوبه عسکری | متخصص تغذیه ورزشی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه