رفتن به بالا
  • یکشنبه - 4 اردیبهشت 1401 - 10:53
  • کد خبر : ۱۲۲۰۹
  • چاپ خبر : با ورزش و تغذیه مناسب، در میانسالی زندگی سالمی داشته باشیم

با ورزش و تغذیه مناسب، در میانسالی زندگی سالمی داشته باشیم

کمیته آموزش و مربیان فدراسیون بسکتبال با همکاری فدراسیون جهانی بسکتبال (fiba) قصد دارد یک وبینار تغذیه ورزشی در بسکتبال ویژه بانوان را برگزار کند.

  سبک زندگی مجموعه ای از انتخاب های سالم افراد است که متناسب با موقعیت های زندگی صورت می گیرد. این انتخاب ها بر روی سلامت فرد تاثیرگذار هستند و تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون تغذیه و ورزش قرار می گیرند. میانسالی طیف وسیعی از زندگی انسان را تشکیل می دهد و به دلیل مولد […]

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

سبک زندگی مجموعه ای از انتخاب های سالم افراد است که متناسب با موقعیت های زندگی صورت می گیرد. این انتخاب ها بر روی سلامت فرد تاثیرگذار هستند و تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون تغذیه و ورزش قرار می گیرند.

میانسالی طیف وسیعی از زندگی انسان را تشکیل می دهد و به دلیل مولد و فعال بودن این گروه سنی، همچنین توجه به این موضوع که این گروه سنی اغلب والدین جامعه را تشکیل می دهند، رفتارهای آنان در زمینه های مرتبط با سلامتی بر ابعاد مختلف سلامت خانواده اهمیت دارد.

 

------------------------------------

 

اجزای سبک زندگی سالم

تغذیه سالم، ورزش کردن، پرهیز از عادات ناسالم و به کارگیری عادات صحیح، روابط جنسی سالم، کنترل فشارهای روحی و استرس و یادگیری مهارت های زندگی، مشاوره منظم پزشکی و انجام دستورات پزشک، توجه به سلامت روحی و معنوی اجزای سبک زندگی سالم را تشکیل می دهد.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

 

تغذیه سالم

تغذیه در دوران میانسالی اهمیت بالایی دارد، پیروی از یک رژیم غذایی صحیح و متعادل با مصرف مقادیر کافی و متنوع انواع مواد غذایی از همه گروه های غذایی و مطابق با هرم غذایی، در حفظ و ارتقای سلامتی نقش مهمی دارد.

برای داشتن رژیم سالم چه باید کرد؟

· کاهش مصرف نمک هنگام پخت وپز و محدود کردن مصرف غذاهای فراوری شده و فست فودها: محدود کردن مصرف نمک تا حدود ۵ گرم در روز معادل حدود یک قاشق مرباخوری

· میانسالان بایداز مصرف چربی های اشباع مانند گوشت های چرب، کره، خامه و روغن حیوانی پرهیز کنند و به جای آن از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، آفتابگردان یا کلزا استفاده کنند.

· تمامی میانسالان ماهیانه یک دوز مکمل خوراکی ویتامین D ( قرص ژله ای ۵۰۰۰۰ واحدی ) برای پیشگیری از کمبود این ویتامین مصرف کنند.

 

ورزش کردن

انتخاب نوع ورزش به نیازها، علائق، سن، جنس، میزان آمادگی و استقامت جسمانی و همچنین اهداف فرد از ورزش بستگی دارد. بهترین حالت زمانی است که فرد به ورزشی علاقه داشته باشد که شرایط جسمی اش متناسب باشد و قابل انجام باشد.

اما به طور کلی برای هر فرد بالغ پنج روز در هفته و هر بار ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش و نرمش توصیه می شود.

 

مشاوره منظم پزشکی

از مهم ترین آزمایش های دوران میانسالی که برای تمامی افراد ضروری و مهم است، می توان به بررسی فشارخون؛ آزمایش های سرطان روده بزرگ؛ آزمایش خون برای بررسی قند، چربی و دیگر مولفه های سلامت بدن؛ معاینه چشم و سنجش تراکم استخوان ها اشاره کرد. چرا که این آزمایش ها آینده زندگی افراد سالمند را به خوبی به آنها نشان می دهند.

 

راهکارهای کنترل استرس

· به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک می کند که توان خود را بازیابی کنید.

· بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و بر روی چیزهایی که کنترل دارید، تمرکز کنید.

· ساعت هایی را به دور از فضای مجازی بگذرانید و کارهایی که برای شما آرامش بخش است را در برنامه روزانه بگنجانید. مانند نیایش کردن، کتاب خواندن و گوش دادن به موسیقی

 

یاریزان | با ورزش و تغذیه مناسب، در میانسالی زندگی سالمی داشته باشیم

دکتر لیلا قهرمانی | عضو هیات علمی گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی