رفتن به بالا
  • شنبه - 28 فروردین 1400 - 15:17
  • کد خبر : ۱۰۰۰۱
  • چاپ خبر : تاثیر ورزش و تغذیه در زمان روزه داری برای مقابله با کرونا
بررسی شرایط ویژه ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰؛

تاثیر ورزش و تغذیه در زمان روزه داری برای مقابله با کرونا

ورزش کردن در هوای سرد نیاز افراد را به کالری افزایش می دهد و در عین حال ممکن است به دلیل اشتباهات تغذیه ای منجر کمتر نوشیدن مایعات شود، دو مسئله ای که حتما باید مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد. اما بهترین تغذیه ورزشی در هوای سرد چه مواردی را شامل می شود؟

ساعت روزه داری در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ ساعت است و این ماه با ویژگی های خاص خود، تغییراتی در شیوه زندگی افراد نظیر حجم مصرف آب و غذا، کاهش وعده های غذایی، فعالیت بدنی روزانه و چرخه خواب ایجاد میکند.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

ساعت روزه داری در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ ساعت است و این ماه با ویژگی های خاص خود، تغییراتی در شیوه زندگی افراد نظیر حجم مصرف آب و غذا، کاهش وعده های غذایی، فعالیت بدنی روزانه و چرخه خواب ایجاد میکند.

همچنین باتوجه به اینکه که در وضعیت اپیدمی ویروس کرونا قرار داریم و نشان داده شده است که ویروس ها در محیط اسیدی بهتر می توانند رشد کنند بنابراین اگر ویروس کرونا وارد بدن شود و سیستم گوارش ما بیش از حد اسیدی باشد سرعت رشد ویروس بیشتر خواهد شد پس بهتر است درکنار مواد غذایی که بدن را اسیدی میکنند از مواد غذایی قلیایی استفاده کنیم تا PH بدن در حالت تعادل باشد.

 

------------------------------------

خوردن لبنیات، حبوبات، گوشتهای قرمز، محصولات لبنی، غلات و برخی از مواد غذایی فراوری شده و فست فودها بدن را ا سیدی می کند و برخی از آنها باعث تجمع التهاب در بدن میشود که این موضوعات به رشد ویروس کمک می کند در کنار این مواد غذایی لازم است که مواد غذایی با خاصیت قلیایی به اندازه کافی مصرف شود تا اثرات مواد غذایی اسیدی و همچنین برخی عادت هایی که بدن را اسیدی می کنند و PH آن را کاهش می دهند (مانند پرخوری یا ورزش سنگین) را خنثی کرده و بدن را به حالت تعادل برسانیم.

سبزیجات، سیب زمینی (بخارپز)، موز، سیب های غیرترش، گلابی، هلو، گیلاس، انگورها، هندوانه، خرما، میوه درخت کاج و آووکادو جزو میوه های قلیایی هستند.

کنجد، بادام و روغن های کلزا، روغن گردو، روغن سویا، روغن زیتون، روغن جوانه گندم، روغن کنجد، روغن آفتاب گردان و روغن دانه کتان نیز جزو دانه ها و روغن های قلیایی محسوب می شوند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

جلبک های خوراکی نیز قلیایی بوده و به حفظ تعادل اسیدی بازی بدن کمک می کنند. همچنین در شرایط روزه داری و این اپیدمی در گام بعدی بهتر است با مصرف مواد غذایی مناسب سیستم ایمنی بدن را قوی کنیم بیماران، سالمندان، کودکان و نوزادان و حتی ورزشکارانی که روزانه تمرین سنگینی انجام می دهند سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بیشتر در خطر این ویروس قراردارند. بنابراین ما باید در اقدامات پیشگیرانه فعالیت سیستم ایمنی بدن را بالا ببریم. سیر، زنجبیل، زردچوبه، خانواده مرکبات و سبزیجات در تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم می باشند.

حفظ آب بدن نیز عامل مهمی در بهبود تعادل اسیدی-بازی و سیستم ایمنی می باشد و باید اقداماتی انجام شود تا بدنمان در محیط آب رسانی خوبی قرار گیرد نوشیدن کافی و مایعات در وعده های افطار و سحر حدود ۶ تا ۸ لیوان آب باعث میشود افراد دچار کم آبی نشوند این میزان آب در ورزشکاران باتوجه به مدت و شدت ورزش بیشتر میشود همچنین باید از مصرف الکل و دخانیات که باعث کم شدن آب درون سلولی می گردد خودداری شود.

برای افرادی که مشکل خاصی ندارند، ورزش با شدت متوسط و با مدت زمان ۳۰ دقیقه در زمان روزه داری پیشنهاد می شود چرا که ورزش با شدت متوسط باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد، برای ارزیابی شدت متوسط تمرین اگر فرد بتواند در حین ورزش کردن یک جمله کوتاه بگوید مثال ” من خوب هستم ” یعنی حد متو سط تمرین است این نوع ورزش باعث افزایش ضربان قلب و افزایش سیستم قلبی عروقی می گردد.

ورزش می تواند با توجه به امکانات، هوازی، قدرتی، تعادلی و یا کششی باشد. بهترین زمان انجام تمرینات در روزه داری دو تا سه ساعت پس از افطار است. افرادی که با شدت سبک تمرین میکنند، میتوانند تمرینات خود را صبح انجام دهند. اما ورزشکاران حرفه ای که با شدت بیشتری تمرین میکنند بهتر است دو تا سه ساعت پس از افطار تمرین کنند.

در صورتی که مجبور به فعالیت قبل از افطار بدوید، باید تمرین با افطار حداقل یک تا دو ساعت فاصله داشته باشد. و برای انجام مسابقات مهم در ماه رمضان با متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع: وبسایت رسمی فدراسیون پزشکی ورزشی ایران

بازگشت به صفحه اصلی یاریزان


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی