رفتن به بالا
  • سه شنبه - 18 مهر 1402 - 18:39
  • کد خبر : ۱۶۸۲۲
  • چاپ خبر : برای پیشگیری از آسیب های ورزشی باید چه نکات تغذیه ای را رعایت کرد

برای پیشگیری از آسیب های ورزشی باید چه نکات تغذیه ای را رعایت کرد

اگر ذخایر گلیکوژن کم باشد، ممکن است طی تمرین، بیش از ۱۵ درصد انرژی مصرفی از اکسیداسیون پروتئین تامین گردد، اگر ذخایر گلیکوژن کافی باشند، ممکن است ۵ درصد انرژی مصرفی از پروتئین تامین شود از طرف دیگر مصرف بیش از حد کربوهیدرات به منظور جلوگیری از مصرف پروتئین، روش عاقلانه ای نیست. بنابراین کمبود طولانی مدت پروتئین مصرفی می تواند منجر به افزایش تجزیه پروتئین و کاهش سنتز آن شود، به ویژه درموقعیت هایی که دریافت کالری محدود است، بنابراین مصرف ۱/۲ گرم پروتئین را برای هر کیلوگرم از وزن بدن توصیه می‌کنند که این میزان مصرف برای رشته های تخصصی ورزشی با توجه به‌ شدت و مدت و نوع تمرین متفاوت است، پس یک ورزشکار باید اطمینان حاصل کند که پروتئین ۱۲تا ۱۵درصد از انرژی مصرفی او را تامین می کند. قهرمان هایی که تمایل دارند حجم ماهیچه های خودشان را افزایش دهند نیاز دارند، مقداری بیش از حد طبیعی خود پروتئین مصرف کنند، به مراتب این افراد اغلب به غذا های با پروتئین زیاد رو می آورند، و فراورده های پروتئینی و اسید های آمینه را جهت افزایش توده ماهیچه مصرف می کنند. یاریزان | نقش پروتئین ها در ورزش های استقامتی

علاوه بر اصل اساسی و مهم برای پیشگیری از آسیب .ورزشی که دقت در انجام صحیح حرکات ورزشی و انتخاب وسایل ورزشی مناسب و متناسب است، همچنین تغذیه مناسب برای پیشگیری از آسیب ها نیز لازم است.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

علاوه بر اصل اساسی و مهم برای پیشگیری از آسیب .ورزشی که دقت در انجام صحیح حرکات ورزشی و انتخاب وسایل ورزشی مناسب و متناسب است، همچنین تغذیه مناسب برای پیشگیری از آسیب ها نیز لازم است.

به گزارش یاریزان؛ دکتر محمد حضوری با بیان اینکه ورزشکاران باید به نکات مهم در خصوص تغذیه ورزشی جهت پیشگیری از آسیب های ورزشی توجه داشته باشند، گفت: فعالیت ورزشی همواره با خطر بروز آسیب همراه بوده و یک آسیب برای افرادی که به قصد سلامتی به ورزش می‌پردازند، موجب ناتوانی یا دوری از ورزش به مدت طولانی شده و در یک ورزشکار حرفه‌ای، به معنی اختلال در شرایط تیم یا بر باد رفتن سالها زحمات و تلاش مربیان و ورزشکاران است. بنابراین علاوه بر اصل اساسی و مهم برای پیشگیری از آسیب ورزشی که دقت در انجام صحیح حرکات ورزشی و انتخاب وسایل ورزشی مناسب و متناسب است، چند نکته تغذیه‌ای برای پیشگیری از آسیب ها در این مطلب ذکر می‌شوند.

 

------------------------------------

 

۱- دریافت انرژی کافی و مصرف مواد غذایی مورد نیاز توسط ورزشکاران

بر اساس مطالعات موجود، ورزشکارانی که انرژی دریافتی روزانه را به شدت کاهش داده و به اصطلاح رژیمهای سخت و شدید غذایی می‌گیرند، در معرض آسیب بیشتری نسبت به افراد با دریافت انرژی کافی قرار دارند. به همین دلیل اغلب توصیه می‌شود کهبا کاهش انرژی دریافتی، از شدت تمرین فرد نیز کاسته شده و زمان بیشتری برای بازتوانی به ورزشکاران اختصاص داده شود.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

 

۲- دریافت مواد غذایی ومواد مغذی مناسب در زمان مناسب برای پیشگیری:

 

۲-۱- مواد غذایی موثر در کاهش آسیب ها و التهابات:

مصرف منظم و با دقت آب و مایعات سالم، از عوامل بسیار مهم و موثر در کاهش بروز آسیب‌های ورزشی شناخته می‌شود. ورزشکاران به دلیل شرایط تمرینی خویش، اغلب به مایعات بیشتری نسبت افراد عادی جامعه نیاز داشته و توصیه می‌شود از طریق روشهای استاندارد (توزین بدن، بررسی رنگ ادرار و یا سنجش رفرکتومتر)، دریافت مایعات کافی در آنان ارزیابی و پایش شود.

همچنین از مهمترین ترکیباتی که در برنامه غذایی روزانه وجود داشته و در پیشگیری یا کاهش آسیبهای ورزشی موثر هستند، می‌توان به افزودنی‌های غذایی به ویژه زردچوبه اشاره کرد. این ادویه ارزشمند امروزه از ترکیبات موثر در کاهش شدت آسیب‌ها (به ویژه آسیب‌های مفصلی) در ورزشکاران شناخته شده و مورد توصیه مجامع علمی جهانی است. به همین دلیل توصیه می‌شود در ترکیبات مختلف غذایی (نظیر شیر، افزودنی به مواد غذایی و یا اسموتی‌ها) توسط ورزشکاران دریافت شود.

در اینجا لازم به ذکر است مصرف برخی مواد غذایی ممکن استموجب تشدید احتمال بروز آسی بشوند. نظیر مصرف دیرهنگام قهوه که با کاهش و اختلال در خواب، موجب کاهش کیفیت خواب شده و از آن طریق عملکرد ورزشکاران را تحت تاثیر قرار دهند.

 

۲-۲- مهمترین مواد مغذی موثر در پیشگیری از آسیب های ورزشی:

مواد مغذی از روشهای مختلفی بر آسیب‌های ورزشی موثر هستند. به عنوان مثال، همگی می‌دانیم که در حین انجام فعالیت‌های ورزشی، تارهای عضلانی دچار آسیب دیدگی‌هایی جزئی و کلی می‌شوند که برای ترمیم این آسیب‌ها، دریافت کافی پروتئین خوب و با کیفیت ضروری است. علاوه بر پروتئین، مصرف برخی دیگر از ویتامینها نظیر ویتامین ث و ویتامین E بر ترمیم بافتها و کاهش آسیبها موثر هستند. لازم به ذکر است منبع غذایی خوب ویتامین E، روغنهای گیاهی (به ویژه روغن آفتابگردان) و منبع عالی ویتامین ث، سبزی و میوه‌های تازه هستند.

همچنین برخی مواد مغذی بر توانایی ورزشکاران در تطبیق با تمرین یا انجام حرکات ورزشی پیچیده تاثیر گذار هستند و به همین دلیل، کمبود آنها با بروز آسیب ورزشی همراه است. به عنوان مثال کمبود برخی مواد مغذی نظیر آهن یا ویتامین های گروه ب موجب کاهش دقت و بروز خستگی زودرس در ورزشکاران می‌شود. در نظر داشته باشید که کمبود این مواد مغذی، در رژیم غذایی گیاهخواران به دفعات گزارش شده است و جالب توجه آنکه امروزه رژیمهای غذایی گیاهخواری در بین ورزشکاران شیوع و رواج بیشتری پیدا کرده است.

کمبود ویتامین D نیز از عوامل بسیار مهم وموثر در بروز آسیبهای ورزشی است که متاسفانه در ایران کمبود این ویتامین به شدت شایع بوده و از هر ۵ زن، یکنفر و از ۴ مرد، یکنفر دچار کمبود ویتامین D هستند. متاسفانه شیوع کمبود این ویتامین در ورزشکاران نسبت به افراد عادی جامعه بیشتر بوده و کمبود آن در رشته‌های ورزشی سالنی نظیر ورزشهای رزمی، بسکتبال، والیبال و… شایعتر است.

 

بازگشت به صفحه علم ورزش یاریزان


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی