رفتن به بالا
  • دوشنبه - 6 تیر 1401 - 14:02
  • کد خبر : ۱۲۴۲۵
  • چاپ خبر : مکمل ورزشی چیست و چه کاربردی دارد؟ + نحوه تشخیص مکمل مجاز

مکمل ورزشی چیست و چه کاربردی دارد؟ + نحوه تشخیص مکمل مجاز

به گفته کارشناسان اکثر مکمل های ورزشی موجود در کرمانشاه دست ساز و تقلبی است و تنها راه اطمینان از سلامت این محصولات تهیه از داروخانه‌ها است هرچند با توجه به شرایط بد اقتصادی کمتر از پنج درصد ورزشکاران توان خرید مکمل اصلی را دارند.

در دنیای امروز مکمل های ورزشی جایگاه ویژه ای در بین ورزشکاران پیدا کرده اند اما آیا همه این مکمل ها مجاز هستند؟ آیا راهی برای تشخیص این امر وجود دارد؟  در مطلبی کوتاه یک داروساز به این پرسش ها پاسخ خواهد داد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

در دنیای امروز مکمل های ورزشی جایگاه ویژه ای در بین ورزشکاران پیدا کرده اند اما آیا همه این مکمل ها مجاز هستند؟ آیا راهی برای تشخیص این امر وجود دارد؟ در مطلبی کوتاه یک داروساز به این پرسش ها پاسخ خواهد داد.

مکمل ها فرآورده های خوراکی هستند که از یک یا ترکیبی از مواد خام و یا فرآوری شده از جمله ویتامین ها، املاح، اسیدهای آمینه و مشتقات آنها، آنزیم ها، فیبرها، آنتی اکسیدان ها، کربوهیدرات ها، عصاره و یا بافت های طبیعی تشکیل می شوند. مکمل ها، نقش برآورده کردن نیاز افراد به مواد مغذی را در کنار تغذیه مناسب دارند.

 

------------------------------------

این فرآورده ها به اشکال متداول خوراکی _ دارویی مانند قرص، کپسول، پودر، گرانول، کپسول نرم، آمپول خوراکی، محلول های خوراکی ویا سایر اشکال خوراکی مانند ورقه های خوراکی، شکلات بار و پاستیل عرضه می شوند. مکمل ­­­ها باید دارای فرمولاسیون مشخص، ثابت و قابل اندازه­گیری باشند و نباید هیچ ادعایی در خصوص تشخیص، پیشگیری و درمان داشته باشند. مکمل های ورزشی ممکن است برای ارتقای عملکرد ورزشکاران نیز مورد استفاده قرار گیرند.

اگر به طورمنظم ورزش می کنید یا در مسابقات ورزشی شرکت می کنید، یک رژیم غذایی مناسب به همراه مایعات فراوان برای به افزایش عملکرد بدنی شما مهم است. اما مکمل های ورزشی نیز، می تواند به شما کمک کند که سخت تر تمرین کنید و عملکرد شما را بهبود می بخشد.

فروشندگان این مکمل‌ها ممکن است ادعا کنند که محصولات آنها باعث افزایش قدرت و استقامت، دسترسی سریع تر به هدف، افزایش تحمل انجام تمرین شدیدتر، کاهش احتمال آسیب حین تمرین و کمک به بهبودی آسیب های پس از ورزش می شود، اما خوب است بدانیم که مکمل نمی تواند جایگزین یک رژیم غذایی سالم شود.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

 

پیش از مصرف مکمل های ورزشی توجه به نکات زیر ضروری است:

 

مشورت با پزشک یا داروساز
مشورت با متخصص در صورت مصرف مکمل در اطفال
برخلاف داروها که مطالعات سختگیرانه تر با آمار جمعیتی بیشتر بر روی آنها انجام می شود، مطالعات بر روی ترکیبات مکمل ها، اغلب روی تعداد کمی از افراد در مدت زمان کم انجام می شود.

این مطالعات اغلب شامل جمعیت های خاص مانند کودکان، نوجوانان، خانم ها و سالمندان نیست و در همه انواع ورزش ها انجام نمی گیرد. به عنوان مثال، اگر شما یک دونده هستید، نتایج یک مطالعه در وزنه برداران ممکن است برای شما صدق نکند.

 

آیا مکمل­ های ورزشی برای ورزش و عملکرد ورزشی می توانند مضر باشد؟

مانند تمام مکمل های غذایی، مکمل های ورزشی نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد و یا با داروهای تجویزی و بدون نسخه تداخل داشته باشد.

برخی از مکمل های ورزشی می تواند با سایر داروها یا مکمل ها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، جینسینگ می تواند، اثرات رقیق کننده خون «وارفارین» را کاهش دهد.

«سایمتیدین» که یک داروی ضد اسید است، می تواند حذف کافئین از بدن را کند کرده و در نتیجه خطر عوارض جانبی مصرف کافئین را افزایش دهد.

اگر مکمل های غذایی و داروها را به طور منظم مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

محصولات تقلبی:

سازمان غذا و دارو هشدار می دهد که برخی از مکمل های ورزشی که به بازار عرضه می شود، ممکن است بدون برچسب یا غیرقانونی و حاوی محرک های نامناسب، استروئیدها، ترکیبات هورمون مانند، مواد کنترل نشده یا داروهای تایید نشده باشد. بنابراین استفاده از این محصولات، می تواند باعث مشکلات سلامتی و محرومیت ورزشکاران از مسابقات شود.

از همین رو سازمان غذا و دارو مواد خاصی را که در برخی مکمل‌ های ورزشی وجود داشت، ممنوع کرده است. این ترکیبات ممنوع عبارتند از «آندروستندیون»، «دی متیل آمیل آمین» (DMAA) و «افدرا». این مواد نه تنها خطرناک هستند، بلکه هیچ شواهد علمی مبنی بر بهبود عملکرد آنها وجود ندارد.

در بیشتر موارد، تنها بزرگسالان می توانند از مکمل های ورزشی استفاده کنند. به عنوان مثال، منابع معتبر علمی نشان می دهد که مکمل های ورزشی تاثیر قابل توجهی بر عملکرد ورزشکاران نوجوان نسبت به آنهایی که تغذیه و تمرین مناسب داشته اند، ندارد.

 

نحوه تشخیص مکمل ورزشی مجاز

۱-بررسی برچسب اصالت روی مکمل: در صورتی که مکمل موردنظر برچسب اصالت ندارد، از خریداری آن خودداری کنید.

برای چک کردن اصالت مکمل موردنظر خود می توانید، با مراجعه به سامانه تیتک سازمان غذا و دارو به نشانی ttac.ir و وارد کردن UID ، از اصالت مکمل خود مطمئن شوید.

نحوه تشخیص مکمل ورزشی مجاز ۱-بررسی برچسب اصالت روی مکمل: در صورتی که مکمل موردنظر برچسب اصالت ندارد، از خریداری آن خودداری کنید. برای چک کردن اصالت مکمل موردنظر خود می توانید، با مراجعه به سامانه تیتک سازمان غذا و دارو به نشانی ttac.ir و وارد کردن UID ، از اصالت مکمل خود مطمئن شوید. ۲-بررسی مکمل در سایت شرکت تولید کننده آن ۳-بررسی مکمل از طریق لیست مکمل های دارای مجوز در سازمان غذا و دارو مکمل ورزشی مجاز را از کجا می توان تهیه کرد: مکمل های ورزشی نیز مانند سایر کالاهای سلامت محور باید از سوی شرکت های پخش دارای مجوز به داروخانه ها تحویل و توزیع شود و ورزشکاران از طریق داروخانه اقدام به خرید این اقلام کنند. در حال حاضر ورزشکاران مصرف کننده مکمل های ورزشی به اشتباه این اقلام را از مراکز غیر معتبر و بعضی از متصدیان باشگاه ها، با عنوان مکمل اصل و خارجی تهیه می کنند.

۲-بررسی مکمل در سایت شرکت تولید کننده آن

۳-بررسی مکمل از طریق لیست مکمل های دارای مجوز در سازمان غذا و دارو

مکمل ورزشی مجاز را از کجا می توان تهیه کرد:

مکمل های ورزشی نیز مانند سایر کالاهای سلامت محور باید از سوی شرکت های پخش دارای مجوز به داروخانه ها تحویل و توزیع شود و ورزشکاران از طریق داروخانه اقدام به خرید این اقلام کنند.

در حال حاضر ورزشکاران مصرف کننده مکمل های ورزشی به اشتباه این اقلام را از مراکز غیر معتبر و بعضی از متصدیان باشگاه ها، با عنوان مکمل اصل و خارجی تهیه می کنند.

دلایل متعددی وجود داشته که منجر به نارضایتی و شکایت از این اقلام و فروشندگان آنها شده است:

۱-مکمل ها به صورت قاچاق وارد شده و نحوه نگهداری و توزیع مناسبی نداشته است، بنابراین منجر به بروز عوارض متعدد شده است.

۲-بسیاری از مکمل هایی که به اسم اصل به فروش می رسد، در کارگاه های زیرزمینی و محیط های غیربهداشتی، از سوی افراد بدون صلاحیت تهیه می شود و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

۳- بسیاری از فروشندگان مکمل های ورزشی، موادی مانند کورتون، استروئید و موارد مشابه را برای نتیجه سریع تر، به صورت غیرقانونی و غیر اصولی به مکمل ها اضافه کرده و می فروشند.

 

بازگشت به صفحه علم ورزش در وبسایت یاریزان | مکمل ورزشی چیست و چه کاربردی دارد؟ + نحوه تشخیص مکمل مجاز

دکتر ثریا حاتمی پور | دکترای حرفه‌ای داروسازی


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی