رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
  • کد خبر : ۹۵۶۸
  • چاپ خبر : نقش کربوهیدرات در فعالیت ورزشی / از تولید انرژی تا صرفه جویی در مصرف پروتئین
کارشناس ارشد تغذیه ورزشی بررسی می کند؛

نقش کربوهیدرات در فعالیت ورزشی / از تولید انرژی تا صرفه جویی در مصرف پروتئین

کربوهیدرات نقش مهمی در تامین انرژی دارد و تقریبا بیش از نیمی از انرژی روزانه ما را تامین می‌کند. قند های ساده شامل مونوساکاریدها و دی‌ساکاریدها هستند. به دلیل این که ساختمان ساده‌ای دارند خیلی سریع هضم و جذب می‌شوند و قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند. قند و شکر، مربا، عسل، شربت، نوشابه، آبمیوه و میوه حاوی قندهای ساده هستند. کربوهیدرات پیچیده انواع نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی، حبوبات و غلات سبوس دار را شامل می شود. کربوهیدرات پیچیده برخلاف کربوهیدرات ساده با سرعت کمتری هضم و جذب می‌شود و قند خون را به تدریج تامین می‌کند. بنابراین منبع پایدارتری برای تامین قند خون است.

کربوهیدرات نقش مهمی در تأمین انرژی دارد و تقریباً بیش از نیمی از انرژی روزانه ما را تأمین می‌کند. قند های ساده شامل مونوساکاریدها و دی‌ساکاریدها هستند.

کربوهیدرات نقش مهمی در تامین انرژی دارد و تقریبا بیش از نیمی از انرژی روزانه ما را تامین می‌کند. قند های ساده شامل مونوساکاریدها و دی‌ساکاریدها هستند. به دلیل این که ساختمان ساده‌ای دارند خیلی سریع هضم و جذب می‌شوند و قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند. قند و شکر، مربا، عسل، شربت، نوشابه، آبمیوه و میوه حاوی قندهای ساده هستند.

کربوهیدرات پیچیده انواع نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی، حبوبات و غلات سبوس دار را شامل می شود.

کربوهیدرات پیچیده برخلاف کربوهیدرات ساده با سرعت کمتری هضم و جذب می‌شود و قند خون را به تدریج تامین می‌کند. بنابراین منبع پایدارتری برای تامین قند خون است.

بنابراین ورزشکاران دو ساعت پیش از ورزش ازکربوهیدرات پیچیده و به منظور جلوگیری از خستگی درحین ورزش ازکربوهیدرات با شاخص متوسط مانند میوه، ژل های ورزشی و نوشیدنی های ورزشی استفاده کنند.

نقش کربوهیدرات در بدن تولید انرژی، صرفه جویی در مصرف پروتئین و سوخت دستگاه عصبی مرکزی است.

 

یاریزان / محبوبه عسکری کارشناس ارشد تغذیه ورزشی

منبع: SID.ir

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه