رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
  • کد خبر : ۹۶۶۰
  • چاپ خبر : ناباروری مردان و تاثیر ورزش بر عوامل کاهش دهنده این عارضه
دکتر حیدریان بررسی می کند؛

ناباروری مردان و تاثیر ورزش بر عوامل کاهش دهنده این عارضه

ورزش کردن در هوای سرد نیاز افراد را به کالری افزایش می دهد و در عین حال ممکن است به دلیل اشتباهات تغذیه ای منجر کمتر نوشیدن مایعات شود، دو مسئله ای که حتما باید مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد. اما بهترین تغذیه ورزشی در هوای سرد چه مواردی را شامل می شود؟

ورزش‌های ملایم و منظم باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌شوند. هرچه بدن سالم تر باشد، اسپرم‌های تولید شده نیز سالم و قوی‌تر خواهند بود و به صورت کلی ورزش در پروسه ناباروری مردان تاثیر خواهد گذاشت.

ورزش‌های ملایم و منظم باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌شوند. هرچه بدن سالم تر باشد، اسپرم‌های تولید شده نیز سالم و قوی‌تر خواهند بود و به صورت کلی ورزش در پروسه ناباروری مردان تاثیر خواهد گذاشت.

ورزش باعث پیشگیری و درمان ناباروری می شود اصولاً تحرک کافی و ورزش، نقش ویژه ای در تمامی مراحل مربوط به بارداری، تغییرات خاص سن بلوغ و عوارض مربوط به دوران سالمندی دارد.

محققان برای تنظیم روند تولید اسپرم، فعالیت بدنی متوسط را تشویق می کنند. مردانی که فعالیت بیشتری دارند، سطح هورمون ها و تولید اسپرم بهتری خواهند داشت. تحرک اسپرم در مردانی که در مجموع بیشتر ورزش کرده و زمان بیشتری را به انجام تمرینات بدنی شدید اختصاص می دهند نسبت به مردانی که کمترین فعالیت بدنی را دارند، بهتر است. ورزش کردن به بهبود کیفیت اسپرم ها و کاهش التهاب در بیضه ها کمک می کند.

ورزش باعث از دست رفتن چربی می شود و میزان تبدیل تستوسترون به استروژن را کاهش می دهد” با تنظیم این هورمون ها و کاهش ذخیره چربی، نه تنها قدرت باروری، بلکه سلامت قلب و عروق مردان نیزبهبود می یابد.

انجام ورزش برای حفظ سبک زندگی سالم و تقویت باروری توصیه می شود. برای جلوگیری از تحریک پروستات، کاهش تولید تستوسترون و استرس جسمی بر روی بدن، باید ورزش هایی مانند دوچرخه سواری رقابتی و تریاتلون یا ورزش سه گانه را به طور متوسط انجام داد. تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش‌های سنگین موجب کاهش باروری در آقایان می‌شوند در انجام هر حرکت ورزشی، باید جانب تعادل رعایت شود تا از منافع آن بهره‌مند شوید.

محققان دریافتند که پیاده روی، تمرینات استقامتی و مقاومتی (وزنه برداری)، ورزش های هوازی مانند ایروبیک به تقویت باروری کمک می‌کنند. هر دو ورزش هوازی و مقاومتی تأثیر مثبتی بر کیفیت اسپرم و هورمون های تولید مثل دارند. همچنین تا حدودی در کاهش استرس اکسیداتیو نیز نقش دارند.

همچنین دویدن برای سلامتی و باروری بسیار مفید است. یک مطالعه اخیر نشان داده است که مردانی که پانزده ساعت یا بیشتر در هفته ورزش های شدید انجام می دهند، غلظت اسپرم بیشتری دارند و تعداد اسپرم آنها بالاتر است.

بالا بردن وزنه های سنگین می تواند به فرد کمک کند تا غلظت اسپرم را بهبود بخشد، اما در صورت زیاده روی در انجام آن، می تواند باعث مشکل شود. برای داشتن تعداد اسپرم سالم، در حد متوسط ورزش کنید.

بی تحرکی جسمی و چاقی در کمبود و کیفیت ضعیف اسپرم نقش دارد. “چاقی مردان با محیط هورمونی مردان تداخل می کند و بر باروری تأثیر منفی می گذارد. کاهش وزن همراه با ورزش و حمایت از تغذیه می تواند پتانسیل باروری فرد را بهبود ببخشد.

توصیه های رژیم غذایی

سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و خودداری از مصرف بی رویه دارو، کاهش وزن، ترک مصرف الکل و سیگار دارو از دیگر عواملی است که می تواند سلامت باروری را افزایش دهد.

مردانی که اسید چرب امگا ۳ بیشتری مصرف می کنند مایع منی با کیفیت تری نسبت به افرادی دارند که امگا ۳ مصرف نمی کنند. همچنین مصرف مقدار زیاد چربی های اشباع باعث کیفیت پایین مایع منی نسبت به مردانی می شود که چربی اشباع کمتری مصرف می کنند.

در ضمن مصرف میوه جاتی مانند پرتقال، انار، سبزیجات تیره و برگ دار، شکلات تلخ، ماهی قزل آلا، ساردین، آجیل و …باعث افزایش تستوسترون، تحرک اسپرم و تعداد اسپرم میشود.

مصرف ویتامین d، ویتامین E، ویتامین C، سلنیوم، لیکوپن و روی – در محافظت از اسپرم و در نتیجه بالقوه بهبود باروری مردان بسیار سودمند است.

یاریزان / دکتر رمضان حیدریان رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

منبع:

ahttps://progyny.com/education/male-infertility/exercise-diet-improving-male-fertility/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1888754616301368

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه