رفتن به بالا
  • جمعه - 9 اردیبهشت 1401 - 12:01
  • کد خبر : ۱۲۲۲۳
  • چاپ خبر : ملاتونین | آنچه ورزشکاران باید در مورد مثبت نشدن آزمایش دوپینگ بدانند

ملاتونین | آنچه ورزشکاران باید در مورد مثبت نشدن آزمایش دوپینگ بدانند

بیشتر ورزشکاران مشکلات خواب را در زندگی ورزشی خود تجربه کرده اند،که این امر موجب پناه بردن آنان به سوی داروهای خواب آور می شود. بیشترین دارویی که ورزشکاران استفاده می کنند ملاتونین است. اما دغدغه اصلی ورزشکاران در استفاده از داروها مثبت نشدن آزمایش دوپینگ آنان است. آژانس ضد دوپینگ آمریکا در خصوص استفاده از این دارو توصیه هایی دارد که به آن خواهیم پرداخت. آیا ملاتونین در ورزش جز مواد ممنوعه است؟ خیر، ملاتونین ماده ممنوعه نیست، به همین دلیل ورزشکاران می توانند از این ماده استفاده کنند، اما توجه داشته باشید در ایالات متحده، ملاتونین تنها به عنوان مکمل غذایی قابل دسترس است و تمام مکمل های غذایی در معرض ریسک قرار می گیرند، به عنوان مثال ، اگر از مکملی استفاده می نمائید که برچسب ملاتونین دارد نمی توانید از بقیه محتویات آن اطمینان داشته باشید. ملاتونین چیست؟ هورمونی است که به دلیل عملکردی که در خواب دارد معروف بوده و در بین هورمونها ملاتونین توسط بدن از اسیدآمینه تریپتوفان سنتز می شود که سپس به سروتونین (انتقال دهنده عصبی) و در نهایت به ملاتونین تبدیل می شود. شبکیه چشم حاوی نورونهایی است که اطلاعات را به مغز ما ارسال می کنند. غده صنوبری در مغز بسته به سیگنال نور، مقدار کمتر یا بیشتری از ملاتونین را آزاد می کند. اساسا" به اعضای دیگر بدن اطلاع می دهد که چه تایمی از روز می باشد. اگر مقدار هورمون ملاتونین بیشتر آزاد شود یعنی شب و هنگام استراحت و خواب است. در حالی که ملاتونین به خاطر عملکردش در خواب معروف است اما عملکرد اولیه اش در تمام گیاهان و حیوانات مشابه به عنوان یک آنتی اکسدان و پاک کننده رادیکال آزاد می باشد. آیا ملاتونین بی ضرر است؟ بر طبق یافته های محققان، ملاتونین برای استفاده کوتاه مدت بی ضرر است اما گاهی باعث سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و ایجاد خواب آلودگی می شود. ملاتونین می تواند با سایر داروها تداخل ایجاد کند پس پیش از مصرف باید از پزشک مشورت بگیرید. ضمن اینکه در دوره مصرف، از این مکمل نباید در روز استفاده شود. آیا ملاتونین در منابع غذایی هم وجود دارد؟ بله، حتی بدن ما هم مقداری از این ماده را تولید می کند و می توانید با مشورت از یک متخصص تغذیه ورزشی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

بیشترین دارویی که ورزشکاران استفاده می کنند ملاتونین است اما دغدغه اصلی ورزشکاران در استفاده از دارو ها مثبت نشدن آزمایش دوپینگ آنان است.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

بیشتر ورزشکاران مشکلات خواب را در زندگی ورزشی خود تجربه کرده اند،که این امر موجب پناه بردن آنان به سوی دارو های خواب آور می شود. بیشترین دارویی که ورزشکاران استفاده می کنند ملاتونین است. اما دغدغه اصلی ورزشکاران در استفاده از داروها مثبت نشدن آزمایش دوپینگ آنان است.

آژانس ضد دوپینگ آمریکا در خصوص استفاده از این دارو توصیه هایی دارد که به آن خواهیم پرداخت.

 

------------------------------------

 

آیا ملاتونین در ورزش جز مواد ممنوعه است؟

خیر، ملاتونین ماده ممنوعه نیست، به همین دلیل ورزشکاران می توانند از این ماده استفاده کنند، اما توجه داشته باشید در ایالات متحده، ملاتونین تنها به عنوان مکمل غذایی قابل دسترس است و تمام مکمل های غذایی در معرض ریسک قرار می گیرند، به عنوان مثال ، اگر از مکملی استفاده می نمائید که برچسب ملاتونین دارد نمی توانید از بقیه محتویات آن اطمینان داشته باشید.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

 

ملاتونین چیست؟

هورمونی است که به دلیل عملکردی که در خواب دارد معروف بوده و در بین هورمونها ملاتونین توسط بدن از اسیدآمینه تریپتوفان سنتز می شود که سپس به سروتونین (انتقال دهنده عصبی) و در نهایت به ملاتونین تبدیل می شود. شبکیه چشم حاوی نورونهایی است که اطلاعات را به مغز ما ارسال می کنند. غده صنوبری در مغز بسته به سیگنال نور، مقدار کمتر یا بیشتری از ملاتونین را آزاد می کند. اساسا” به اعضای دیگر بدن اطلاع می دهد که چه تایمی از روز می باشد. اگر مقدار هورمون ملاتونین بیشتر آزاد شود یعنی شب و هنگام استراحت و خواب است.

در حالی که ملاتونین به خاطر عملکردش در خواب معروف است اما عملکرد اولیه اش در تمام گیاهان و حیوانات مشابه به عنوان یک آنتی اکسدان و پاک کننده رادیکال آزاد می باشد.

 

آیا ملاتونین بی ضرر است؟

بر طبق یافته های محققان، ملاتونین برای استفاده کوتاه مدت بی ضرر است اما گاهی باعث سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و ایجاد خواب آلودگی می شود. ملاتونین می تواند با سایر داروها تداخل ایجاد کند پس پیش از مصرف باید از پزشک مشورت بگیرید. ضمن اینکه در دوره مصرف، از این مکمل نباید در روز استفاده شود.

 

آیا ملاتونین در منابع غذایی هم وجود دارد؟

بله، حتی بدن ما هم مقداری از این ماده را تولید می کند و می توانید با مشورت از یک متخصص تغذیه ورزشی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

برای ملاتونین باید معافیت مصرف درمانی (TUE) بگیریم؟

خیر، چون در لیست دارو های ممنوعه نیست.

 

یاریزان | آنچه ورزشکاران باید در مورد ملاتونین بدانند


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی