رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 14 فروردین 1399 - 19:15
  • کد خبر : ۶۵۰۵
  • چاپ خبر : تلخ و شیرین فوتبال زنان ایران در سالی که گذشت / از اشک تا لبخند

تلخ و شیرین فوتبال زنان ایران در سالی که گذشت / از اشک تا لبخند

هفته دوازدهم رقابت های فوتبال بانوان لیگ برتر باشگاه های کشور روز جمعه با بازی تیم وچان کردستان و سپاهان اصفهان دنبال شد که تیم کردستانی با ۲ گل مهمان خود را شکست داد. + فاطمه صادقی، سرشین کمانگر، فاطمه مخدومی ،زهره جلالی، سمیرا محمودپور، بینا کریمی، زهرا فتاحی فر، هلاله عبدالهی، سمیه خرمی، زهرا خواجوی، زهرا موسی زاده، غزاله بنی طالبی، فاطمه امیری، فاطمه قاسمی، الهام فرهمند، فروغ موری، شیوا فاضلی، فاطمه شبان، آریسا رودباری، ثمین آهنی جان، ریحانه خادمی و فاطمه حاج امینی بازیکنان تیم وچان کردستان هستند.

سال گذشته گرچه با حذف شدن تیم ملی فوتبال زنان از مقدماتی المپیک تلخ آغاز شد، اما حضور زنان در ورزشگاهاه‌ آزادی برای تماشای دیدارتیم ملی از اتفاقات مهم بود.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

سال گذشته گرچه با حذف شدن تیم ملی فوتبال زنان از مقدماتی المپیک تلخ آغاز شد، اما حضور زنان در ورزشگاهاه‌ آزادی برای تماشای دیدار ایران و کامبوج از اتفاقات مهم بود.

به گزارش یاریزان و به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ سال ۹۸ برای فوتبال زنان خوب شروع نشد زیرا شاگردان مریم آزمون در مرحله دوم مسابقات گزینشی المپیک در گروه دوم تنها با یک برد برابر فلسطین، مقابل چین تایپه و فیلیپین دادند و تیم ملی فوتبال زنان ایران اینگونه از حضور در مرحله مقدماتی بازی های المپیک ۲۰۲۰ بازماند.

 

------------------------------------

بدنبال آن تیم فوتبال دختران زیرا ۱۹ سال در اردیبهشت ما با هدایت کتایون خسرویار در گروه دوم مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف تیم‌های کروه جنوبی، ویتنام و لبنان در هانوی ویتنام رفت و با کسب تساوی یک بر یک برابر ویتنام، باخت ۲ بر صفر مقابل کره جنوبی و پیروزی پنج بر یک در بازی مقابل لبنان از صعود به مرحله نهایی این مسابقات بازماند.

پس از این رقابت‌ها بازیکنان از شرایط موجود گلایه داشتند و عنوان کردند که به دلیل بارش شدید باران آب فراوانی در کنار دروازه کره جنوبی جمع و لباس های آنان سنگین شده بود و به همین دلیل از سرعت و توان گلزنی برخوردار نبودند.

خسرویار پس از شکست دختران در این مسابقات سرمربیگری تیم‌ «رین اف سی» آمریکا پذیرفت و از ایران رفت. در حالی که وی پیش از حضور تیم دختران در مسابقات آسیایی در کنفرانس خبری اعلام کرد که هرگز به رفتن به آمریکا فکر نمی‌کند. از آن تاریخ گذشت و تیم‌های فوتبال زنان در اردو و مسابقه‌ای شرکت نکردند و ملی‌پوشان تنها شانس خود را در حضور در لیگ برتر فوتبال زنان دیدند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

در این میان لیگ فوتبال زنان بدلیل حضور ملی‌پوشان در مسابقات گزینشی المپیک و آسیایی به‌تعویق افتاده بود و مسابقات لیگ طولانی و حتی سبب خستگی بازیکنان و درگیری‌ها ‌و خشونت‌های بسیار در لیگ فصل یازدهم شد.

در دیدار میان تیم‌های شهرداری سیرجان و ذوب آهن اصفهان به حدی زد و خوردها بالا بود که یک بازیکن بدلیل مصدومیت راهی بیمارستان شد. علاوه بر آن زد و و خورد میان بازیکنان پالایش گاز ایلام با ماموران صورت گرفت.

با همه این اتفاقات لیگ برتر فوتبال زنان با قهرمانی شهرداری بم و نایب قهرمانی شهرداری سیرجان، خداحافظی راه‌یاب ملل مریوان از لیگ برتر و سقوط تیم‌های زاگرس شیراز و آذرخش تهران به پایان رسید. در این میان یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که فوتبال زنان جهان با آن روبرو شد، مسابقات جام جهانی ۲۰۱۹ فرانسه بود که با قهرمانی آمریکا پایان یافت اما زنان فوتبالیست ایران چندان علاقه ای به دنبال کردن بازی‌های جام جهانی نداشتند و این امر را باید در بی‌انگیزه بودن بازیکنان دانست که نه دیداری و نه اردویی داشتند.

بعد از جام جهانی ۲۰۱۹ اولین رده‌بندی جهانی برای فوتبال زنان کشوره از سوی فدراسیون جهانی که تیم زنان ایران با سقوط چهار پله‌ای در رده هفتادم جهان و سیزدهم آسیا قرار گرفت.

در این میان نامه رسمی جیانی اینفانتینو رییس فدراسیون جهانی فوتبال به فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر الزام ورود زنان به ورزشگاه‌ها سبب شد تا برای نخستین بار درهای ورزشگاه آزادی به روی زنان ایران برای حضور در بازی های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در دیدار میان ایران و کامبوج گشوده شود. لحظه‌ای که در نشانگر هیجان و شادی زنان بود و در تاریخ ورزشی ایران ثبت شد و اینفانتیو حضور زنان در ورزشگاه آزادی را چشم نواز دانست.

در ادامه می‌توان شاهد لژیونر شدن گلنوش خسروی مهاجم ۱۸ ساله ذوب آهن اصفهان و عضو تیم فوتبال زیر ۱۹ سال بود که با قراردادی ۲ ساله به لیگ برتر ترکیه و تیم کوناک اسپور پیوست.

همچنین تیم فوتبال دختران تیم زیر ۱۵ سال ایران و شاگردان شادی مهینی در تورنمنت کافا در تاشکند ازبکستان در شهریور ماه شرکت کرد و با سه برد مقتدرانه به مقام قهرمانی دست یافتند. علاوه بر آن همچنین دختران زیر ۲۳ سال در تورنمت کافا موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی شدند.

نیمه اول سال که به پایان رسید فصل ۱۲ لیگ برتر زنان آغاز شد اما از همان ابتدا شاهد اعتراض داوران به پرداخت نشدن دستمزد آنان بودیم. همین امر سبب شد تا فدراسیون فوتبال آنان را از قضاوت در آن فصل کنار بگذارند و داوران بی‌تجربه ای را از لیگ دسته یک وارد برتر کنند و همین امر سبب اعتراض تمامی سرمربیان تیم ها مبنی بر قضاوت نادرست داوران و تغییر سرنوشت بازی‌ها شد.

تغییراتی که در لیگ فوتبال زنان در این فصل وجود داشت این بود که تیم‌های جدیدی چون هیات فوتبال البرز، آویسا اهواز و آذرخش کردستان به جمع تیم‌های لیگ برتر پیوستند. در واقع آذرخش تهران با راهیاب ملل مریوان ادغام شد اما بعد از دعوای مدیران تهران و کردستان آذرخش از کردستان جدا و با زاگرس شیراز پیوست و تیم وچان کردستان به فعالیت خود ادامه داد. در نتیجه پایان فصل برای لیگ فوتبال زنان رقم نخورد و ۴ بازی آخر آن بدلیل شیوع ویروس کرونا به بعد از عید موکول شد. گرچه سمیه خرمی به عنوان خانم گل نیم فصل اول لیگ انتخاب شد اما هنوز پرونده خانم گلی او بسته نشده است.

موارد دیگری که در سالهای پایانی سال رخ داد پیوستن مارال ترکمان پدیده فوتبال زنان به تیم ملی فوتسال زنان بود. همچنین زهرا خواجوی دروازه‌بان نهاوندی تیم وچان کردستان با بسته نگه داشتن دروازه‌اش در ۹۵۳ دقیقه، رکورد کلین شیت را در کشور شکست.

کتایون خسرویار که به عنوان بهترین نامزد مربیان سال انتخاب شده بود نتوانست گوی سبقت را از مربی ژاپن برباید و عنوان برتری مربی زن سال آسیا را از دست داد.

با همه این رویدادها نمی‌توان گفت که سال موفقی را در فوتبال زنان داشتیم و باید دید که سال جدید چه ارمغانی برای فوتبال زنان دارد.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی