رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 18 خرداد 1401 - 11:03
  • کد خبر : ۱۲۳۳۶
  • چاپ خبر : اهدای خون و نقش آن در سلامتی | از کاهش وزن تا محافظت از قلب و کبد

اهدای خون و نقش آن در سلامتی | از کاهش وزن تا محافظت از قلب و کبد

اهدای خون در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش وزن نیز بسیار موثر است.اهدای خون همه روزه موجب نجات جان میلیون ‌ها انسان در دنیا می ‌شود؛ با وجود تلاش‌ های پزشکی برای تولید خون مصنوعی یا دیگر روش ‌های جایگزین، هنوز خون طبیعی انسان، تنها راهکار برای حفظ سلامت انسان‌ ها و جلوگیری از مرگ در اثر خونریزی، اعمال جراحی، تروما یا برخی بیماری ‌های خونی است. مهم ترین نکته در انتقال خون، اطمینان از سلامت فرد اهدا کننده خون است، تا از انتقال ناخواسته بیماری از اهدا کننده به گیرنده خون جلوگیری شود. با وجود انجام تمامی آزمایش های طبی برای اطمینان از صحت و سلامت خون اهدایی، خود فرد اهدا کننده باید از سلامت خود، آگاهی و اطمینان کامل داشته باشد. چرا اهدای خون برای سلامتی مفید است؟ ۱ - جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز «هموکروماتوز» نوعی عارضه سلامتی است که به علت جذب بیش از اندازه آهن از سوی بدن ایجاد می‌ شود؛ این عارضه علت های ارثی یا ژنتیکی دارد یا ممکن است در اثر کم خونی یا اختلال های دیگر ایجاد شود، اهدای منظم خون می ‌تواند در کاهش مقدار اضافی آهن خون کمک کرده و به این ترتیب از بروز این عارضه در افراد جلوگیری کند. ۲ - سلامت قلب و کبد اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و کبدی ناشی از میزان زیاد آهن در بدن مفید است؛ داشتن رژیم غذایی غنی از آهن به ویژه پروتئین ‌های حیوانی می تواند سطح آهن در بدن را افزایش دهد و از آنجایی که تنها مقادیر محدودی می تواند جذب بدن شود، آهن اضافی در قلب، کبد و پانکراس ذخیره می شود که این خود مسبب ابتلا به سیروز و نارسایی کبد، آسیب به پانکراس و یا اختلال های قلبی مانند ریتم نامنظم قلب می شود. همچنین اهدای منظم خون کمک می ‌کند تا سطح نرمال آهن خون حفظ شود و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری ‌های مختلف کاهش پیدا کند. ۳ - کاهش وزن اهدای خون منظم سبب کاهش وزن اهدا کنندگان می‌شود؛ به همین سبب افراد چاق یا دارای اضافه وزن می ‌توانند از اهدای خون به عنوان یک روش کمک درمانی برای کاهش وزن خود بدون هیچ خطر سلامتی استفاده کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ ها کاهش پیدا کند.

با اهدای خون مستمر در بازه‌ های زمانی استاندارد می‌ توانیم علاوه بر به دست آوردن سلامتی، از ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان کبد و پانکراس ایمن بمانیم.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

با اهدای خون مستمر در بازه‌ های زمانی استاندارد می‌ توانیم علاوه بر به دست آوردن سلامتی، از ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان کبد و پانکراس ایمن بمانیم.

اهدای خون در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش وزن نیز بسیار موثر است.اهدای خون همه روزه موجب نجات جان میلیون ‌ها انسان در دنیا می ‌شود؛ با وجود تلاش‌ های پزشکی برای تولید خون مصنوعی یا دیگر روش ‌های جایگزین، هنوز خون طبیعی انسان، تنها راهکار برای حفظ سلامت انسان‌ ها و جلوگیری از مرگ در اثر خونریزی، اعمال جراحی، تروما یا برخی بیماری ‌های خونی است.

 

------------------------------------

مهم ترین نکته در انتقال خون، اطمینان از سلامت فرد اهدا کننده خون است، تا از انتقال ناخواسته بیماری از اهدا کننده به گیرنده خون جلوگیری شود.

با وجود انجام تمامی آزمایش های طبی برای اطمینان از صحت و سلامت خون اهدایی، خود فرد اهدا کننده باید از سلامت خود، آگاهی و اطمینان کامل داشته باشد.

 

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

چرا اهدای خون برای سلامتی مفید است؟

 

۱ – جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز

«هموکروماتوز» نوعی عارضه سلامتی است که به علت جذب بیش از اندازه آهن از سوی بدن ایجاد می‌ شود؛ این عارضه علت های ارثی یا ژنتیکی دارد یا ممکن است در اثر کم خونی یا اختلال های دیگر ایجاد شود، اهدای منظم خون می ‌تواند در کاهش مقدار اضافی آهن خون کمک کرده و به این ترتیب از بروز این عارضه در افراد جلوگیری کند.

 

۲ – سلامت قلب و کبد

اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و کبدی ناشی از میزان زیاد آهن در بدن مفید است؛ داشتن رژیم غذایی غنی از آهن به ویژه پروتئین ‌های حیوانی می تواند سطح آهن در بدن را افزایش دهد و از آنجایی که تنها مقادیر محدودی می تواند جذب بدن شود، آهن اضافی در قلب، کبد و پانکراس ذخیره می شود که این خود مسبب ابتلا به سیروز و نارسایی کبد، آسیب به پانکراس و یا اختلال های قلبی مانند ریتم نامنظم قلب می شود.

همچنین اهدای منظم خون کمک می ‌کند تا سطح نرمال آهن خون حفظ شود و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری ‌های مختلف کاهش پیدا کند.

 

۳ – کاهش وزن

اهدای خون منظم سبب کاهش وزن اهدا کنندگان می‌شود؛ به همین سبب افراد چاق یا دارای اضافه وزن می ‌توانند از اهدای خون به عنوان یک روش کمک درمانی برای کاهش وزن خود بدون هیچ خطر سلامتی استفاده کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ ها کاهش پیدا کند.

 

۴ – ساخت گلبول ‌های جدید خونی

پس از اهدای خون، بدن آغاز به فعالیت برای پُرکردن گویچه‌ های خونی و تامین مقدار موردنیاز خون بدن می ‌کند که این سبب تولید سلول‌ های جدید خونی و کمک به افزایش سلامت بدن می‌ شود.

 

۵ – احساس خوب انجام یک عمل انسان دوستانه

اهدای خون سبب نجات جان زندگی هزاران انسان می ‌شود و انجام این کار سبب ایجاد حسی خوب در فرد، افزایش مقبولیت اجتماعی، دریافت کارت اهدای خون و خدمات پزشکی ویژه برای خود فرد و اعضای خانواده او در شرایط اورژانسی و صدها فایده و سود دنیوی و اخروی می‌ شود.

بهترین سن برای اهدای خون بین ۱۸ تا ۶۰ سال است و تفاوتی بین زن و مرد در اهدای خون وجود ندارد، تنها بانوان در دوران قاعدگی و بارداری نباید خون اهدا کنند.

 

یاریزان | اهدای خون و نقش آن در سلامتی | از کاهش وزن تا محافظت از قلب و کبد
دکتر حمیدرضا قاسم پور | رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی