رفتن به بالا
  • دوشنبه - 22 دی 1399 - 19:38
  • کد خبر : ۹۱۴۴
  • چاپ خبر : استرس لاغری و اختلال غذایی در ورزشکاران / چه ورزشکارانی در معرض خطر هستند؟
در بازه های زمانی نزدیک مسابقه؛

استرس لاغری و اختلال غذایی در ورزشکاران / چه ورزشکارانی در معرض خطر هستند؟

مدیر گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان اینکه مصرف قرص یا تزریق آمپول نمی‌تواند ظرفیت ژنتیکی قد را افزایش دهد، نسبت به عوارض چنین اقداماتی هشدار داد.

یکی از استرس ها در برخی ورزشکاران نگرانی در مورد وزن بدن است که می تواند مخصوصا در بازه های زمانی نزدیک مسابقه، شرایط دشواری را رقم بزند.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

یکی از استرس ها در برخی ورزشکاران نگرانی در مورد لاغری و وزن بدن است که می تواند مخصوصا در بازه های زمانی نزدیک مسابقه، شرایط دشواری را رقم بزند.

به گزارش یاریزان و به نقل از خبرگزاری ایسنا، رویدادها و رقابت های ورزشی عاملی برای استرس هستند، مخصوصا در زمانی که ورزشکار هم در شرایط نزدیک رقابت قرار دارد و هم نگران وزن خود است؛ در این شرایط، احتمال بروز اختلالات غذا خوردن افزایش می یابد.

 

------------------------------------

 

عوامل خطر برای اختلالات غذاخوردن

احتمال بروز اختلالات غذاخوردن در ورزش هایی که وزن از اهمیت برخوردار است، مانند ژیمناستیک، کشتی یا ورزش های استقامتی بیشتر است. از طرفی، ارزش نهادن بیش از حد برای کاهش وزن به منظور دستیابی به عملکرد بهتر می تواند بر اختلالات غذا خوردن و نگرانی ورزشکاران، تاثیر منفی بگذارد.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

در عین حال اعتماد به نفس پایین، سابقه اختلالات غذا خوردن در خانواده، اصرار برای لاغر شدن و سابقه طولانی مدت برای رژیم گرفتن، از سایر عواملی هستند که می توانند خطر اختلالات غذا خوردن را افزایش دهند.

همچنین، آغاز ورزش از دوران کودکی و اصرار برای تبدیل به ورزشکار نخبه شدن نیز می تواند عاملی برای افزایش خطر بروز اختلالات غذا خوردن در ورزشکاران باشد.

 

چه ورزشکارانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

در این مطلب که از سوی کیمیا معینی افشاری، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: در میان ورزشکاران، زنان ورزشکار در برابر اختلالات غذا خورن، آسیب پذیرتر هستند و به نظر می رسد که سه عامل برای اختلالات غذاخوردن در ورزشکاران موثر باشد که شامل اثرات اجتماعی و تاکید بر لاغری، اضطراب درباره عملکرد ورزشی و نیز ارزیابی منفی درباره دستاوردهای ورزشی است.

 

عوارض اختلالات غذا خوردن در ورزشکاران

اختلالات غذا خوردن، خطر کمبودهای تغذیه ای را افزایش می دهد و در نتیجه آن مشکلاتی مانند کاهش ذخایر کلسیم و کاهش تراکم استخوان، افزایش خطر شکستگی های استخوان و اختلالات هورمونی را ایجاد می کند.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی