رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 11 خرداد 1401 - 09:34
  • کد خبر : ۱۲۳۰۹
  • چاپ خبر : کاهش وزن بدون فعالیت و تغییر اصولی در سبک زندگی و توجه به تغذیه

کاهش وزن بدون فعالیت و تغییر اصولی در سبک زندگی و توجه به تغذیه

چه میزان کاهش وزن درست و سالم است؟ در این مطلب پاسخ خود را دریافت می کنید... به گزارش یاریزان و به نقل از CAR۲، کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که به طور مداوم کالری کمتری مصرف می کنید. برعکس، افزایش وزن هنگامی اتفاق می افتد که شما به طور مرتب به جای سوزاندن، کالری بیشتری مصرف می کنید. هر گونه غذا یا نوشیدنی که مصرف می کنید، دارای کالری است. به این ترتیب، تعداد کالری هایی که هر روز می سوزانید به عنوان انرژی یا کالری مصرف شناخته می شوید. کالری مصرفی از سه جزء اصلی زیر تشکیل شده است: میزان متابولیسم استراحت (RMR) به مقدارانرژی که بدن در حین استراحت کامل می سوزاند گفته می شود) تعداد کالری که بدن شما نیاز دارد تا به حفظ عملکرد طبیعی بدن مانند تنفس و پمپاژ خون ادامه دهد. اثر ترمیک مواد غذایی (TEF): این به کالری هایی که برای هضم، جذب و متابولیسم مواد غذایی استفاده می شود، اشاره دارد. اثر ترمیک فعالیت (TEA): کالری که شما در طول ورزش استفاده می کنید. TEA همچنین می تواند شامل ترموژنز فعالیت غیر ورزشی (NEAT) باشد، کالری هایی که برای فعالیت هایی مانند کاردرحیاط منزل و حین عصبانیت استفاده می شود، می باشد. اگر تعداد کالری مصرفی برابر با تعداد کالری که شما می سوزانید باشد، وزن بدن خود را حفظ می کنید. اگر می خواهید وزن کم کنید، باید یک تعادل کالری منفی ایجاد کنید با مصرف کالری کمترایجاد کنید که شما کالری بیشتررا از طریق فعالیت بیشتر میسوزانید. عوامل موثر بر کاهش وزن عوامل متعددی بر میزان کاهش وزن شما تاثیر می گذارند. جنسیت نسبت چربی به عضله در بدن شما تا حد زیادی بر توانایی شما در از دست دادن وزن تاثیر می گذارد. از آنجایی که زنان به طور معمول نسبت چربی به عضلات بیشتری نسبت به مردان دارند، آنها میزان متابولیسم پایدار ۵-۱۰ درصد پایین تر از مردان در همان وضعیت دارند. این به این معنی است که زنان معمولا کالری کمتر از ۵-۱۰ درصد کالری نسبت به مردان در حالت استراحت می سوزانند. بنابراین، مردان تمایل دارند وزن را سریع تر از زنان پس از رژیم غذایی با کالری یکسان کاهش دهند. سن یکی از بسیاری تغییرات بدنی که با پیر شدن اتفاق می افتد تغییرات در ساختار بدن است - توده چربی افزایش می یابد و توده عضلانی کاهش می یابد. این تغییرات همراه با عوامل دیگری مانند کاهش کالریهای که ارگان های اصلی بدن شما به RMR کمتر، کمک می کند. در واقع، افراد بالای ۷۰ سال می توانند RMR هایی که ۲۰ تا ۲۵ درصد پایین تر از جوان هستند را داشته باشند. این کاهش در RMR می تواند کاهش وزن را به طور فزاینده ای با عامل سن دشوار کند. نقطه شروع وزن اولیه شما نیز بر میزان چاقی شما تاثیر می گذارد. مقدار وزن ای که شما از دست می دهید، به خصوص طی چند هفته اول، با وزن بدن شما متناسب است. افرادی که سنگین تر هستند، وزن بیشتری از افرادی که سبک تر هستند، از دست می دهند. به عنوان مثال، یک فرد با وزن ۳۰۰ پوندی (۱۳۶ کیلوگرم) ممکن است پس از کاهش مصرف روزانه خود به میزان ۵۰۰ کالری برای ۲ هفته، ۱۰ پوند (۴.۵ کیلوگرم) را از دست دهد. برعکس، فردی درهمان سن و جنس وزن ۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) ممکن است فقط ۵ پوند (۲.۳ کیلوگرم) را از دست بدهد. کمبود کالری شما باید یک تعادل کالری منفی برای کاهش وزن ایجاد کنید. میزان کمبود کالری باعث کاهش وزن شما می شود به عنوان مثال، مصرف ۵۰۰ کالری کمتر در روز به مدت ۸ هفته احتمالا موجب کاهش وزن بیشتری خواهد شد نسبت به مصرف ۲۰۰ کالری کمتر در روز است. با این حال، مطمئن شوید که کسری کالری شما خیلی زیاد نباشد. انجام این کار نه تنها ناپایدار است، بلکه شما را در معرض خطر کمبود مواد مغذی قرار می دهد. به علاوه، ممکن است باعث کاهش وزن در فرم توده عضلانی شود، به جای کاهش توده چربی بدنتان شود. خواب خواب به نظر می رسد جزء مهم و قابل توجهی از کاهش وزن است. کمبود خو اب به طور مشخص مانع کاهش وزن و حتی کاهش سرعت آن می شود. فقط یک شب نخوابید باعث می شود میل شما به مواد غذایی با کالری های بالا، مواد مغذی مانند کوکی ها، کیک ها، نوشیدنی های شکر و چیپس افزایش یابد. در یک مطالعه ۲ هفته ای که نشان داده شده افرادی که ۵.۵ ساعت خواب در شبانه روز دارند ۵۵ تا ۶۰ درصد کمترکاهش وزن نسبت به کسانی که ۸.۵ ساعت در شبانه روز می خوابند دارند. در نتیجه، محرومیت از خواب به شدت با دیابت نوع ۲، چاقی، بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها مرتبط است. عوامل دیگر

همه شیوه ها و راه های کاهش وزن ضوابط و قوانین مشخصی دارد که باید رعایت شود؛ امروزه تبلیغات لاغری و کاهش وزن فوری، به ‌صورت آنلاین یا در بازار و در شبکه ‌های اجتماعی دیده می شود که این داروها، مکمل ها و معجون ها با ادعای طبیعی و گیاهی بودن، دارای ترکیبات نامشخص و غیرایمن و احتمال ابتلا به عوارض بیشتری دارند.

همه شیوه ها و راه های کاهش وزن ضوابط و قوانین مشخصی دارد که باید رعایت شود؛ امروزه تبلیغات لاغری و کاهش وزن فوری ، به ‌صورت آنلاین یا در بازار و در شبکه ‌های اجتماعی دیده می شود که این دارو ها، مکمل ها و معجون ها با ادعای طبیعی و گیاهی بودن، دارای ترکیبات نامشخص و غیرایمن و احتمال ابتلا به عوارض بیشتری دارند.

احتیاط در مورد مصرف داروهای لاغری، تنها محدود به قرص لاغری نمی‌شود؛ مکمل‌ های غذایی و حتی داروهای گیاهی هم از این قاعده جدا نیستند، هر چند ممکن است عوارض آنها دیرتر بروز پیدا کند.

یکی از ترکیب های رایج که برای کاهش وزن در قرص ‌ها و مکمل ها استفاده می‌شود، «سیبوترامین» است که دارویی برای کاهش اشتها بوده و از سال ۲۰۱۰ میلادی استفاده از آن بعلت عوارض قلبی عروقی و افزایش موارد سکته مغزی در بیشتر کشورها ممنوع اعلام شده و از بازار جمع ‌آوری شده است.

برخی دیگر از قرص‌ های لاغری، ترکیباتی از داروهای فشار خون، ضدافسردگی یا ضدصرع دارند که ممکن است استفاده از آنها، عوارض مختلفی به همراه داشته باشد.

برخی از قرص ‌های لاغری دارای ترکیبی به نام «فلوکستین» هستند.«فلوکستین»، ترکیبی فعال است که برای افسردگی و بیماری‌های دیگر تجویز می‌شود. ترکیب دیگری به نام «تریامترن» در برخی داروهای لاغری وجود دارد که در واقع، یک ترکیب ادرارآور بوده و می‌تواند عوارض شدید و غیرکنترل شده داشته باشد.

 

راه هایی که به شناسایی محصولات لاغری خطرناک:

· وجه اشتراک بیشتر این محصولات، تبلیغات اغراق آمیز آنهاست؛ محصولی که ادعای پنج کیلوگرم کاهش وزن تضمینی در یک هفته را می‌دهد، به بدن آسیب می‌زند.

· بحث تضمین کردن یا ادعای معتبر بودن یک محصول نیز، یک نشانه خطر محسوب می ‌شود.

· اگر برچسب و یادداشت ‌های روی قرص لاغری به زبان خارجی است و نمی ‌توان از محتوا و اطلاعات آن مطمئن شد، بهتر است به آن اعتماد نکنیم.

· خرید و فروش داروهایی که در شبکه‌ های اجتماعی، منابع غیرمعتبر، وب سایت‌ های غیرمعتبر یا نشانی الکترونیک انجام می ‌شوند را نیز باید جزو موارد غیرمعتبر دسته بندی کرد.

· باید دانست که عناوینی مثل «کاملاً گیاهی»، «جایگزین داروی تایید شده» و «کاملاً طبیعی»، هیچ گونه اعتباری به محصول نمی ‌دهند.

· تنها اطلاعاتی که به یک دارو اعتبار می ‌دهد، مجوز غذا و داروی وزارت بهداشت و شماره پروانه بهداشت است، که در آن صورت هم باید درست بودن اطلاعات بررسی شود.

از همه مهمتر اینکه، هیچ وقت شواهد و تجربه شخصی دوستان و آشنایان را ملاک انتخاب یک دارو قرار ندهیم.

بهترین راه آن است که تحت نظر یک متخصص تغذیه و معتبر، اقدام به کاهش وزن کنیم.

 

یاریزان | صفحه علم ورزش | کاهش وزن بدون فعالیت و تغییر اصولی در سبک زندگی و توجه به تغذیه

دکتر حمید زارع | رییس اداره بیماری های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه