رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 2 تیر 1401 - 21:08
  • کد خبر : ۱۲۴۰۱
  • چاپ خبر : علت ایست قلبی در بین ورزشکاران چیست؟

علت ایست قلبی در بین ورزشکاران چیست؟

سامانه ثبت مرگ های ناگهانی فیفا (FIFA-SDR) با هدف کسب اطلاعات بیشتر درباره مرگ ناگهانی قلبی در فوتبال، توسط فیفا راه اندازی شد. به گزارش یاریزان و با اعلام فدراسیون فوتبال، اطلاعات حاصل از سامانه ثبت مرگ های ناگهانی فیفا (FIFA-SDR)، اخیرا در یک مقاله در یک مجله معتبر پزشکی ورزشی به چاپ رسیده است.

ایست قلبی از جمله موارد مهمی است که جان ورزشکاران به ویژه پیشکسوتان بالای ۳۵ سال را با خطر مواجه کرده است و این مشکل، باری دیگر جان یک فوتبالیست ۵۰ ساله را در شیراز گرفتٰ تا توصیه یک استاد دانشگاه به ورزشکاران را به دنبال داشته باشد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

ایست قلبی از جمله موارد مهمی است که جان ورزشکاران به ویژه پیشکسوتان بالای ۳۵ سال را با خطر مواجه کرده است و این مشکل، باری دیگر جان یک فوتبالیست ۵۰ ساله را در شیراز گرفتٰ تا توصیه یک استاد دانشگاه به ورزشکاران را به دنبال داشته باشد. رسول احمدی ۲۷ خردادماه ۱۴۰۱ به هنگام بازی با تیم پیشکسوتان در مجموعه ورزشی محله ابیوردی شیراز در سن ۵۰ سالگی به دلیل ایست قلبی جان باخت تا شمار فوتبالیست قربانی شده در فارس افزایش یابد.

 

 

------------------------------------

در تمرینات قدرتی و استقامتی، ساختار قلب دستخوش تغییرات می شود
دکتراسکندر رحیمی استاد دانشگاه در رشته تغذیه و فیزیولوِژی ورزشی مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی فارس به ایرنا گفت: قابلیت و توانایی در اجرای فعالیت ورزشی به کارایی و عملکرد دستگاه های مختلف بدن بستگی دارد، یکی از این دستگاه ها، دستگاه قلبی عروقی است.وی تاکید کرد:‌ در تمرینات ورزشی طولانی مدت و منظم قدرتی و استقامتی، ساختار قلب دستخوش تغییراتی می شود که قلب ورزشکاران قدرتی و استقامتی را از قلب افراد غیر ورزشکار متمایز می سازد که به قلب ورزشکار معروف است و این تغییرات متفاوت از تغییرات پاتولوژی قلب است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ورزشکارانی که دچار ایست قلبی می شوند به دو دسته بالای ۳۵ سال و زیر ۳۵ سال تقسیم می شوند و یک بحث عملی داریم که آنهم بازگشت به تمرین است که مهم است.(retern to play)
رحیمی اضافه کرد: به عنوان مثال هنگامی که یک ورزشکار جوانی آسیب می بینند سراغ متخصص می رود و خوب می شود اما چون این ورزشکار که یک ماه تمرین نکرده از لحاظ فکری و مغزی این فکر را می کند که بله من همان ورزشکار یک ماه پیش هستم در حالی که اینگونه نیست و تحقیقات علمی می گوید: اینگونه ورزشکاران فاکتور های آمادگی جسمانی مانند قدرت،سرعت، استقامت و انعطاف پذیری بر اثر بی تمرینی و فقر حرکتی از دست داده اند.
مدیرکل اسبق ورزش و جوانان فارس افزود:‌ ورزشکاران بالای ۳۵ سال به ویژه پیشکسوتان از لحاظ عقلانی فکرمی کند مانند دوران جوانی ۱۵ تا ۲۰ ساله بدن آنها توان دارد که کورس ببنند، او فشار می آورد و می‌خواهد همان فعالیتی را انجام دهد که در دوران جوانی می‌کرده است که این یک تفکر کاملا غلطی است و این امر موجب می شود پیشکسوتان آسیب ببینند و از ناحیه قلب احساس خطر کنند.

 

دو اصل مهم فشار ناگهانی و مصرف آب
دکتررحمیی به دو نکته مهم که ورزشکاران باید آن را رعایت کنند اشاره کرد و بیان داشت: فشار ناگهانی و بیش از حد با ورزش سنگین و طولانی مدت و کم آبی دو موارد مهمی هستند که ورزشکاران باید رعایت کنند.
وی اضافه کرد: توصیه دیگر کارشناسان این است که قبل از تمرین، حین و پس از آن باید آب به میزان کافی و در مدت زمان معین مصرف شود زیرا آب کارهای مهمی در بدن انجام می دهد.
رحیمی گفت :هر فردی قبل از تمرین باید یک یا دو لیوان وهر۱۵ دقیقه یک لیوان آب حتما مصرف کند زیرا تشنگی علایم خوبی نیست چون در این زمان سلول های بدن فریاد می زنند که نیاز به آب دارند برای همین هم نباید بگذارید احساس تشنگی کنید و سپس آب را بخورید.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

نوشیدن زیاد آب بعد از تمرین ورزشی اثربخش نیست و تنها شکم را پُر می‌کند …
آب باید در زمان تمرین مصرف شوداین استاد دانشگاه شیراز تاکید کرد: ورزشکاران بعد از تمرین بر اساس هر یک کیلوگرمی که وزن از دست داده اند نیاز به یک و نیم لیتر آب دارند که این میزان باید در زمان تمرین خورده شود، اما ورزشکارانی هستند که پس از تمرین، یک ظرف بزرگ آب مصرف می کنند و باز هم تشنه هستند زیرا بدن نمی تواند این حجم آب را در خود جذب کند و باید به سلول ها برسد و این امر محقق نمی شود و تنها شکم را پر می کند.

 

توصیه به ورزشکاران بالای ۵۰ سال
مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی فارس تاکید کرد:‌ به ورزشکاران بالای ۵۰ سال توصیه می شود اگر ورزش می کنیم به طور ناگهانی ضربان قلب بالا می رود و دچار تنگی نفس و سرگیجه می شویم و باید ورزش را ادامه ندهیم و از آنجا که احتمال ایست قلبی وجود دارد باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کرد.
رحیمی به آن دسته از ورزشکارانی که با وزنه و قدرتی کار می کنند توصیه کرد و گفت:‌ این دسته از ورزشکاران به داشتن فشار خون بالا عادت می کنند از این رو باید به طور مرتب معاینه شوند و فشار خون خود را بگیرند ضمن اینکه خیلی از افراد هم فشار خون دارند و ممکن است سراغ همه بیاید ضمن اینکه ورزشکاران قدرتی که احساس نارحتی نمی کنند حتما باید مرتب معاینه شوند.
استاد تغذیه و فیزیولوژی ورزشی بازهم به ورزشکاران توصیه نوشیدن آب به ویژه در فصل گرما کرد و افزود :‌ یک گرم نمک دریک لیتراب اضافه شود و یا اینکه با اضافه کردن مقداری شکر به حالت شربت مصرف شود، شاید ورزشکاری میل به خوردن اب خالص نداشته باشد.
رحیمی تاکید کرد: مصرف نکردن آب به میزان کافی موجب آسیب دیدگی قلب،داخلی، کبد و کلیه و … افراد می شود که هم افراد عادی و هم ورزشکاران باید آن را جدی و حیاتی در نظر بگیرند.

 

فوتبالیست هایی که حین بازی دچار حمله قلبی شده و جان خود را از دست دادند
ایست قلبی از جمله مشکلاتی بوده است که جان فوتبالیست را با خطر مواجه کرده و تاکنون چندین بازیکن از جمله مارک ووین‌فو ۲۸ ساله عضو تیم ملی کامرون، میکلوش فهر ۲۴ساله بازیکن مجارستانی عضو تیم فوتبال بنفیکا، آنتونیو پوئرتا ۲۵ ساله بازیکن تیم سویا اسپانیا، شیخ اسماعیل تیوته ۳۰ ساله بازیکن اهل ساحل عاج و پیرماریو موروسینی ۲۶ ساله تیم لیورنو ایتالیا در حین بازی بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست دادند.

 

بازیکنانی که نجات یافتند
همچنین در مستطیل سبز بودند بازیکنانی که حین بازی دچار ایست قلبی شده اما نجات یافته اند که می توان به ایکر کاسیاس دروازه بان ۳۷ ساله تیم فوتبال پورتو پرتغال که دچار حمله قلبی شد اما نجات یافت هر چند مجبور برای همشه فوتبال را کنار بگذارد، کریستین اریکسن هافبک تیم ملی فوتبال دانمارک در حین بازی مقابل فنلاند در جام یورو ۲۰۲۰ هم دچار حمله قلبی شد و با تلاش تیم پزشکی نجات یافت اما این بازیکن هم مجبور شد برای همیشه فوتبال را کنار بگذارد.
همچنین رضا حبیب زاده بازیکن تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان در بازی مقابل استقلال تهران پس از گلزنی دچار حمله قلبی شد اما سید مهدی رحمتی دروازه بان تیم استقلال با انجام عمل دهان به دهان جان این فوتبالیست را نجات داد و گرنه اتفاق تلخی رخ می داد.این بازیکن بعدها گفت، مهدی رحمتی جان من را نجات داد.
هم اینک به هنگام برگزاری مسابقات رسمی فوتبال تا زمانی که اورژانس وارد ورزشگاه نشده باشد، داور اجازه شروع بازی را نخواهد داد و به همین دلیل برخی مسابقات که اورژانس دیر وارد ورزشگاه شده بازی با تاخیر شروع شده است.

 

یاریزان | علت ایست قلبی در بین ورزشکاران چیست؟

دکتر اسکندر رحیمی | فیزیولوژیست ورزشی


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی