رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
  • کد خبر : ۱۰۰۶۴
  • چاپ خبر : سلامت بانوان ، ورزش و پاندمی کووید – ۱۹

سلامت بانوان ، ورزش و پاندمی کووید – ۱۹

به گزارش یاریزان؛ پرونده اولین دوره رقابت‌های دوومیدانی جام امام رضا (ع)، گرامیداشت استاد علی باغبان‌باشی با حضور بیش از 170 ورزشکار در مشهد بسته و تیم خراسان رضوی قهرمان شد. در روز دوم و پایانی این رقابت‌ها یک رکورد در رده سنی جوانان جابه‌جا شد به طوری که فاطمه زهرا قلعه نویی رکورد ۱۰کیلومتر پیاده روی جوانان کشور را شکست. وی موفق شد امروز با ثبت زمان۵۶:۵۸.۰۲ دقیقه پس از ۷ ماه رکورد صبا فرمانپور را در رده سنی جوانان ارتقاء دهد. در مجموع مدال‌ها خراسان رضوی با کسب مجموع ۱۲ مدال از جمله ۶ طلا۴نقره و ۲برنز بالاتر از تهران که ۵ مدال طلا ۲نقره و یک برنز بدست آورد قهرمان شد. همچنین استان اصفهان نیز با کسب ۲طلا،۲نقره و ۲ برنز در جایگاه سوم ایستاد.

پاندمی کووید – ۱۹ از زمان پیدایش چالش‌های زیادی را پیش روی جوامع قرارداده است. تغییرشرایط زندگی وفاصله گذاری اجتماعی، مشکلات روحی روانی ناشی ازاسترس بیماری، تعطیلی مدارس – دانشگاهها – مراکز ورزشی و تفریحی، تاثیرات مهمی در زندگی خواهند داشت و سالم نبودن سبک زندگی، زمینه بیماری های متعددی مانند چاقی، دیابت، افزایش فشار خون، و بیماری های دیگری را فراهم می کند که در ابتلای شدید تر به بیماری کووید ۱۹ تاثیر دارند.

پاندمی کووید – ۱۹ از زمان پیدایش چالش‌های زیادی را پیش روی جوامع قرارداده است. تغییرشرایط زندگی و فاصله گذاری اجتماعی، مشکلات روحی روانی ناشی ازاسترس بیماری، تعطیلی مدارس – دانشگاه ها – مراکز ورزشی و تفریحی، تاثیرات مهمی در زندگی خواهند داشت و سالم نبودن سبک زندگی، زمینه بیماری های متعددی مانند چاقی، دیابت، افزایش فشار خون، و بیماری های دیگری را فراهم می کند که در ابتلای شدید تر به بیماری کووید ۱۹ تاثیر دارند.

سبک زندگی جنبه های مختلفی دارد که از آن میان به تغذیه، فعالیت فیزیکی، بهداشت فردی، الگوی خواب، پرهیز از مصرف دخانیات و مواد، روابط دوستانه و خانوادگی مناسب اشاره کرد.

زنان نه تنها برای خود بلکه برای کل افراد خانواده، تعیین کننده الگوی تغذیه هستند. تغذیه سالم در واقع عادات غذایی را شامل می شود که بتواند در مجموع املاح، ویتامین، پروتئین وسایرنیازهای بدن را تامین کند. برنامه غذایی سالم، برنامه ایست که موادغذایی ازهریک ازدسته های غذایی زیل را با رعایت نسبت مناسب هر فرد در آن وجود داشته باشد.

•نان وغلات

•میوه ها وسبزیجات

•شیر و لبنیات

•گوشت و تخم مرغ وحبوبات

•چربی ها

نوشیدن آب کافی روزانه (۸ لیوان در روز)، استفاده از شیر و لبنیات کم چرب (حداقل روزانه دولیوان شیر)، مصرف ماهی حداقل دو بار درهفته، پرهیزازمواد غذایی سرخ شده و فست فودها و نوشابه های گازدار، استفاده از روغن مایع گیاهی، وگنجاندن انواع آجیل ومغزهای بی نمک مواردی است که برای داشتن تغذیه سالم باید درنظرگرفته شود.

درزمان فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت بدنی از اهمیت زیادی برخورداراست.

این یک واقعیت تلخ است که دردوران پاندمی بیماری ها مجبوریم درخانه بمانیم تا خود را از ویروس درامان نگاه داریم. دراین حالت بسیاری ازفعالیت هایی که تاکنون انجام می داده ایم مانند فعالیتهای ورزشی و تفریحی و معاشرت های خانوادگی و دوستانه محروم می شویم و به برنامه هایی روی می آوریم که کمترین فعالیت جسمانی را همراه دارد مانند تماشای تلویزیون، گشت و گذاردرشبکه های اجتماعی، کتابخوانی و… که اگر به همه ابعاد سلامت خود نیندیشیم، ممکن است در دوران خانه نشینی مبتلا به اختلال مهم کم تحرکی شویم که می تواند سرمنشاء بسیاری از مشکلات سلامتی باشد. حتی تنها چند دقیقه فعالیت درساعت می تواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند.

فعالیت های دوره قرنطینه چگونه می توانند باشند؟

فعالیت هوازی

فعالیت هوازی با شدت متوسط را که عموماً معادل با راه رفتن سریع است. درشرایط خانه نشینی ناشی ازشیوع کرونا میتوان راه رفتن درحیاط یا پارکینگ منزل یا تردمیل را در نظر گرفت. می توان در روز بین ۱۰ الی ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید.

تمرینات کششی وانعطاف پذیری

این تمرینات سبب افزایش دامنه حرکتی مفاصل، افزایش گردش خون وگرم کردن عضلات می گردد.

تمرینات قدرتی

این نوع تمرینات باکمک وزن بدن خود فرد یا انواع وزنه ها یا کش های ورزشی جهت تقویت قدرت و استقامت عضلات انجام می شود.

توصیه می کنم دراین روزها که درخانه به سرمی برید، حرکت و فعالیت را به عنوان قسمتی ازبرنامه روزمره خود در نظربگیرید، انجام بسیاری ازفعالیت های ورزشی بخصوص حرکات کششی یا قدرتی درمنزل امکان پذیراست پس ازنشستن طولانی مدت وبی تحرکی پرهیزشود. ازسبزیجات ومیوه جات متنوع و مواد غذایی پروتئینی مثل حبوبات، تخم مرغ، ماهی وانواع گوشت دربرنامه غذایی روزانه استفاده کنید، همچنین ازمصرف مواد قندی، نشاسته ای، چربی درحجم زیاد پرهیز گردد.

یاریزان | سلامت بانوان ، ورزش و پاندمی کووید – ۱۹

دکتر فاطمه ملکارا | نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه