رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 20 آبان 1400 - 10:06
  • کد خبر : ۱۲۰۳۵
  • چاپ خبر : زیاده روی مصرف ویتامین ها و ریزمغذی ها ممکن است عوارض داشته باشد

زیاده روی مصرف ویتامین ها و ریزمغذی ها ممکن است عوارض داشته باشد

مدیر گروه تغذیه بالینی و استاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به پیمایشی که در کشور انجام‌شده است در زمان کنونی مصرف یک قرص ویتامین D برای بالا بردن ایمنی بدن لازم است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: کمبود ریزمغذی ها ممکن است باعث بروز عفونت ها و تشدید آنها شود البته عفونت های طولانی مدت ممکن است ریزمغذی ها را کاهش دهد. در ایران حدود ۸۰ درصد از مردم، کمبود یا سطح ناکافی از انواع ریزمغذی ها از جمله ویتامین دی را دارند.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: کمبود ریزمغذی ها ممکن است باعث بروز عفونت ها و تشدید آنها شود البته عفونت های طولانی مدت ممکن است ریزمغذی ها را کاهش دهد. در ایران حدود ۸۰ درصد از مردم، کمبود یا سطح ناکافی از انواع ریزمغذی ها از جمله ویتامین دی را دارند.

به گزارش یاریزان؛ دکتر عبدالله کریمی اظهار داشت: فقط ویتامین دی به تنهایی نمی تواند موجب بروز یا تشدید عفونت ها شود بلکه کمبود زینک باعث می شود که تکثیر سلول های دفاعی بدن کاهش پیدا کند و ممکن است حتی ایمنی هومورال برای ایجاد آنتی بادی را بکاهد.

 

------------------------------------

وی افزود: ایمنی سلولی خیلی مهم است چون وقتی عفونتی به ویژه با ویروس ها ایجاد می شود، ایمنی سلولی فعال می شود و سلولها بیشتر تکثیر پیدا می کنند. کمبود ویتامین ها باعث کاهش ایمنی سلولی می شود اما باید توجه کرد که زیاده روی مصرف ویتامین ها هم اثربخشی ندارد. متاسفانه بارها دیده ایم که خانواده ها ماه ها یک مکمل خاص را به فرزندانشان می دهند.

این فوق تخصص اطفال یادآور شد: اگر مصرف ویتامین های A، D، فولیک اسید و زینک، بیش از حد باشد باعث می شود که ایمنی سلولی کاهش پیدا کرده و فرد مورد نظر، بیشتر مستعد عفونت می شود. برای تقویت سلول های دفاعی و ایمنی ذاتی، حد مناسبی از ویتامین A برای بدن مورد نیاز است اما اگر زیاده از حد باشد، ممکن است عوارضی از جمله بالارفتن فشار مغزی را ایجاد کند.

دکتر کریمی تصریح کرد: درست است که ویتامین دی برای تکثیر سلول های التهابی لازم است و باعث افزایش سلول های ایمنی بی سل و تی سل ها می شود اما زیاده روی در مصرف ویتامین دی موجب رسوب کلسیم در عروق، سنگ کلیه و برخی عوارض دیگر را به همراه داشته باشد بنابراین نباید ویتامین دی بیش از حد مصرف شود.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: فولیک اسید برای خون سازی و ایمنی بدن لازم است اما اگر زیاده از حد مصرف شود، نتیجه برعکس خواهد داشت. افرادی که به شدت کمبود ریزمغذی و سوء تغذیه دارند، شانس درگیری با عفونت ها در آنها دو تا سه برابر افراد عادی است. مصرف طولانی مدت و با دُزهای بالای ویتامین های آ و دی، فولیک اسید و زینک می تواند خطرناک باشد.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در مصرف ریزمغذی ها باید احتیاط شود چون همانند تیغ دو لبه است که کمبود آنها ممکن است ترمیم سلولی و ایمنی را کاهش دهد و از سوی مصرف بیش از حد آنها نیز عوارضی دارد و ممکن است نتیجه دلخواه را به همراه نداشته باشد.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی