رفتن به بالا
  • شنبه - 2 مهر 1401 - 23:23
  • کد خبر : ۱۳۵۸۶
  • چاپ خبر : ترامادول به لیست دارو های ممنوعه وادا اضافه شد!

ترامادول به لیست دارو های ممنوعه وادا اضافه شد!

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ تاکید دارد که اولین و اساسی ترین گام در راه مبارزه با دوپینگ، آموزش و اطلاع رسانی جامع و کافی به همه افراد درگیر ورزش شامل ورزشکاران، مربیان، نیروهای پشتیبان، سرپرستان تیم ها و در ورزشکاران جوان تر والدین ایشان است. آموزش ها شامل منطق مبارزه با دوپینگ، تعاریف دوپینگ، آشنایی با روند نمونه گیری، حقوق ورزشکار در موارد مربوطه، قوانین و مقررات آژانس یا کد وادا، عوارض و اثرات سوء دوپینگ بر سلامت افراد و در نهایت محرومیت های ورزشی و اجتماعی ناشی از ارتکاب تخلفات است. وظایف ورزشکاران و نیروهای پشتیبان ایشان به وضوح در فصول مربوطه تشریح شده است، که مهم ترین آنها عبارتند از:

ترامادول بعنوان یک داروی معروف و شناخته شده و تقریبا پرمصرف! از سال جدید میلادی جزو مواد ممنوعه و دوپینگ محسوب خواهد شد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

ترامادول بعنوان یک داروی معروف و شناخته شده و تقریبا پرمصرف! از سال جدید میلادی جزو مواد ممنوعه و دوپینگ محسوب خواهد شد.

به گزارش یاریزان و به نقل از فوتبالی، هر ساله آژانس جهانی ضد دوپینگ (وادا)، لیست مواد ممنوعه را با اعمال تغییراتی ، از چند ماه قبل از شروع سال میلادی در اختیار فدراسیون‌ها و ورزشکاران قرار می‌دهد و ورزشکاران ملزم به ارزیابی لیست و رعایت لیست جدید سالانه از ابتدای سال میلادی هستند.

 

------------------------------------

حال خبر می‌رسد در لیست جدید داروهای ممنوعه که قرار است از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۳ (۱۱ دی ماه ۱۴۰۱) اعمال شود و تمام ورزشکاران و بازیکنان فوتبال ملزم به رعایت آن هستن، نام داروی ترامادول هم اضافه شده است.

متأسفانه ترامادول طی چند سال گذشته در فوتبال ایران رواج پیدا کرده است و تعدادی از ورزشکاران ایرانی از جمله فوتبالیست‌ها از آن استفاده می‌کنند. این دارو جدا از تأثیر این داروی مخدر روی قوای جنسی مصرف کنندگان، آنچه فوتبالیست‌ها را به مصرف ترامادول ترغیب می‌کرد، قرار نداشتن این دارو در لیست دارو‌های ممنوعه و دوپینگ بود و اگر ورزشکاری ترامادول مصرف می‌کرد، تست دوپینگ او مثبت نمی‌شد.

حال اما گفته می‌شود این دارو از سال میلادی جدید جزو داروهای دوپینگ محسوب شده و در صورتی که فوتبالیست ها از آن استفاده کنند تست دوپینگ آنها مثبت شده و موجب محرومیت آنها خواهد شد.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

فوتبالیست‌ها به دلیل پشت سر گذاشتن تمرینات سخت به خصوص در دوران بدنسازی، همیشه دچار کوفتگی بدنی و درد عضلانی هستند و گاهی در انتخاب داروی مسکن برای کاهش درد ناشی از تمرینات دچار اشتباه می‌شوند و چون برخی از دارو های مسکن، نتیجه نمونه دوپینگ را مثبت می‌کند و در عوض ترامادول دوپینگ محسوب نمی‌شد، معمولا سراغ این دارو می‌روند و نمی‌دانند این دارو به نوعی مخدر و اعتیادآور است و به مرور زمان آن‌ها را گرفتار می‌کند.

ایفمارک پیش از این معمولاً اگر در نمونه آزمایش بازیکنی ترامادول پیدا می‌شد، موضوع را محرمانه با باشگاه آن بازیکن درمیان می‌گذاشت، اما پس از این در صورت مشاهده نمونه این دارو در آزمایش بازیکنان توسط افسران کنترل دوپینگ، بازیکنان با محرومیت مواجه خواهند شد.

 

موادی که استفاده از آنها دوپینگ بحساب می آید + لیست اسامی


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی