رفتن به بالا
  • سه شنبه - 12 فروردین 1399 - 12:32
  • کد خبر : ۶۴۶۱
  • چاپ خبر : کشتی زنان از درایت خادم تا تدبیر دبیر

کشتی زنان از درایت خادم تا تدبیر دبیر

تیم فرزند اورامانات کرمانشاه در رقابت‌های لیگ کشتی کلاسیک بانوان ایران در مجموع چهار فصل خوش درخشید.

کشتی کلاسیک و آلیش موجب جذب تعدادی زیادی از علاقمندان به این رشته در ایران شده و قهرمانی تیم کشتی آلیش زنان در جهان مسیر جدیدی را گشوده است.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

کشتی کلاسیک و آلیش (کشتی با کمربند) طی چند سال گذشته موجب جذب تعدادی زیادی از علاقمندان به این رشته در ایران شده و قهرمانی تیم کشتی آلیش زنان در پیکارهای قهرمانی جهان در قزاقستان مسیر جدیدی را برای زنان علاقمند به کشتی گشوده است.

به گزارش یاریزان و به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ سال گذشته گرچه برای کشتی کلاسیک زنان سال مسابقه یا کسب مدال نبوده است اما برای کشتی آلیش اینگونه رقم نخورد.

 

------------------------------------

کشتی کلاسیک شکل جدیدی از کشتی با پوشش اسلامی است که به ابتکار فدراسیون کشتی ایران طراحی و به تایید اتحادیه جهانی کشتی رسید. آلیش کشتی محلی و سنتی و با تسلط بر کشتی فنون پهلوانی است که در سال ۹۳ زیر مجموعه‌ فدراسیون کشتی قرار گرفت.

کشتی‌گیران کلاسیک تنها در یک مسابقه آن هم در سال ۹۷ به عنوان نخستین تورنمنت بین‌المللی در لبنان شرکت کردند و از میان کشورهای ارمنستان، سوریه، گرجستان، مصر، عراق، قرقیزستان، لبنان، اوکراین و ایتالیا با کسب ۹۹ امتیاز قهرمان جهان شدند. رقابت‌هایی که با هزینه شخصی و بسیار فدراسیون ایران برگزار شد.

آلیش‌کاران نیز برای نخستین بار در سال ۹۵ در بازی‌های جهانی عشایر در چولپان آتا قرقیزستان مقام نایب قهرمانی را از آن خود کردند و توانستند جایگاه خود را در این کشتی به رخ جهانیان بکشند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

در ۲ سال گذشته یک مربی ارشد ایرانی برای کشتی آلیش و سرمربی اوکراینی برای کشتی کلاسیک بر کار ملی پوشان نظارت داشتند. «آنا واسلینکو» قهرمان سوم کشتی زنان جهان و اروپا بود که از سال ۹۶ مسوولیت فنی تیم کشتی کلاسیک زنان را برعهده گرفت. او ند ماه قبل از تورنمنت بین‌المللی لبنان (مهر ۹۷) دچار آسیب‌دیدگی شد و از ادامه همکاری با تیم ملی کشتی انصراف داد.

بنابراین «سید مریم حسینی» به عنوان جانشین وی هدایت اعضای تیم ملی کشتی کلاسیک را در تورنمنت بین‌المللی لبنان در سال ۹۷ برعهده گرفت و اکنون با مربی ارشد به فعالیت می‌پردازند.

کشتی‌گیران آلیش نیز از همان ابتدا در کنار «فراست مبتدی» به عنوان مربی ارشد به تمرین‌های خود ادامه دادند و حتی مسابقات قهرمانی کشوری آنان در اردیبهشت این سال برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی برای آنان برگزار شد. تا آنکه پس از انتخاب علیرضا دبیر در تیر ماه به عنوان رییس این فدراسیون شاهد لغو بازی‌های هنرهای رزمی جهان در کره جنوبی بدلیل دعوت نشدن ایران، مسابقات قهرمانی آسیا در چین بدلیل انصراف از میزبانی و مسابقات جهانی استانبول بدلیل نامعلوم بودیم. در این میان مبتدی با مشاهده چنین شرایطی از سمت خود استعفا کرد و ستاره اسماعیلی به عنوان مربی ارشد در جایگاه او نشست.

هرچند نباید فراموش کرد که فدراسیون کشتی در سال گذشته اتفاقات بسیاری را پشت سر گذاشته و پس از استعفای رسول خادم در آبان ۹۷ و اداره شدن این فدراسیون بدست ۲ سرپرست حمید بنی تمیم و بهروز نعمتی و انتخاب دبیر به عنوان رییس فدراسوین کشتی وضعیت کشتی‌گیران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. به گونه‌ای که شایعه تعطیلی کشتی زنان به دلیل هزینه‌بر بودن آن و بدهی‌های بسیار فدراسیون کشتی در رسانه‌ها شنیده می‌شد.

پس از استعفای مریم منظمی و آمدن فاطمه درخشانی به عنوان نایب رییس زنان فدراسیون کشتی، وی بر تمامی این شایبه‌ها خط بطلان کشید. او به خبرنگار ایرنا گفت که دبیر بدنبال ارزیابی کشتی زنان است تا بتواند برای ادامه یا تعطیلی آن تصمیم بگیرد. پس از مدتی درخشانی عنوان کرد که دبیر تصمیم به تعطیلی کشتی زنان ندارد منتهی از آنجایی که کلاسیک مسابقه‌ای ندارد و اگر هم باشد باید ایران هزینه آن رقابت را پرداخت کند بنابراین به برگزاری اردوها و مسابقات قهرمانی کشوری در این رشته اکتفا می‌کنیم. ‌

وی همچنین عنوان کرد که آلیش‌کاران نیز با توجه به آنکه در سال‌های گذشته موفقیت‌ها و مدال‌آوری‌هایی داشته‌اند با ارزیابی دبیر در مسابقات برون مرزی حضور می‌یابند.

بنابراین با این تصمیم آلیش‌کاران با ترکیب زهرا یزدانی (۵۵ کیلوگرم)، فاطمه فتاحی (۶۰ کیلوگرم)، هانیه قدرتی پور (۶۵ کیلوگرم)، سحر غنی زاده (۷۰ کیلوگرم)، مریم احمدی (۷۵ کیلوگرم) و هانیه عاشوری (به اضافه ۷۵ کیلوگرم) راهی مسابقات جهانی قزاقستان شدند و با کسب یک طلای عاشوری و یک نقره فتاحی و یک برنز یزدانی به قهرمان جهان دست یافتند.

پس از آن فدراسیون تصمیم گرفت تا آلیش‌کاران را راهی مسابقات قهرمانی آسیا از ۲۲ تا ۲۴ فروردین در قرقیزستان و جهانی آلیش در ترکیه کند اما بدلیل شیوع ویروس کرونا انتخابی تیم ملی و نیز مسابقات قهرمانی آسیا لغو شد اما هنوز زمان برگزاری این رقابت‌ها اعلام نشده است.

علاوه بر آن فدراسیون یک‌ماه مانده به پایان سال مسابقات قهرمانی کشوری کشتی کلاسیک را برگزار کرد که بسیاری از کشتی‌گیران از گرایش ورزشکاران به رشته آلیش بدلیل نبود مسابقات بین‌المللی گلایه داشتند. در این میان درخشانی عنوان کرد که بدنبال استخدام مربی خارجی برای آموزش مربیان ایران و نیز حضور دختران کلاسیک در مسابقات بین‌المللی است.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی