رفتن به بالا
  • یکشنبه - 21 فروردین 1401 - 10:05
  • کد خبر : ۱۲۱۶۲
  • چاپ خبر : ورزش در هوای آلوده ممنوع

ورزش در هوای آلوده ممنوع

آب نقش مهم و اساسی در سلامت موجودات و بخصوص ورزشکاران دارد. وظایف مهم زیر بخشی از وظایف آب در بدن است. خستگی و آسیب و مقابله با آنها یکی از چالش های پیش روی ورزشکاران و دست اندرکاران مسائل ورزشی است. کاهش عملکرد ورزشکاران در مسابقات و تمرینات و بخصوص اواخر تمرین و مسابقه میتواند ناشی از خستگی و آسیب باشد. با وجود اینکه آسیب در ذات ورزش است لیکن کمک به کاهش آسیب و عوارض آن یکی از موضوعات مورد توجه در علوم ورزشی و تغذیه ورزشی است. تغذیه صحیح اثری مطلوب و چشمگیر در کاهش بروز خستگی مزمن و آسیب ورزشکاران دارد. از دیدگاه علم تغذیه یکی از عامل­های خستگی و آسیب آب است

حتی اگر به صورت حرفه ای ورزش نمی کنید، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد و با ورزش در هوای ناسالم، مشکلات بهداشتی ورزشی افزایش خواهد یافت.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

حتی اگر به صورت حرفه ای ورزش نمی کنید، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد و با ورزش در هوای ناسالم، مشکلات بهداشتی ورزشی افزایش خواهد یافت.

یکی از دلایل این افزایش خطر این است که در طول فعالیت هوازی، شما معمولا هوای بیشتری را به داخل ریه فرستاده و تنفس عمیق تری دارید و چون شما به احتمال زیاد به تنفس بیشتر از طریق دهان خود در طی ورزش می پردازید، هوایی که در تنفس توسط بینی خود فیلتر می کنید، در این حالت دیگر فیلتر نمی کنید و ذرات آلودگی موجود در هوا مستقیم وارد سیستم تنفسی شما می شود. در هوای آلوده هر چه حجم هوای ریوی ورزشکاران بالاتر باشد، بیشتر تحت تاثیر آلاینده ها قرار خواهند گرفت.

 

------------------------------------

برای به حداقل رساندن عوارض ورزش در هوای آلوده، لازم است که در فضای باز ورزش نشود. اگر در اماکن سرپوشیده ورزش می کنید، باید به این نکته توجه کنید که آن مکان از تهویه مناسب برخودار باشد.

مصرف مایعاتی مانند شیر و آبمیوه طبیعی در برنامه روزانه ضروری است. مصرف این مایعات در هوای آلوده باعث کاهش اثرات آلاینده ها بر ریه می شود. همچنین آب میوه طبیعی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین ها، در دفع آلاینده ها موثر است.

لازم به ذکر است توجه به این مسئله برای سالمندان و کودکان ضروری است. زیرا این دسته از افراد به میزان بیشتری در معرض خطر سرب هستند. از این رو ورزش و فعالیت بدنی در هوای آلوده به هیچ عنوان برای سالمندان و کودکان توصیه نمی شود. ضمن اینکه کودکان به دلیل حساس بودن مخاط بینی، حنجره، نای و روده، بیشتر در معرض آسیب هستند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

تمامی ورزش ها زمانی که هوا آلوده است، باید در فضای بسته مانند سالن های ورزشی یا منزل انجام شود. در این فضاها حتما دستگاه های تصفیه هوا وجود داشته باشد. این دستگاه ها با مکشی که انجام می دهند، هوای آلوده را تصفیه می کنند و در چنین شرایطی بسیار مناسب هستند.

در شرایطی که هوا سرد یا آلوده است ، انجام ورزش هایی مانند یوگا و تای چی که برای تقویت قفسه سینه، دیافراگم و عضلات سر و گردن انجام می شوند، در مکان بسته توصیه می شود. البته چنین ورزش هایی باید در مکانی انجام شود که از نظر تنفسی سالم باشد. اگر موقع آلودگی هوا در فضاهای باز یا پارک انجام شود، همان میزان آلودگی به بدن فرد وارد می شود.

انجام ورزش های هوازی و کششی برای تقویت قفسه سینه، در باشگاه ها، منازل و پارکینگ ساختمان ها به شرطی باید انجام شود که دستگاه تصفیه هوا نصب باشد نه اینکه فقط یک پنکه هوا را بچرخاند.

لطفا توجه داشته باشید که به صدای بدنتان گوش دهید، چرا که واکنش بدن هر فرد نسبت به آلودگی هوا متفاوت و علائم مختلفی دارد. اگر متوجه علائمی از جمله درد قفسه سینه یا تنگی نفس، تعریق غیرطبیعی، مشکل در تنفس، سرفه مداوم و یا خس خس سینه شدید، سریعاً ورزش را متوقف و به مراکز پزشکی مراجعه کنید.

 

یاریزان | هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی