رفتن به بالا
  • جمعه - 3 مرداد 1399 - 11:46
  • کد خبر : ۷۱۸۰
  • چاپ خبر : صدف آقاجانی در تلاش برای شکست رکورد هفت‌گانه دنیا
بانوی دو و میدانی کار کردستانی؛

صدف آقاجانی در تلاش برای شکست رکورد هفت‌گانه دنیا

صدف آقاجانی بانوی دو و میدانی کار کردستانی در عین سادگی با کوهی از اراده و همت برای قهرمانی جهان و شکستن رکورد هفتگانه دنیا تلاش می‌کند.

صدف آقاجانی بانوی دو و میدانی کار کردستانی در عین سادگی با کوهی از اراده و همت برای قهرمانی جهان و شکستن رکورد هفتگانه دنیا تلاش می‌کند.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

صدف آقاجانی بانوی دو و میدانی کار کردستانی در عین سادگی با کوهی از اراده و همت برای قهرمانی جهان و شکستن رکورد هفتگانه دنیا تلاش می‌کند.

به گزارش یاریزان به نقل از خبرگزاری تسنیم، دوومیدانی قدیمی‌ترین ورزش دنیا به شمار می‌رود. این رشته در اولین دوره از رقابت‌های المپیک شرکت داشت. در دوره‌های بعدی المپیک، رشته‌های دیگری مثل پرتاب‌ها و پرش‌ها نیز به این بازی‌ها اضافه شد.

 

------------------------------------

شعار دوومیدانی در المپیک «سیتیوس، آلتیوس، فورتیوس» به ‌معنی «سریع‌تر، بالاتر و قوی‌تر» است. مسابقات دو روی پیست مخصوص بیضی‌شکل برگزار می‌شود.

سال‌ها درباره اهمیت دو و میدانی و این که ورزشی پایه است، می‌خوانیم و می‌شنویم و مسئولان ورزشی در این‌باره بسیار حرف می‌زنند. در عرصه قهرمانی، دو و میدانی ورزشی ممتاز و پر مدال است. بیشترین مدالی را که رشته‌ای ورزشی در المپیک و بازی‌های آسیایی کسب می‌کند، به دو و میدانی مربوط می‌شود.

این ورزش، در بعد همگانی نیز بسیار مهم است. دویدن برای حفظ سلامت عمومی بدن، به‌ویژه سلامت قلب و ریه‌ها اهمیت دارد و نشاط و طراوت افراد را بالا می‌برد. دسترسی به آن آسان است و می‌توان در هر مکانی به فعالیت این رشته ورزشی پرداخت. با این که درباره این ورزش در کشورمان زیاد حرف می‌زنند‌، اما تبلیغات اندک است و در حد ارزش و اعتبار و تأثیراتش، به آن اهمیت نمی‌دهند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

دو و میدانی به کم‌ترین امکانات نیاز دارد مگر در سطوح قهرمانی که نیازمند امکانات ویژه است. در آسیا به‌علت تبلیغات بیش از حد دیگر رشته‌ها، به این رشته ورزشی کمتر توجه شده است. شاید عقب‌ماندگی ما در این ورزش، بر اثر کم کاری اهالی ورزش و فدراسیون دو و میدانی باشد. مطبوعات و دیگر رسانه‌ها هم برای همگانی کردن این رشته اقدامی نکرده‌اند.

صدف آقاجانی، ورزشکار ۱۷ ساله سنندجی با انرژی و علاقه می‌دود، هرچند در این مدت بارها زمین خورده و حتی چند سالی از این رشته دور افتاده اما شکست‌ها نه تنها او را خانه‌نشین نکرده بلکه پلی برای موفقیتش شده است.

بانوی دو و میدانی‌کار کردستانی سختی‌های این رشته را تنها دلیلش برای انتخاب دو و میدانی بیان کرده و می‌گوید: این ویژگی دو ومیدانی به او حس قدرت می‌دهد طوری‌که در میدان‌های بزرگ آب دیده شده است. او در عین حال همین سختی را دلیل انتخاب نکردن این رشته ورزشی برای خیلی‌ها می‌داند و این که تعداد کمی به این رشته ورزشی روی می‌آورند.

صدف آقاجانی قهرمان دو و میدانی استان کردستان درباره آشنایی‌ش با این رشته گفت: کلاس هفتم که بودم معلم ورزش برای حضور در مسابقات دو و میدانی از من تست گرفتند و در بین تست من را بیرون کشیدند و گفتند که استعداد این رشته را نداری و بعد از چند ماه به مسابقات استعدادیابی رفتم و با خانم «پرستو احمدی» مربی دو و میدانی آشنا شدم، وی من را به آقای هژیر فاطمی دیگر مربی دو و میدانی معرفی کردند و با تمریناتی که زیر نظرشان انجام دادم، توانستم جز استعدادهای فدراسیون قرار بگیرم و ورزش حرفه‌ای خودم را آغاز کنم.

وی عنوان کرد: وقتی که وارد این ورزش شدم، با رفتارها و تلاش‌هایی که از مربیانم دیدم و تنوع در تمام دوران تمرینی، وابسته مربی‌ها و این رشته شدم و با وجود تمرینات سخت و کمبودها بازم نتوانستم از این رشته دل بکنم و خیلی جذاب بوده و هست و من را از ناهنجاری‌های جامعه کاملاً دور کرده است.

دو و میدانی‌کار سنندجی که با اعلام فدراسیون در بین ۱۰ ورزشکار برتر کشور قرار گرفته، درباره این لیست می‌گوید: فدراسیون باتوجه به مسابقاتی که در سال ۱۳۹۸ در سطح کشور برگزار شد، لیست نفرات برتر را اعلام کرد که خوشبختانه این افتخار را داشتم که در سه ماده هفتگانه، ۱۰۰ متر با مانع و پرتاب نیزه جزو ۱۰ ورزشکار برتر رده سنی بزرگسالان کشور قرار بگیرم.

وی افزود: در این ۴ سال که به صورت حرفه‌ای وارد این رشته شده‌ام، سعی کردم با برنامه‌ریزی منظم پیش بروم و حدود دو سال است که به‌طور مداوم روزی دو جلسه تمرین مستمر داشته و امیدوارم در چند سال آینده بتوانم برای استان در سطح آسیا و جهان افتخارآفرینی کنم.

آقاجانی به پیشرفت دوومیدانی استان در رده‌های پایه اشاره و اظهار کرد: به نظرم دو و میدانی کردستان از سال ۹۵ و به کمک مربیان «آقای فاطمی و خانم احمدی» خیلی پیشرفت چشم‌گیری داشته و تا جایی که من شنیدم، استان کردستان اصلاً سابقه رفتن روی سکوی کشوری را در رده پایه نداشته اما در این ۴ سال اخیر، خوشبختانه دو مقام سومی و دومی تیمی در مسابقات کشوری را داشتیم که بنظرم دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

قهرمان جوانان و بزرگسالان کشور بیان کرد: در ماده هفتگانه فعالیت می‌کنم. هفتگانه در دو روز و در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. ۱۰۰ متر با مانع، پرش ارتفاع، پرتاب وزنه ۲۰۰ متر، پرش طول، پرتاب نیزه و ۸۰۰ متر هفت ماده‌ این رشته است که بسیار رشته سخت و نفس‌گیری است. رکورددار این ماده خانم سپیده توکلی و رقیب اصلی من خانم فاطمه محیطی است که هم رکورددار نوجوانان و نفر اول نوجوانان و جوانان کشور و نفر چهارم آسیا نیز به حساب می‌آیند ولی تا جایی که اطلاع دارم بهترین امکانات را در یزد دارد که حتی از امکانات دوندگان تهرانی بهتر است.

آقاجانی حضور در مسابقات آزمایشی را مثمر ثمر دانست و عنوان کرد: حرف من به‌عنوان یک ورزشکار با مسئولان این است که اردوهای استانی برای ما برگزار کنند تا ما بیشتر در شرایط مسابقه قرار بگیریم و کمک هزینه‌ای برای ما در نظر بگیرند، چون با وجود شرایط فعلی ما فقط می‌توانیم برخی هزینه‌ها را پرداخت کرده و از پس همه آنها بر نمی‌آییم.

وی از مقام‌های کسب شده در این مدت می‌گوید: در این چند سالی که ورزش حرفه‌ای کار کرده «مقام سوم بزرگسالان کشور در هفتگانه درحالی که رده نونهالان بودم، مقام سوم ۴۰۰ متر با مانع جوانان لیگ امید، مقام دوم ۱۰۰ متر با مانع نوجوانان، مقام دوم نونهالان استعدادیابی هفتگانه، مقام سوم نوجوانان در هفتگانه و مقام سوم تیم نوجوانان کشوری» برای نخستین بار در تاریخ استان کردستان را کسب کرده و جز نفرات برتر کشور در ماده هفتگانه هستم.

آقاجانی نبود تشک پرش ارتفاع را از ضعف‌های خود دانست و تصریح کرد: برنامه‌های زیادی برای آینده ورزشی خود دارم، امیدوارم بتوانم با کمک مربیان رکورد نوجوانان و جوانان هفتگانه را جابه‌جا کنم. بزرگ‌ترین آرزو رفتن به مسابقه‌های برون مرزی است و اینکه بتوانم با مدال برگردم و مدال طلای هفتگانه را به روح پدر و مادرم تقدیم کنم. که با داشتن تشک پرش ارتفاع این کار دور از ذهن نیست.

قهرمان نوجوانان کشور عنوان کرد: امیدوارم با تلاش و سختی‌هایی که تحمل می‌کنم بتوانم در سطح جهانی مدال بگیرم و در آینده منبع درآمدی برای زندگیم شود، متأسفانه ورزشکاران حرفه‌ای باتوجه به تمرینات پرفشار و مستمر نمی‌توانند سرکار بروند و همین مسئله بعد از پایان دوران ورزشی تبدیل به ضعف بزرگی برای آنان می‌شود، امیدوارم مسئولان در این باره چاره‌ای بیندیشند.

آقاجانی، حمایت مسئولان از ورزشکاران را لازم دانست و گفت: دوومیدانی رشته‌ای طاقت‌فرسا است و هر کسی نمی‌تواند در این رشته موفق شود و باید در زندگی سختی‌های زیادی را تحمل کرده باشید تا شدت تمرینات تبدیل به لذت و انگیزه شود و ورزشکاران این رشته نیاز به حمایت و پشتیبانی دوچندان دارند، امیدوارم مسئولان حامی این رشته باشند چون بانوان استان کردستان باتوجه به شرایط جغرافیایی دارای استعداد و پتانسیل خاصی هستند که می‌توانند در سطح کشور و حتی آسیا برای استان افتخارآفرینی کنند.

وی درباره خاطرات تلخ و شیرین دوران ورزشی خود می‌گوید: بهترین خاطره ورزشیم انتخاب شدنم برای تیم ملی بود و بدترین خاطره ورزشی که مربوط به مسابقات آموزش و پرورش سال ۹۷ بوده که در مانع سوم – چهارم زمین خوردم و مسابقات را با بدشانسی و بدون مدال تمام کردم و تا چند روز نمی‌توانستم راه بروم.

بانوی دوومیدانی کردستانی کرونا را دشمن جدی ورزش و سلامتی دانست و بیان داشت: این روزها سخت می‌گذرد و ماندن در خانه خسته‌کننده شده است. اگر روز عادی بود که مسابقات و رویدادهای مختلف در دنیا تعطیل نمی‌شد. به نظرم این روزها باید گوش به زنگ برنامه‌ریزان سلامت باشیم و با ماندن در خانه باری از دوش پزشکان، پرستاران و کادر درمان برداریم. البته کرونا تلنگری زد تا قدر داشته‌هایمان را بیشتر بدانیم. روزهای عادی که حالا برایمان آرزو شده است. قدر روزهای خوب را ندانستیم.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی