رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 23 بهمن 1399 - 12:05
  • کد خبر : ۹۵۲۲
  • چاپ خبر : چرا هفته پانزدهم لیگ برتر فوتبال ایران به یاد شهدای چوار ایلام نام گذاری شد؟!
بازخوانی تاریخ تلخ فوتبال؛

چرا هفته پانزدهم لیگ برتر فوتبال ایران به یاد شهدای چوار ایلام نام گذاری شد؟!

به گزارش یاریزان؛ هفته پانزدهم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران به جهت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای چوار ایلام نام گذاری شد. ۲۳ بهمن ماه، یادآور یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ فوتبال جهان است. در این روز خونین، هواپیماهای رژیم بعثی عراق مسابقه فوتبال بین تیم های " منتخب چوار " و " منتخب جوانان ایلام " را در دقیقه ۵۵ بمباران نمودند؛ در این فاجعه تاریخی؛ ۹ بازیکن، یک داور و ۵ تماشاگر به شهادت رسیده و ده ها نفر نیز مجروح شدند.

سازمان لیگ فوتبال ایران، هفته پانزدهم رقابت های لیگ برتر را در جهت گرامیداشت یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ فوتبال جهان به یاد شهدای چوار ایلام نام گذاری کرد. که در مطلبی کوتاه به بازخوانی واقعه ای که چوار را به سرزمین لاله های فوتبال تبدیل کرد، خواهیم پرداخت.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

سازمان لیگ فوتبال ایران، هفته پانزدهم رقابت های لیگ برتر را در جهت گرامیداشت یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ فوتبال جهان به یاد شهدای چوار ایلام نام گذاری کرد. که در مطلبی کوتاه به بازخوانی واقعه ای که چوار را به سرزمین لاله های فوتبال تبدیل کرد، خواهیم پرداخت.

به گزارش یاریزان؛ هفته پانزدهم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران به جهت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای چوار ایلام نام گذاری شد.

 

------------------------------------

۲۳ بهمن ماه، یادآور یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ فوتبال جهان است. در این روز خونین، هواپیماهای رژیم بعثی عراق مسابقه فوتبال بین تیم های ” منتخب چوار ” و ” منتخب جوانان ایلام ” را در دقیقه ۵۵ بمباران نمودند؛ در این فاجعه تاریخی؛ ۹ بازیکن، یک داور و ۵ تماشاگر به شهادت رسیده و ده ها نفر نیز مجروح شدند.

نیمه اول این مسابقه با نتیجه ۲ بر صفر به سود تیم منتخب جوانان ایلام پایان یافت. گل های تیم ایلام را جعفر نورمحمدی و شهید محمد کمالوند به ثمر رساندند.

در ابتدای نیمه دوم، شهید حسین هزاوه یکی از گل ها را جبران کرد تا بازی ۲ بر ۱ شود.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

ضربه کرنری بر روی دروازه تیم منتخب چوار اعلام شد. در دقیقه ۵۵، مصطفی نعمتی پشت توپ قرار گرفت. به ناگهان، دو هواپیما بر فراز زمین فوتبال ظاهر شده و محوطه هجده قدم تیم چوار را مورد حملات و بمباران قرار دادند تا نابرابرترین تقابل بین بمب افکن ها و بازیکنان بی دفاع رخ دهد. این تقابل، بعنوان نابرابرترین بازی تاریخ فوتبال هرگز به دقیقه نود نرسید.

این بمباران به قدری فجیع بود که شهدای این بمباران تنها از روی لباس و مو قابل شناسایی بودند و چهره آنها مشخص نبود.

در سال ۱۳۹۸ فیلمی با نام ” مستطیل قرمز ” و با موضوع بمباران زمین فوتبال چوار ایلام به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی جایزه برگزیده بخش بلند داستانی هفتمین جشنواره جهانی فیلم های ورزشی ۲۰۱۹ میلان ایتالیا شد.

شایان ذکر است، تیم های فوتسال چوار ۶۵ ایلام و شاهین کرمانشاه که هر دو در لیگ دسته اول ایران قرار دارند، امروز ۲۳ بهمن ماه راس ساعت ۱۵:۳۰ در سالن ورزشی قلاویزان ایلام در یک دیدار تدارکاتی و به مناسبت گرامیداشت سی و چهارمین سالروز بمباران زمین فوتبال چوار ایلام به مصاف هم می روند.

اسامی شهدای تیم منتخب چوار و سن آنها در زمان شهادت:

حسین هزاوه(بخشدار فقید چوار، سرمربی و کاپیتان)- ۲۸ سال
صید محمد زارعی(مدافع و هافبک)- ۲۵ سال
مجتبی ناصری(دروازه بان)- ۲۲ سال
یونس تلوکی(هافبک)- ۱۹ سال
علی عباسی( دفاع)- ۱۸ سال

اسامی شهدای تیم منتخب جوانان ایلام و سن آنها در زمان شهادت:

جهانگیر کاوه(مهاجم)- ۱۹ سال
محمد کمالوند(مهاجم)- ۱۸ سال
علی نجات کرمی(هافبک)- ۱۶ سال
عبدالرزاق مهدیه(مهاجم)- ۱۶ سال

داور شهیدی که قضاوت را به خدا وانهاد:

حمید‌رضا رضایتی – ۱۹ سال

تماشاگرانی که بلیط شهادت داشتند:

مراد آذرخش – ۱۵ سال
امجد حیدری – ۱۳ سال
خلیل مظفری – ۸ سال
محمد جواد مظفری- ۷ سال
سجاد مظفری – ۵ سال

 

درخشش مستطیل قرمز در جشنواره جهانی فیلم های ورزشی


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی