رفتن به بالا
  • دوشنبه - 29 خرداد 1396 - 12:39
  • کد خبر : ۲۳۵۲
  • چاپ خبر : پایان رویای تیم ملی والیبال در لیگ جهانی / همه اشتباهات بزرگ کولاکوویچ
در پایان شکست های پی درپی؛

پایان رویای تیم ملی والیبال در لیگ جهانی / همه اشتباهات بزرگ کولاکوویچ

  تیم ملی والیبال در لیگ جهانی عملکرد ضعیفی داشت و در هفته پایانی با شکست سه بر صفر مقابل روسیه در رده ی یازدهم جدول قرار گرفت و از صعود به مرحله بعد بازماند.    ———————————— به گزارش یاریزان؛ تیم ملی والیبال ایران در اولین تورنمنت رسمی که ایگور کولاکوویچ را روی نیمکت خود می‌دید […]

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

تیم ملی والیبال در لیگ جهانی عملکرد ضعیفی داشت و در هفته پایانی با شکست سه بر صفر مقابل روسیه در رده ی یازدهم جدول قرار گرفت و از صعود به مرحله بعد بازماند.

 

 

------------------------------------

به گزارش یاریزان؛ تیم ملی والیبال ایران در اولین تورنمنت رسمی که ایگور کولاکوویچ را روی نیمکت خود می‌دید نتوانست انتظارات را برآورده کند و عنوان یازدهمی لیگ جهانی را کسب کرد و در جدول رده بندی تنها تیم ایتالیا پایین‌تر از این قرار گرفت تا یکی از ضعیف‌ترین نتایج والیبال ایران در لیگ جهانی رقم بخورد.

در لیگ جهانی ۲۰۱۷ بیشتر تیم‌های شرکت کننده با ترکیب متفاوت نسبت به قبل حضور پیدا کرده بودند و مشخص بود که این تیم‌ها در این مسابقات به دنبال محک زدن بازیکنان جوان خود هستند. موضوعی که در تیم ایران رخ نداد و با کمترین تغییر ممکن پا به این مسابقات گذاشت.

تنها غایب تیم ایران در لیگ جهانی، شهرام محمودی بود که این بازیکن با وجود دعوت به تیم ملی ترجیح داد به استراحت بپردازد و بدون شک اگر دعوت کولاکوویچ را برای حضور در تیم ملی قبول می‌کرد یکی از بازیکنان اصلی تیم ایران در این مسابقات بود.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

ملی‌پوشان والیبال ایران در هفته نخست لیگ جهانی والیبال به مصاف تیم‌های ایتالیا، برزیل و لهستان رفتند و تنها مقابل لهستان به پیروزی رسیدند و در ۲ بازی دیگر نتیجه را واگذار کرند. برد مقابل لهستان هم در شرایطی برگزار شد که تیم ایران به اجبار چندین تغییر در ترکیب اصلی خود داشت و شاید یکی از دلایل اصلی برد ایران در این مسابقه همین مسئله بوده باشد.

در هفته دوم لیگ جهانی که به میزبانی ایران برگزار شد شاگردان کولاکوویچ رودرروی تیم‌های آرژانتین، بلژیک و صربستان قرار گرفتند که در نهایت با ۲ پیروزی ۳ بر ۲ مقابل آرژانتین و بلژیک و شکست مقابل صربستان امیدهای خود را برای صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی حفظ کردند.

ضعیف‌ترین عملکرد تیم ایران در لیگ جهانی ۲۰۱۷ در هفته سوم این مسابقات رخ داد. این تیم در هر ۳ بازی خود مقابل آمریکا، لهستان و روسیه شکست خورد تا نتواند حتی یک امتیاز از این ۳ مسابقه کسب کند.

این نتایج ناامیدکننده باعث شد بسیاری از کارشناسان والیبال، انتخاب ایگور کولاکوویچ را به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال یک تصمیم اشتباه قلمداد کنند و همان طور که انتظار می‌رفت باز هم درباره دوران طلایی والیبال ایران در زمان ولاسکو صحبت‌های زیادی مطرح شد.

اشتباهات کولاکوویچ کدام‌ها بودند؟

  • سرمربی مونته‌نگرویی تیم ملی والیبال ایران تصور نمی‌کرد تیم تحت هدایتش چنین عملکرد ضعیفی در لیگ جهانی داشته باشد. او با استفاده از بازیکنان اصلی تیم ایران تلاش کرد نتایج خوبی در لیگ جهانی کسب کند تا هم نظر مساعد فدراسیون والیبال نسبت به وی جلب شود و هم این که به پشتوانه این نتایج به یک محبوبیت قابل توجه در میان مردم دست پیدا کند، اتفاقی که پیش از این برای ولاسکو رخ داده بود و این مربی همچنان هم مورد علاقه مردم است.
  • بدون شک اگر تیم ایران با ترکیبی جوان و کم تجربه چنین نتایجی در لیگ جهانی کسب می‌کرد این گونه مورد هجمه منتقدان قرار نمی‌گرفت، چون حداقل چیزی که نصیب والیبال ایران می‌شد باتجربه شدن این بازیکنان در یک تورنمنت بین‌المللی بود و کسی دیگر نمی‌توانست به خاطر این نتایج به کولاکوویچ خرده بگیرد.
  • یکی از سیاست‌هایی که فدراسیون والیبال عنوان می‌کرد پس از المپیک به دنبال آن است جوانگرایی در تیم ملی بود. پیش از این که کولاکوویچ لیست بازیکنان مورد نظرش را منتشر کند کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که در این فهرست بازیکن ۳۳ ساله هم حضور داشته باشد. فرهاد نظری افشار که در فصل گذشته لیگ برتر والیبال عملکرد خوبی داشت در شرایطی به تیم ملی دعوت شد که احتمالا خودش هم انتظار نداشت چنین اتفاقی رخ دهد.
  • با این وجود در طول لیگ جهانی این بازیکن فرصت چندانی برای بازی کردن پیدا نکرد. سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر قرار به عدم استفاده از نظری افشار بود چرا به جای  او از یک بازیکن جوان و کم تجربه استفاده نشد تا حداقل بتواند از نزدیک عملکرد بازیکنان تیم‌های مطرح دنیا را تماشا کند. ضمن این که عملکرد برخی بازیکنان باتجربه هم آنقدرضعیف بود که پیش‌بینی می‌شد کولاکوویچ در مسابقات بعدی از این بازیکنان استفاده نکند اما کولاکوویچ همچنان روی استفاده از آنها مصر بود. نمونه بازی این مسئله امیر غفور بود که عملکرد خیلی ضعیفی در لیگ جهانی داشت اما در بیشتر مسابقات به میدان رفت.

 

  • نقش نامشخص پیمان اکبری در کادر فنی تیم ملی
    با توجه به این که کولاکوویچ هنوز به یک شناخت کامل از والیبال ایران نرسیده انتظار می‌رفت پیمان اکبری مربی کرمانشاهی یاری‌رسان سرمربی مونته‌نگرویی تیم ملی باشد اما با توجه به اتفاقاتی که در طول لیگ جهانی رخ داد به نظر نمی‌رسد این اتفاق رخ داده باشد. به عنوان مثال معنوی‌نژاد که در هفته سوم لیگ جهانی نتوانست به دلیل مصدومیت به میدان برود در ۲ هفته ابتدایی هم هر زمان که بازی کرد عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، اما کولاکوویچ باز هم به این بازیکن اعتماد نمی‌کرد. شاید اگر پیمان اکبری که اشراف کاملی به توانایی‌هایی معنوی‌نژاد دارد به کولاکوویچ توصیه می‌کرد از این بازیکن استفاده بیشتری کند تیم ملی می‌توانست از وجود این بازیکن بهره بیشتری ببرد اما باز هم به بازیکنانی اعتماد شد که سال‌هاست خیالشان از حضور در ترکیب تیم ملی راحت است.
  • مدیریتی که دیده نشد
    یکی از مهمترین شاخصه‌هایی که فدراسیون والیبال در انتخاب سرمربی تیم ملی مدنظر داشت کاریزماتیک بودن وی بود تا بتواند در تیم ملی یک مدیریت قوی برقرار کند. شاید اتفاقات حاشیه‌ای مثل بازیکن‌سالاری که گفته می‌شد در تیم ملی وجود داشت باعث شده بود فدراسیون والیبال به دنبال مربی باشد که در وهله اول توانایی مقابله با بازیکن‌سالاری را داشته باشد اما درگیری لفظی سال‌افزودن با ولاسکو باعث شد در این زمینه هم تردیدهای زیادی ایجاد شود. اگر تا پیش از این صحبت از حاشیه‌سازی برخی بازیکنان در تیم ملی مثل معروف و موسوی و … بود این بار بازیکنان جوان و کم‌تجربه هم به خودشان این اجازه را می‌دهند وارد حاشیه شوند.
  • کولاکوویچ همچنان فرصت دارد
    با وجود این که انتقادها از کولاکوویچ بسیار زیاد شده اما این مربی تنها در یک تورنمنت تیم ایران را هدایت کرده و این احتمال وجود دارد که او بتواند اشتبهاتی که تا الان داشته را برطرف کند و بهترین تصمیم هم می‌تواند دادن فرصت دوباره به کولاکوویچ باشد. کولاکوویچ به خوبی متوجه شده که برآورده کردن انتظارات در ایران بسیار سخت است و اگر می خواهد همچنان سرمربی تیم ملی باشد در وهله اول باید بتواند اشتباهات غیرقابل انکاری که در لیگ جهانی داشته را تکرار نکند. فراموش نکنیم او مربی بزرگی است که سال‌ها سرمربیگری تیم ملی صربستان را بر عهده داشته و این که گفته می‌شود او برای تیم ایران کوچک است چندان نمی‌تواند منطقی باشد.

 

 

تیم ملی والیبال در لیگ جهانی / تیم ملی والیبال در لیگ جهانی / تیم ملی والیبال در لیگ جهانی / تیم ملی والیبال در لیگ جهانی / تیم ملی والیبال در لیگ جهانی


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی