رفتن به بالا
  • دوشنبه - 6 اردیبهشت 1400 - 23:03
  • کد خبر : ۱۰۰۶۸
  • چاپ خبر : مصرف مکمل های ورزشی و مواردی که باید در نظر گرفت!
دکتر مجتبی خادم بررسی میکند؛

مصرف مکمل های ورزشی و مواردی که باید در نظر گرفت!

به گفته کارشناسان اکثر مکمل های ورزشی موجود در کرمانشاه دست ساز و تقلبی است و تنها راه اطمینان از سلامت این محصولات تهیه از داروخانه‌ها است هرچند با توجه به شرایط بد اقتصادی کمتر از پنج درصد ورزشکاران توان خرید مکمل اصلی را دارند.

مصرف مکمل های ورزشی مبحث بسیار مهمی در تغذیه ورزشکاران محسوب می شود.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

مصرف مکمل های ورزشی مبحث بسیار مهمی در تغذیه ورزشکاران محسوب می شود.

در واقع بسیاری از ورزشکاران بدلیل سبک زندگی ونوع تمرینات خود، زمان کافی را برای مصرف و هضم کافی جهت کسب انرژی لازم دراختیار ندارند، بنابراین وجود مکمل ها درخلال تمرینات، رقابت ها و دوره ها، اهمیت پیدا میکند.

 

------------------------------------

برای مثال ورزشکاری که از کمبود آهن رنج میبرد میتواند بجای حجم بالای مواد غذایی حاوی آهن، از مکمل اهن استفاده نماید، هرچند ناگفته نماند نتایج مثبت آزمایش دوپینگ ناشی از مصرف مکمل های آلوده میباشد، که ورزشکاران با این تصورکه ماده ای سالم و پاک را مصرف می کند ناخواسته دچار محرومیت می شوند.

از طرفی شاید مشکلات عدیده پزشکی (مشکلات کبدی یا کلیوی و…) را بهمراه داشته باشد، بطورکلی ورزشکاران نسبت به هر ماده ممنوعه ای که در بدن آنها یافت شود، مسئول هستند و براساس قوانین جهانی مبارزه با دوپینگ، هر چند اگر از مصرف آلوده بودن مکمل ها بیخبر باشند و مصرف کنند و نتیجه به مثبت شدن آزمایش دوپینگ وی منجر شود، تمام نتایح وی مخدوش اعلام شده و او محروم خواهد شد.

برای نمونه دریک بررسی توسط کمیته بین المللی المپیک درسال ۲۰۰۴، از ۶۳۶ نوع مکمل مورد ارزیابی ۹۴ نوع آن که پانزده درصد آن حاوی مواد آنابولیک بوده اند که برروی برچسب آنان قید نشده بود، که از این ۹۴ مکمل آلوده دارای ۱۰ میکرو گرم مواد آنابولیک در هر گرم بودند، که این میزان آلودگی به دارو های دوپینگ منجر به مثبت شدن دوپینگ ورزشکارگردیده و مشکلات فراوانی را برای ورزشکار بهمراه دارد.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

یاریزان | مصرف مکمل های ورزشی
دکتر مجتبی خادم | مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان سمنان


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی