رفتن به بالا
  • شنبه - 24 خرداد 1399 - 11:46
  • کد خبر : ۶۹۷۲
  • چاپ خبر : شاهو محمدی نوجوان مبتلا به سندروم داون در رویای سکوی جهانی

شاهو محمدی نوجوان مبتلا به سندروم داون در رویای سکوی جهانی

به گزارش یاریزان؛ شاهو محمدی رکوردار شنا استقامتی و اولین قایقران سندروم داون کشور در مریوان حضور خواهد یافت.

شاهو محمدی کودک مهابادی مبتلا به سندروم داون به عنوان نخستین شناگر معلول نزدیک به سه هزار متر شنا کرده و رکوردار شنای استقامت در ایران و جهان است.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

شاهو محمدی کودک مهابادی مبتلا به سندروم داون ، به عنوان نخستین شناگر معلول نزدیک به سه هزار متر شنا کرده و رکوردار شنای استقامت در ایران و جهان است. او اندیشه حضور در بازی‌های پارالمیک ۲۰۲۴ فرانسه را در سر می‌پروراند.

به گزارش یاریزان و به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ شاهو محمدی در آخرین ماه تابستان سال ۱۳۸۴ در شهر مهاباد به دنیا آمد کودکی که به سندروم داون مبتلا و پدر و مادرش به خاطر این بیماری بدون شک دل‌ شوره‌هایی برای آینده فرزند خود داشتند، دل شوره‌ای که بی‌دلیل نبود، بلکه ابتلا به سندروم داون از فرد یک کم توان ذهنی خواهد ساخت. اما تلاش والدین و مربیان شاهو نه تنها این کودک را از گوشه‌گیری‌های ناشی از معلولیت نجات داد بلکه با هنر آنان او اکنون در برخی از رشته‌های ورزشی رکورددار است.

 

------------------------------------

داستان و شیوه تربیت «شاهو محمدی» توسط پدر و مربیانش خواندنی است. او چون به سندروم داون مبتلا بود دارای بدنی شل و عضلاتی نرم بود که به توصیه پزشکان باید در استخرهای بادی شنا کند. این کار از یک سالگی شروع شد و به گواه «عبدالعزیز محمدی»، اُنس شاهو با آب از وی یک نابغه شنا در سطح ایران ساخته است.

متن کامل گفت وگو پدر شاهو محمدی با خبرنگار ایرنا به شرح زیر است.

شاهو با آب درمانی رشد کرد

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

دست تقدیر موجب شد تا شاهو در زمان تولد به سندروم داون مبتلا باشد. سندرومی که موجب می‌شود بدن کودک شل و یک کرومزوم او اضافه باشد. این شلی عاملی شد تا شاهو با آب و حرکت در آن آشنا شود. به توصیه پزشکان او را در استخر بادی قرار دادم تا دست و پا بزند و در نهایت با آب خو گرفت. کم توانی ذهنی هر چند موجب شده بود تا شاهو دیرتر از بقیه کودکان سالم حرکت را بیاموزد اما در نهایت او بازی در آب را بر هر چیز دیگر ترجیح داد. شاهو از سال ۱۳۹۴ به صورت حرفه‌ای زیر نظر مربی شنا می‌کند. همچنین در بخش‌هایی مانند قایقرانی، کوهنوردی و موسیقی هم فعال است. امید دارم با تلاش فراوان بتوانم از وی قهرمانی بسازم که بتواند خود بر مشکلات غلبه کند.

مربیان شاهو با دیدن حرکات او با آب پی بردند که وی یک نابغه است و به همین دلیل به صورت حرفه‌ای، برای یادگیری اصول شنا کار کردند. یادگیری که در نهایت موجب شد تا او بتواند در رقابت‌های مختلف شرکت کند.

او را از جامعه دور نکردم

شاهو را هیچ‌گاه به خاطر مشکلش از جامعه و خانواده ترد نکردم. در همه مراسم‌هایی که حضور داشتم شاهو همراهم بود. وی همچنین با شناگران سالم تمرین ‌کرد و مسابقه داد و با اختلاف ثانیه نتوانست عنوان کسب کند. اگر او را ترد می‌کردم بدون شک هیچ‌گاه نمی‌توانست موفقیتی کسب کند. اکنون شاهو دیگر آن کودک کم توان ذهنی نیست بلکه مردم او را به خوبی می‌شناسند. در شنای آب‌های آزاد اگر بگویم او تنها سندروم داون است که توانسته نزدیک به سه کیلومتر در حضور نماینده فدراسیون شنا کند گزاف نیست. مسابقات شنای آب‌های آزاد استان آذربایجان غربی با حضور ۲۱ نفر برگزار و در نهایت شاهو به عنوان نهم رسید.

شاهو، محمد اوراز یا سیامند نمی شود اما …

شاهو در زمینه ورزش اراده خاصی دارد و من نیز تا آنجا که بتوانم او را به سمت موفقیت سوق می‌دهم. او شاید نتواند مانند «سیامند رحمان» در رشته پاراوزنه‌برداری یا «محمد اوراز» در کوهنوردی در آذربایجان غربی افتخارآفرینی کند اما به گواه مربیان تیم ملی ظرفیت ایستادن بر سکوی جهانی را دارد. تلاش های من نشان داد می شود از یک کم توان ذهنی نیز یک قهرمان ساخت باید باور کنیم که برخی از معلولیت‌ها محدودیت نیست.

پارکی در مهاباد به نام شاهو است

شاید وقتی که شاهو به دنیا آمد یک کودک معلول و کم توان ذهنی باعث ناراحتی یا نگاه خاص اطرافیان شد اما اکنون دیگر او تنها در سطح خانواده یا یک محله شناخته شده نیست بلکه در سطح استان و کشور همه می‌دانند که شاهو اولین شناگر معلول سندروم داون است که نزدیک به سه هزار متر شنا کرد. او قایقرانی و کوهنوردی را هم دنبال می کند. او در رده سنی ۱۴ تا ۱۹ سال در آب های آزاد شرکت کرد.

موفقیت‌های پی در پی شاهو موجب شد تا پارک سد مهاباد به نام شاهو شود. آیا می‌شود که با یک کودک سالم به این موفقیت رسید. شمار همسالان شاهو زیاد نیست اما من از شاهو یک نابغه در شنا ساختم. در روز ۱۳ آذر ۹۷ در استخر در یک ساعت ۲۴۸۳ متر شنا کرد و رکورد کشور را به نام خود ثبت کرد. شاهو اولین رکوردار شنای استقامت در ایران و جهان است. او همچنین قایقران ایرانی است که با سندروم داون به این رشته ادامه می دهد.

کرونا موجب شد شاهو کوهنوردی کند

شیوع ویروس کرونا موجب شد تا شاهو نتواند از استخرها استفاده کند. این امر موجب شد تا هر روز نزدیک به ۱۰ کیلومتر با او پیاده‌روی کنم. با هیات کوهنوردی مهاباد صحبت کردم و او توانست کوهی با ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متر فتح کند. اگر بگویم که فرزندم جز سه کوهنورد سندروم داون جهان و تنها ایرانی این رشته است گزاف نیست چون تا کنون در ایران نام کسی ثبت نشده و در جهان تنها نام ۲ نفر به عنوان کوهنورد ثبت شده است

شاهو می‌تواند با پارالمپیک برود

در رشته شنا در بخش جانبازان و معلولین کلاس‌بندی‌های زیادی وجود دارد. کلاس یک تا ۱۰ مربوط به معلولین و ۱۱ تا ۱۳ مربوط به نابینایان و کم بینایان است و کلاس ۱۴ هم مربوط به کسانی است که مبتلا به بیماری کم توان ذهنی یا بیماران سندرم‌ داون هستند. تلاشم این است که شاهو را آماده کنم تا بتواند با کمک فدراسیون به بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس برود او اکنون ۱۴ سال سن دارد.

شاهو به فدراسیون جانبازان و معلولین معرفی و عضو کمیته سندروم داون و اوتیسم فدراسیون است. در استخر فدراسیون تمرین کردیم و مسوولین نیز شاهو را می‌شناسند و به موفقیت او امیدوارند.

در رشته شنا تاکنون کسی فعالیت نداشته است و کم توانان ذهنی کمتر به این رشته روی می‌آورند. اما اکنون شاهو نامی از مهاباد آمده و در این رشته موفق است بدون شک بعد از این، شمار ورزشکاران این رشته زیاد خواهد شد و باید منتظر حضور کودکان و نوجوانان سندروم داون در رشته شنا باشیم. اگر شمار این ورزشکاران افزایش یابد آن زمان فدراسیون بیشتر از اکنون به آنان توجه خواهد کرد.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی