رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 8 اردیبهشت 1400 - 08:23
  • کد خبر : ۱۰۰۵۱
  • چاپ خبر : دوپینگ و عوارض آن در ورزشکاران / بانوان بیشتر در معرض خطر جدی هستند
دکتر نازنین آرین بررسی می کند

دوپینگ و عوارض آن در ورزشکاران / بانوان بیشتر در معرض خطر جدی هستند

تست دوپینگ ورزشکاران ایران در سال جاری میلادی هنوز وارد مرحله آنالیز و بررسی نشده ضمن اینکه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هنوز در مورد پرونده ۶ ورزشکار متخلف سال گذشته هم اعلام حکم نکرده است.

با مصرف داروهای غیر مجاز ( دوپینگ ) تعادل هورمونی زنان برهم خورده و همین امر باعث بروز بیماریهایی ( عوارض ) در آنها خواهد شد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

با مصرف داروهای غیر مجاز ( دوپینگ ) تعادل هورمونی زنان برهم خورده و همین امر باعث بروز بیماریهایی ( عوارض ) در آنها خواهد شد.

نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با اشاره به افزایش مصرف مکمل های غیرمجاز بین بانوان، گفت: با مصرف داروهای غیر مجاز تعادل هورمونی زنان برهم خورده و همین امر باعث بروز بیماریهایی در آنها خواهد شد.

 

------------------------------------

دکتر نازنین آرین در گفت و گوی زنده اینستاگرامی با موضوع دوپینگ و عوارض آن در ورزشکاران که با همکاری هیات پزشکی ورزشی استان های کرمانشاه و بوشهر برگزار شد، با بیان اینکه دوپینگ یعنی استفاده از ماده ای که توان و انرژی فرد را چند برابر کند، اظهارکرد: استفاده از دوپینگ در ورزشکاران رقابت سالم بین آنها را خدشه دار می کند.

وی افزود: کافئین ها یکی از شایع ترین مواد محرک در دنیا محسوب می شوند که در کنار تئین ها(چای ها) مصرف آنها بسیار بالاست، درحالی که همین کافئین ها جزو لیست مواد ممنوعه قرار دارند، لذا ورزشکاران باید در مصرف آنها دقت داشته باشند.

نائب رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه تصریح کرد: همچنین گاها می بینیم که یک ورزشکار به دلیل یک بیماری و یا آسیب دیدگی به پزشک مراجعه می کند و چون پزشکی که به آن مراجعه کرده، پزشک ورزشی نیست و از لیست داروهای ممنوعه ای که تجویز آنها باعث می شود تست دوپینگ ورزشکار مثبت شود خبر ندارد، برای همین این نوع از داروها را تجویز می کند و ناخواسته حذف و محرومیت ورزشکار را از مسابقات رقم می زند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

وی تاکید کرد: بنابراین بنظر می رسد که فدراسیون پزشکی ورزشی و هیات های استانی موظف هستند که آگاه سازی و اطلاع رسانی را به ورزشکاران و مربیان در قالب بروشور، برگزاری کارگاه های مربوطه و … داشته باشند.

آرین با بیان اینکه ورزشکارانی نیز هستند که به دلیل نوع بیماری که دارند باید داروهایی را مصرف کنند که در لیست ممنوعه ها قرار دارد، گفت: ورزشکارانی که بیماری های خاص مانند آسم دارند و بخاطر بیماری مجبور هستند دارو هایی را مصرف کنند که در لیست داروهای ممنوعه قراردارند، می توانند به فدراسیون و هیات های پزشکی ورزشی استانها مراجعه کنند و پزشک ورزشی با پر کردن فرم های مربوطه، اطلاعات ورزشکار را قبل از ورود به صحنه رقابت به فدراسیون ورزشی مربوطه تحویل می دهد تا این موارد در تست دوپینگ ورزشکاران مدنظر قرار گیرد، در غیر اینصورت ورزشکاران بایستی مسئولیت کامل در مقابل آنچه که اتفاق می افتد را قبول کند.

وی در ادامه به تشریح مهمترین عوارض دوپینگ در ورزشکاران هم پرداخت و گفت: عوارض دوپینگ بر هیچ کسی پوشیده نیست و متاسفانه در سالهای اخیر می بینیم که این مسئله به عرصه ورزشکاران خانم نیز کشیده شده و با مصرف داروهای غیر مجاز تعادل هورمونی آنها برهم خورده و همین امر باعث بروز بیماری هایی در آنها خواهد شد.

نائب رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: شایع ترین عوارض دوپینگ روی عروق، کلیه ها، قلب و غدد درون ریز خود را نشان می دهد.

وی بااشاره به اینکه برخی از ورزشکاران از استروئیدی های آنابولیک استفاده می کنند، افزود: اگر این مواد بیش از حد وارد بدن شود باعث آکنه های مقاوم به درمان، ریزش مو، خشونت صدا در خانم ها و عوارضی که بر اعصاب و روان به جای می گذارد، می‌شوند.

آرین درخصوص مصرف کراتین ها هم گفت: کراتین در ورزش های انفجاری مثل وزنه برداری قابل استفاده و مصرف آنها برای این نوع از ورزش ها گاها مفید هم خواهد بود، اما باید توجه داشت استفاده بیش از حد و بدون در نظر گرفتن زمان مناسب از این ماده باعث عوارض قلبی و عروقی و سردردهای مقاوم به درمان خواهد شد و در ورزش هایی هم که انفجاری نیست اصلا نیازی به مصرف کراتین نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین توصیه می شود ورزشکارانی که قصد مصرف مکمل ها را دارند، از پزشکان متخصص ورزشی و متخصصان تغذیه ورزشی مشاوره لازم را درخصوص مصرف مکمل ها دریافت کنند.

نائب رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه تاکید کرد: دراین راستا یکی از وظایف هیات های پزشکی ورزشی و پزشکان ورزشی بعنوان سفیران سلامت هر کشوری این است که ورزشکاران را کاملا آگاه کرده و با قراردادن کتابچه های دوپینگ در اختیار ورزشکاران، آنها را مطلع کنند که اگر آزمایش دوپینگشان مثبت شود از لحاظ قانونی و حقوقی چه پیامدهایی برایشان در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: روانشناسان ورزشی می توانند با بالا بردن میزان خودباوری بین ورزشکاران به آنها کمک کنند تا کمتر سراغ مکمل ها و مواد ممنوعه بروند وهمچنین متخصصان ورزشی با تغذیه درست و طراحی تمرین و . .. می توانند به این امر کمک کنند.رسانه ها هم می توانند با پوشش دادن هر چه بیشتر این مقوله آگاهی را در سطح جامعه بالا ببرند.

یاریزان | دوپینگ و عوارض آن در ورزشکاران

دکتر نازنین آرین | نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی