رفتن به بالا
  • شنبه - 29 خرداد 1400 - 16:36
  • کد خبر : ۱۰۵۴۲
  • چاپ خبر : در هوای گرم چطور ورزش کنیم؟ / ویژگی لباس مناسب برای انجام تمرین
کارشناس ارشد فیریولوژی بررسی می کند؛

در هوای گرم چطور ورزش کنیم؟ / ویژگی لباس مناسب برای انجام تمرین

نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه بر استفاده ورزشکاران از ماسک به هنگام انجام تمرینات ورزشی تاکید کرد.

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان ورزش کردن در هوای گرم را مستلزم رعایت نکات و اصولی دانست که اگر رعایت نشوند ممکن است پیامدهای خطرناکی برای ورزشکار به دنبال داشته باشد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان ورزش کردن در هوای گرم را مستلزم رعایت نکات و اصولی دانست که اگر رعایت نشوند ممکن است پیامدهای خطرناکی برای ورزشکار به دنبال داشته باشد.

به گزارش یاریزان؛ محمود روشنی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، بااشاره به آغاز فصل گرم سال، اظهارکرد: انجام تمرینات ورزشی در هوای گرم باید متفاوت از سایر فصول سال باشد، چراکه ضریب نفوذ آفتاب به پوست در فصل تابستان بیشتر است و احتمال خشک شدن پوست، کم آبی بدن، کم شدن سدیم بدن، آفتاب سوختگی پوستی و … وجود دارد.

 

------------------------------------

وی تصریح کرد: ورزش کردن در فصل گرم باید با رعایت نکات و اصولی همراه شود، درغیراینصورت ممکن است صدمات جبران ناپذیری به ورزشکار وارد شود.

این کارشناس ارشد فیریولوژی ورزشی با بیان اینکه در فصل گرم نمی توان در هر ساعت روز تمرینات ورزشی را انجام داد، افزود: بهترین زمان برای ورزش کردن در این ایام، ساعات خنک روز همچون صبح ها تا ساعت ۱۰ و عصرها از ساعت ۴ تا ۹ شب است.

وی درخصوص مدت زمانی که ورزشکاران در طول روزهای گرم می توانند ورزش کنند هم گفت: اگر فردی ورزشکار حرفه ای نیست و برنامه مدونی برای ورزش کردن ندارد، می تواند ۵۰ دقیقه ورزش کند، اما اگر ورزشکار حرفه ای باشد و تمرینات تخصصی داشته باشد، زمان بیشتری می تواند تمرین کند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

روشنی با بیان اینکه پوشش ورزشکاران برای تمرین در هوای گرم باید سبک و روشن باشد، عنوان کرد: به ورزشکاران توصیه می کنیم که اگر در فضای باز یا سرپوشیده گرم تمرین می کنند، حتما پوششی سبک و روشن داشته باشند و از پوشش های از جنس الیاف مصنوعی، نایلون و پلاستیک خودداری کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه گاها برخی ورزشکاران برای اینکه وزن بیشتری حین ورزش کردن از دست بدهند، مبادرت به پوشیدن لباس هایی مانند گرمکن و یا از جنس نایلونی مانند بادگیر می کنند که این بسیار خطرناک است و احتمال وارد شدن شوک فیزیولوژیک به بدن ورزشکار وجود دارد و حتی ممکن است منجر به خطراتی مانند آسیب های مغری شود، بنابراین باید پوشش نازک و روشن باشد تا تهویه بدن به خوبی انجام گیرد.

مدیرپایگاه قهرمانی ورزش استان کرمانشاه اضافه کرد: یکی از خطرناک ترین کارهایی که گاها برخی از ورزشکاران انجام می دهند لخت شدن حین انجام تمرین در هوای گرم است. این افراد علاوه براینکه دچار سوختگی سطحی پوست می شوند، احتمال دارد در معرض انواع سرطان های پوست هم قرار گیرند. همچنین از دست دادن آب بدن و پیرپوستی را نیز به دنبال دارد.

وی با تاکید براینکه نوشیدن آب حین ورزش در هوای گرم نباید فراموش شود، اظهار کرد: ورزشکاران نباید به حدی به خود تشنگی بدهند که کامشان خشک شود، بلکه باید حین تمرین مدام بصورت جرعه جرعه آب بنوشد. اگر اولین ادرار ورزشکاری بعد از تمرین رنگ زرد و تیره بود نشان می دهد به اندازه کافی آب مصرف نکرده و بدنش تحت فشار کم آبی است.

روشنی بابیان اینکه ورزشکاران از نوشیدن آب شیرین و نوشیدنی های ورزشی در هوای گرم خودداری کنند، افزود: قبل از تمرین هم باید از مصرف مواد پروتئینی خودداری کنند و داخل بطری آب خود پودرهای پروتئینی و کراتین و … را با آب مخلوط نکنند، چراکه باعث بالا رفتن دمای بدن می شود و خطرات ناخوشایندی در گرما دارد.

وی اضافه کرد: همچنین تمرینات ورزشی در هوای گرم باید منقطع باشد، یعنی اگر ورزشکاری قرار است ۵۰ دقیقه تمرین کند، بهتر است این مدت زمان را به پنج مرحله ۱۰ دقیقه ای تقسیم کند و بین هر مرحله هم در سایه استراحت کند و آب بنوشد.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی خاطرنشان کرد: ورزشکارانی که پوست های حساسی دارند باید از کرم ضدآفتاب براساس نظر پزشک استفاده کنند و تمرینات را هم در هوای خنک انجام دهند.

وی یادآورشد: اگر ورزشکاری بعد از انجام تمرین احساس کسالت، خشکی پوست، سردرد، تهوع و استفراغ کرد، قطعا گرما زده شده است، بنابراین باید تاجایی که می تواند آب مصرف کند و به پزشک مراجعه کند.

روشنی اضافه کرد: ورزشکاری که دچار چنین عارضه ای می شود باید برای چند روز تمرینات خود را قطع کند تا بدن از فشار گرما زدگی بیرون بیاید، اما اگر بدون استراحت تمرینات خود را از سربگیرد، دچار آسیب دیدگی های شدید از ناحیه کلیه و حتی گاها سکته های مغزی و قلبی می شود.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی