رفتن به بالا
  • جمعه - 19 خرداد 1396 - 14:52
  • کد خبر : ۲۲۷۲
  • چاپ خبر : اهمیت ایجاد زیرساخت های ورزشی / استادیوم هایی که در سال های اخیر جان گرفتند
هدیه هایی که به یادگار خواهند ماند؛

اهمیت ایجاد زیرساخت های ورزشی / استادیوم هایی که در سال های اخیر جان گرفتند

  در چند سال گذشته روند ادامه ساخت و بهره برداری استادیوم هایی که مراسم کلنگ زنی آنها سالهاست انجام شده، شتاب بیشتری به خود گرفته است. معرفی و نمایش این پروژه های ورزشی خالی از لطف نیست.    ———————————— به گزارش یاریزان؛ با مقایسه تعداد ورزشگاه های ایران و کشورهای منطقه می توان به […]

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

در چند سال گذشته روند ادامه ساخت و بهره برداری استادیوم هایی که مراسم کلنگ زنی آنها سالهاست انجام شده، شتاب بیشتری به خود گرفته است. معرفی و نمایش این پروژه های ورزشی خالی از لطف نیست.

 

 

------------------------------------

به گزارش یاریزان؛ با مقایسه تعداد ورزشگاه های ایران و کشورهای منطقه می توان به کمبود شدید سرانه ورزشی در کشور پی برد. تعداد ورزشگاه های استاندارد کشورمان نسبت به جمعیت بسیار اندک است و همان استادیوم ها نیز کم کم فرسوده می شوند، این در حالیست که کشورهایی مثل امارات و قطر با احداث ورزشگاه های مدرن و صرف هزینه های هنگفت به دنبال جلب نظر فدراسیون های جهانی در اعطای میزبانی مسابقات ورزشی و درآمدزایی کلان برای کشورشان هستند.

 

  ورزشگاه های جدید

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

اگر چه در سال های اخیر تاسیس چند ورزشگاه جدید، موجب افزایش سرانه ورزشی کشورمان شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. از ورزشگاه های امام رضا(ع) مشهد، پارس شیراز، نقش جهان اصفهان، زاهدان سیستان و بلوچستان، پانزدهم خرداد کرمانشاه، سردار آزادگان قزوین، شهدای گرگان و شهید مهدوی بوشهر می توان به عنوان ورزشگاه های تازه تاسیس نام برد.

 

1 ورزشگاه 25 هزار نفری امام رضا(ع)

ورزشگاه ۲۵ هزار نفری امام رضا(ع)

استادیوم امام رضا (ع‌) در زمینی به مساحت ۵۷ هزار متر مربع و با ۱۱۰ هزار متر مربع فضای ورزشی و فرهنگی در سایت ۱۲ هکتاری مجموعه ورزشی آستان قدس رضوی احداث شده است. علاوه بر پیست دو و میدانی، این ورزشگاه مجهز به ۱۰ سالن ورزشی پیشرفته، پارکینگ و امکانات فرهنگی و رفاهی دیگر از قبیل آمفی تئاتر، سالن‌های سمینار، سالن غذاخوری، موزه افتخارات ورزشی آستان قدس رضوی است.

 

2 ورزشگاه 50 هزار نفری پارس شیراز

ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس شیراز

عملیات ساخت استادیوم ۵۰ هزار نفری پارس شیراز (میانرود) در جنوب شیراز سال ۱۳۷۴ آغاز شد و در نهایت در ۳۱ فروردین ۹۶ افتتاح گردید. این مجموعه ورزشی ۴۵ هکتاری علاوه بر زمین چمن استاندارد طبیعی، دارای سیستم مدرن گرمایش از کف، پیست تارتان ۸ خطه، دکل های روشنایی ۱۲۰۰ لوکس و اسکوربردی به مساحت ۱۰۴ مترمربع است.

از دیگر امکانات این ورزشگاه می توان به سونای خشک و جکوزی، ساختمان اداری، پارکینگ و همچنین فضاهای مخصوص تماشاگران و مهمانان ویژه اشاره کرد.

 

3 ورزشگاه 75 هزار نفری نقش جهان اصفهان

ورزشگاه ۷۵ هزار نفری نقش جهان اصفهان

ورزشگاه نقش جهان اصفهان یکی از استانداردترین ورزشگاه های کشور است که ظرفیت آن ۷۵ هزار نفر و مساحت کل آن ۲۹ هکتار است.این ورزشگاه دارای ۴ ورودی برای ورزشکاران بوده و ورودی تماشاگران نیز به صورت مجزا ساخته شده است.

۱۳۰۰ متر جاده های دسترسی و تونل ماراتن با شیب ۵ درصد به طول ۱۱۰ متر از جمله ویژگی های ورزشگاه نقش جهان اصفهان است.

 

4 ورزشگاه 15 هزار نفری زاهدان

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زاهدان

کار ساخت استادیوم ۱۵ هزار نفری زاهدان از مهرماه ۱۳۸۰ آغاز شد و پس از ۷ سال در سال ۸۷ افتتاح گردید. مساحت کلی سایت این ورزشگاه که در دهکده بزرگ المپیک زاهدان واقع است ۱۰ هکتار و مساحت کاسه استادیوم ۱۹۳۲۵ مترمربع است. این پروژه دارای ۴ رختکن مجزا و ۴ سونا در داخل هر رختکن، زمین چمن مصنوعی استاندارد، پیست دوومیدانی، اسکوربرد، فضای اداری و پارکینگ بزرگ با گنجایش ۸۷۷ خودرو است.

 

5ورزشگاه 15 هزار نفری پانزدهم خرداد کرمانشاه

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری پانزدهم خرداد کرمانشاه

کلنگ ساخت استادیوم ۱۵هزار نفری پانزده خرداد کرمانشاه در سال ۸۲ به زمین زده شد و پس از گذشت یازده سال در سال ۹۳ پایان یافت.

این ورزشگاه در ۷هزار مترمربع ساخته شده که پیست دو و میدانی تارتان هشت خط به همراه دوی ۱۱۰ متر و پرتاب‌های چکش، دیسک و نیزه از دیگر مشخصات این طرح است.

ورزشگاه  پانزده خرداد دارای ۲۷هزار مترمربع جایگاه تماشاچیان و پارکینگی به مساحت ۲۵هزار مترمربع است.

 

6 ورزشگاه 15 هزار نفری سردار آزادگان قزوین

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سردار آزادگان قزوین

استادیوم ۱۵ هزار نفری قزوین دارای پیست تارتان به مساحت چهار هزار متر مربع، زمین چمن در ابعاد ۱۰۵در ۱۰۸ متر مربع، شش سالن ورزشی غیر توپی (رزمی)، تیراندازی، تیرو کمان و بیلیارد است.

این ورزشگاه در هفت هکتار مساحت با ۱۹ میلیارد تومان اعتبار ساخته ساخته شده و دارای دو پارکینگ با مساحت سه هزارو ۷۰۰ متر مربع با ظرفیت توقف ۱۷۰ دستگاه خودرو است.

 

7 ورزشگاه 15 هزار نفری شهدای گرگان

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهدای گرگان

کار ساخت استادیوم ۱۵ هزار نفری گرگان از سال ۸۰ آغاز شد و بودجه ای معادل ۸۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح اختصاص یافت.

این ورزشگاه در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار، شامل زمین چمن، پیست تارتان، چهار رختکن، دو سونا و جکوزی، سالن تست دوپینگ است و در کنار این ورزشگاه زمین بسکتبال و تنیس و … نیز در نظر گرفته شده است.

 

8 ورزشگاه 15 هزار نفری شهید مهدوی بوشهر

 ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهید مهدوی بوشهر

این مجموعه ورزشی ۱۸ هکتاری با زیربنای استادیوم به مساحت ۳۶ هزار مترمربع، دارای زمین چمن استاندارد طبیعی، پیست تارتان ۸ خطه، دکل‌های روشنایی ۱۲۰۰ لوکس و اسکوربردی به مساحت ۴۰ مترمربع است.

از دیگر امکانات ورزشگاه ۱۵ هزارنفری بوشهر می‌توان به سونای خشک، اتاق بدنسازی، ساختمان اداری، پارکینگ و همچنین فضاهای مخصوص تماشاگران و مهمانان ویژه اشاره کرد. ساخت این ورزشگاه ۱۲ سال به طول انجامید.

 

11 ورزشگاه 15 هزار نفری سمنان

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سمنان

احداث استادیوم ۱۵ هزار نفری ولایت سمنان از سال ۱۳۸۵ در زمینی به مساحت حدود ۳۱ هکتار آغاز و با هزینه بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴ توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور آماده بهره برداری گردید.

مصطفی مدبر افزود: نکته مهم در خصوص این ورزشگاه، زیبایی اش و تفاوت‌های فاحش آن با سایر ورزشگاه پانزده هزار نفری سراسر کشور بوده تا جایی که ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ولایت متفاوت از همه ورزشگاه های دیگر کرده است.

هم اکنون در سمنان سه طرح دیگر شامل ورزشگاه ۱۵ هزارنفری شهرستان شاهرود، ۵ هزارنفری دامغان و ۵ هزارنفری گرمسار در حال اجرا بوده و در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.

 

 232596 ورزشگاه 5 هزار نفری خاتم النبیاء بوکان

ورزشگاه ۵ هزارنفری خاتم النبیاء بوکان

قطعا یکی از استادیوم های ایران که در چند سال گذشته افتتاح گردیده و تعداد تماشاگران آن در هنگام انجام مسابقات از تعداد صندلی های آن بیشتر بوده، این استادیوم است.

برای ساخت استادیوم خاتم الانبیاء بوکان، بیش از ۱۴۲ میلیارد ریال هزینه شده است. این ورزشگاه دارای ۴۸ هزار مترمربع فضای ورزشی روباز و ۴۲۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده و مسقف می باشد. زمین چمن ورزشگاه خاتم الانبیاء بوکان نیز مصنوعی و پیست دوومیدانی آن هم به صورت خاک آجری و بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی است.
ورزشگاه پنج هزار نفری بوکان امکانات دیگری چون جایگاه مخصوص مهمانان ویژه VIP، پارکینگ‌های مجزا، رختکن‌های مجزا با کلیه امکانات برای داوران، بازیکنان و مربیان، سونای خشک و بخار، سالن بدنسازی، اتاق تست دوپینگ و فضاهای اداری داراست.

 

 

ورزشگاه های در دست ساخت

ساخت چند استادیوم نیز همچنان ادامه دارد و دو ورزشگاه نیز تا پایان امسال افتتاح می شوند. ورزشگاه ۳۰ هزار نفری شهدای مس کرمان شامل دو زمین چمن طبیعی و یک زمین چمن مصنوعی، شش زمین تنیس، ‌پارکینگ طبقاتی، دو استخر شنا و یک سالن چند منظوره قرار است تا پایان سال جاری افتتاح شود.

پروژه ساخت ورزشگاه ۲۷ هزار نفری فولاد نیز به پایان خود نزدیک شده است، رشد چمن این ورزشگاه پنج ماه به طول می انجامد و این ورزشگاه نیز تا پایان امسال افتتاح می شود.

 

10 ورزشگاه 30 هزار نفری شهدای مس کرمان

ورزشگاه ۳۰ هزار نفری شهدای مس کرمان

پروژه مجموعه ورزشی مس در سال ۱۳۸۵ به صورت رسمی گلنک زنی شد و براساس قرارداد در زمانی دو ساله باید به اتمام می رسید.  کل اعتبارات هزینه شده۵۷ میلیارد توماناست و میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

استادیوم ۳۰ هزار نفری کرمان شامل دو زمین چمن طبیعی و یک زمین چمن مصنوعی، شش زمین تنیس، ‌پارکینگ طبقاتی، دو استخر شنا و یک سالن چند منظوره است. این استادیوم ۳۰ هزار نفری مسقف ساخته شده است و بسیار شبیه به استادیوم “ویسنته ده کالدرون” ورزشگاه اختصاصی تیم اتلتیکو مادرید خواهد بود.

زمان بهره برداری از این پروژه عظیم هنوز مشخص نیست.

 

9 ورزشگاه 27 هزار نفری فولاد خوزستان

 ورزشگاه ۲۷ هزار نفری فولاد خوزستان

این ورزشگاه ٢٧ هزار نفری مراحل پایانی ساخت خود را طی می کند و به زودی شاهد حضور هواداران فولاد در این ورزشگاه خواهیم بود، چندین زمین تمرین، سالن بدنسازی، استخر در کنار این ورزشگاه سرپوشیده وجود دارد و قرار است یک هتل ۵ ستاره نیز در این مجتمع بزرگ فولاد ساخته شود.

این ورزشگاه اختصاصی داری ۲ زمین تمرین مجزا، یک زمین مینی فوتبال، سالن بدنسازی، استخر، سونا و سایر امکانات لازم است. جایگاه تماشاگران آن کاملا مسقف است.

“فولاد آرنا” قرار است در آغاز لیگ برتر پیش رو مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

12 ورزشگاه 15 هزار نفری ارومیه

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهید باکری ارومیه

عملیات ساخت استادیوم ۱۵ هزار نفری ارومیه از شهریور ماه سال ۹۴ با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اختیار شرکت بهسازان ابنیه قرار گرفته است و در صورت تامین اعتبارات لازم تا پایان امسال آماده بهره برداری می شود.
برای ساخت این ورزشگاه تاکنون ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام آن ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیز نیاز است.
عملیات ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهید باکری ارومیه سال ۸۴ در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع آغاز شده و با گذشت ۱۱ سال از آغاز ساخت آن، تنها از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مدیران ورزشی استان آذربایجان غربی از افتتاح این استادیوم در سال ۹۶ خبر می دهند.

 

 

ده ها استادیوم ۱۵ و ۵ هزار نفری دیگر در استان های مختلف کشور در حال ساخت و آغاز به کار هستند.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی