رفتن به بالا
  • جمعه - 17 بهمن 1399 - 08:23
  • کد خبر : ۹۴۵۰
  • چاپ خبر : فوتبال محلات در استان آذربایجان غربی فراموش شده است / استعدادهایی که هرز می روند
به قلم ادریس اسدی؛

فوتبال محلات در استان آذربایجان غربی فراموش شده است / استعدادهایی که هرز می روند

با وجود رشد روزافزون تب فوتبال در استان آذربایجان‌غربی و شهرستان‌های استان، فوتبال محلات این استان که روزی پایه و اساس تشکیل تیمهای محلی را تشکیل می داد،‌به دلیل آنچه "فوتبال حرفه ای"‌نامیده می شود به کلی فراموش شده است. استان آذربایجان غربی نیز به طبع دیگر نقاط دنیا علاقمندان و هواداران آتشین بسیاری دارد و هواداران آن خود را بعنوان یکی از پرهوادارترین تیمهای سطح لیگ یک ایران و لیگ دو ایران و لیگ سه ایران مطرح کرده و از تیمهای منتخب شهر خود حمایت می کنند.

با وجود رشد روزافزون تب فوتبال در استان آذربایجان‌غربی و شهرستان‌های استان، فوتبال محلات این استان که روزی پایه و اساس تشکیل تیمهای محلی را تشکیل می داد،‌به دلیل آنچه “فوتبال حرفه ای”‌نامیده می شود به کلی فراموش شده است.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

با وجود رشد روزافزون تب فوتبال در استان آذربایجان‌غربی و شهرستان‌های استان، فوتبال محلات این استان که روزی پایه و اساس تشکیل تیمهای محلی را تشکیل می داد،‌به دلیل آنچه “فوتبال حرفه ای”‌نامیده می شود به کلی فراموش شده است.

استان آذربایجان غربی نیز به طبع دیگر نقاط دنیا علاقمندان و هواداران آتشین بسیاری دارد و هواداران آن خود را بعنوان یکی از پرهوادارترین تیمهای سطح لیگ یک ایران و لیگ دو ایران و لیگ سه ایران مطرح کرده و از تیمهای منتخب شهر خود حمایت می کنند.

 

------------------------------------

نقطه قابل توجه بین فوتبال امروز و یکی دو دهه پیش نبود محسوس بازکنان بومی در پیکره تیمها استان است و باشگاهای کل استان از جمله (نود ارومیه، سردار بوکان، کانیاواشنویه، کاویان نقده، سلدوز نقده و… بیشتر از آنکه به فکر بازیکن سازی باشند با مبالغ هنگفت به دنبال بازیکن غیر بومی از سایر نقاط کشور می رود درحالی که استعدادها یکی پس از دیگری در این استان و شهرستان‌ها رخت بر می بندند.

یکی ار نقاطی که می تواند بعنوان کارخانه بازیکن سازی در سطح استان و سایر نقاط آذربایجان مطرح باشد فوتبال محلات و زمینهای خاکی است فوتبالی پاک و بدور از مسائل حاشیه ای که فقط علاقه و عشق است که سرپرستان و بازیکنان را به سوی این زمینها می کشاند.

یکی از دلایل افول فوتبال در یک دهه گذشته در کل آذربایجانغربی و اللخصوص در شهرهای ارومیه، بوکان و اشنویه بی اعتنایی محض به فوتبال محلات و بازیکنان بومی است بازیکنانی که بی نام نشان ظهور می کنند خاک می خورند و پس از چند سال بدون توجه به استعدادهایشان از صحنه فوتبال محو می شوند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

توصیه من در مقام یک ورزش دوست به مربیان زحمت کش باشگاههای استان که در کمترین امکانات موجود ورزشی استان در حال فعالیت هستند حتما سری به زمینهای خاکی محلات بزنند چرا که بازیکنان مستعد زیادی در این زمینها وجود دارند که می توانند به فوتبال شهرخود و حتی کشورمان کمک کنند.

اما اکنون معنی ندارد که جوانان استان در زمینهای خاکی فوتبال بازی کنند زیرا که از لحاظ سلامتی بسیار مضر است؛ زمین خاکی نه تنها برای بازیکنان بلکه برای ساکنان اطراف نیز مشکلاتی را به همراه دارد.

در زمان قدیم تمامی زمینهای خاکی در خارج از شهرها ایجاد شده بود و بعد از پیشرفت شهرها این زمینها اکنون در وسط شهر واقع شده اند که می بایست به سرعت تبدیل به زمینهای چمن مصنوعی شوند.

با اینکار انقلابی در فوتبال محلات ایجاد خواهد شد که بلافاصله بعد از احداث این زمینها شاهد این تحول و پیشرفت سریع در فوتبال شهرها و استان خواهیم بود.
در دل همین زمینهای خاکی بازیکنان زیادی پرورش یافته اند ولی می بایست با چشمانی باز به این جوانان توجه کرد.

هر چه باشد توجه به بازیکنان بومی هم به جذابیت فوتبال منطقه خواهد افزود و هم از خروج مبالغ هنگفت به خارج از استان جلوگیری خواهد کرد.

با ایجاد هر زمین ورزش مناسب در شهرهای کل استان می توان از بروز ناهنجاریهای اجتماعی در جامعه جلوگیری کرد و با تشویق جوانان به ورزش می توان انرژی را در اماکن ورزشی و در جهت سلامتی جسمی و روانی به کار بست.

حال که مربیان بومی استان در باشگاه های مطرح استان و خارج از استان در حال فعالیت هستند انتظارها از این مربیان برای کشف استعدادهای بوی بسیار بالاتر است.

حال بعد از اتمام نکات بالا یک علامت بسیار بزرگ در ذهن مخاطبین این متن نقش بسته که آیا این نکات به عمل تبدیل خواهد شد؟

“در پایان در کمال احترام به زحمات تمام مربیان زحمتکش کل استان آذربایجانغربی دست ایشان را بگرمی می فشارم ”

یاریزان / ادریس اسدی
ورزش نویس مستقل اشنویه


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی