رفتن به بالا
  • دوشنبه - 10 شهریور 1399 - 22:33
  • کد خبر : ۷۵۴۹
  • چاپ خبر : تکرر ادرار در ورزشکاران چه تاثیری بر عملکرد آنها دارد
متخصص بیماری های داخلی:

تکرر ادرار در ورزشکاران چه تاثیری بر عملکرد آنها دارد

تکرر ادرار در بسیاری از موارد موجب تداخل در تمرینات و حتی زمان استراحت یا خواب ورزشکار شده و بر عملکرد ورزشی تاثیر می گذارد.

تکرر ادرار در بسیاری از موارد موجب تداخل در تمرینات و حتی زمان استراحت یا خواب ورزشکار شده و بر عملکرد ورزشی تاثیر می گذارد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

تکرر ادرار در بسیاری از موارد موجب تداخل در تمرینات و حتی زمان استراحت یا خواب ورزشکار شده و بر عملکرد ورزشی تاثیر می گذارد.

در این مطلب به شکل خلاصه علل تکرر ادرار را بررسی می کنیم:

 

------------------------------------

دریافت بیش از اندازه آب: گرچه در همه توصیه های ورزشی، توصیه به نوشیدن مقدار فراوان مایعات در طول روز داریم، اما اگر مقدار دریافت مایعات خیلی بیشتر از مورد نیاز شود، موجب افزایش حجم و تعداد دفعات ادرار می شود.
عفونت های ادراری: موجب احساس درد و سوزش در زمان ادرار کردن و تکرر ادرار و ادرار بدبو می شود. راه تشخیص آزمایش ادرار است. برای درمان در اغلب موارد از آنتی بیوتیک های خوراکی یا تزریقی استفاده می شود.
دیابت قندی: یکی از شایع ترین نشانه های بالا بودن قند خون، افزایش حجم ادرار است. در صورت بالا بودن قند خون، مقداری قند در ادرار دفع می شود و متعاقب آن، دفع مایعات از طریق ادرار افزایش می یابد.
دیابت بی مزه: این نوع دیابت به قند بالا ارتباط ندارد. بلکه علت آن کمبود هورمون وازوپرسین است. معمولاً تعداد دفعات و حجم ادرار حدود ۴ تا ۵ برابر طبیعی است. فرد احساس گیجی و تشنگی بیش از اندازه می کند. درمان آن دارویی است.
مصرف مدرها: مدرها گاهی برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند. با مصرف این داروها، حجم و تعداد دفعات ادرار افزایش می یابد. به یاد داشته باشیم این دسته از داروها در لیست ممنوعه دوپینگ قرار دارند.
مثانه تحریک پذیر: تعداد دفعات ادرار زیاد و معمولاً همراه با احساس درد و ناخوشایند است. اما حجم ادرار در هر بار کم است. ابتدا باید علل دیگر مثل عفونت سیستم ادراری (ارگانیسم های معمول و غیر معمول مثل سل) رد شود و متعاقبآ درمان دارویی و فیزیوتراپی توصیه می شود.
سنگ ادراری: موجب ادرار خونی و درد پهلو با انتشار به کشاله ران است. تعریق زیاد و دهیدراتاسیون و عدم دریافت کافی مایعات و مصرف پروتئین یا مکمل های پروتئینی عللی هستند که ورزشکاران را مستعد سنگ ادراری می کنند.
هماتوری ورزشی: اگر ورزشکار مثانه خود را پیش از ورزش کاملاً تخلیه کند و در ورزش جهش زیاد داشته باشد، دچار سایش دیواره های مثانه بر یکدیگر و ادرار خونی می شود. تشخیص با رد علل دیگر و برطرف شدن هماتوری بعد از ۷۲ ساعت از قطع ورزش است.
پارگی مثانه: در ورزش های تماسی، در صورتی که مثانه پر باشد، ممکن است ضربه غیرنافذ موجب پارگی جدار آن شود. بنابراین بهترین راه این است که ورزشکاران نیم ساعت پیش از ورزش ادرار کنند و یک لیوان آب بنوشند.
حاملگی: در بانوان باردار، افزایش اندازه جنین موجب فشار روی مثانه و کاهش ظرفیت آن می شود. اما حتی وقتی جنین بسیار کوچک است، هورمون hCG که از جفت آزاد می شود، موجب افزایش حجم و تعداد دفعات ادرار می شود.
ضایعات مغزی: در ورزشکاران شایع نیست، اما در مواردی که علت دیگری برای دفع مکرر پیدا نمی شود، باید مورد بررسی قرار گیرند. سکته ها، تومورهای مغزی، پارکینسون، ام اس می توانند از علل دفع مکرر ادرار باشد.
واژینیت: التهاب و عفونت واژن می تواند موجب تکرر ادرار و سوزش شود. علل التهاب می تواند شیمیایی (جنس لباس)، مکانیکی (سایش های مکرر لباس)، عفونی (باکتری، قارچ یا ویروس) باشد. تعریق زیاد از عوامل مستعد کننده است.
مصرف زیاد کافئین: کافئین در قهوه و برخی مکمل ها و نوشیدنی ها که ورزشکاران استفاده می کنند، یافت می شود. این ماده موجب افزایش حجم ادرار می شود. بهتر است ضمن رعایت مقدار مجاز مصرف، آب نیز همراه آن مصرف کنید.
ضعف عضلات کف لگن: معمولاً بعد از بارداری، زایمان یا یائسگی ایجاد و باعث می شود فرد بی اختیاری استرسی (مثلاً با سرفه یا خنده) پیدا کند. برای پیشگیری و درمان، تمرینات کف لگن مثل تمرینات کگل پیشنهاد می شود.
یائسگی: علاوه بر تشدید ضعف عضلات لگن، قطع ترشح هورمون استروژن موجب تکرر ادرار می شود. به یاد داشته باشیم در سه گانه زن ورزشکار یا نشانگان REDS نیز ترشح هورمون استروژن متوقف می شود.
تومور مثانه: با توجه به این که تومورهای مثانه موجب اشغال بخشی از حجم آن می شوند، ظرفیت آن کاهش و تعداد دفعات ادرار کردن افزایش می یابد. در صورتی که خون در ادرار باشد، احتمال بدخیمی تومور افزایش می یابد.
بزرگی پروستات: بزرگی پروستات به شکل خوش خیم، بدخیم یا در اثر عفونت یا التهاب موجب اشکال در خروج ادرار، حجم ادرار باقیمانده در مثانه و بنابراین کاهش گنجایش مثانه شده و موجب تکرر ادرار می شود.
یبوست: موجب باقی ماندن حجم مدفوع در رکتوم شده و به مثانه فشار می آورد. به علاوه یبوست موجب ضعیف شدن عضلات کف لگن شده و تکرر ادرار را تشدید می کند. درمان در اغلب موارد با تغییر رژیم غذایی، ورزش و دارو است.
آپنه خواب: در خواب عمیق هورمون ADH آزاد می شود که مانعی برای دفع ادرار است. در افرادی که توقف تنفس در خواب دارند، به مرحله خواب عمیق نمی رسند و این هورمون آزاد نشده و مرتباً در خواب باید برای ادرار کردن برخیزند.

یاریزان / دکتر لاله حاکمی متخصص بیماری های داخلی (نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی)


https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی