رفتن به بالا
  • شنبه - 11 فروردین 1397 - 21:30
  • کد خبر : ۲۷۶۱
  • چاپ خبر : یادنامه ای از مرحوم عباس خاکی معمار سقزی کشتی فرنگی ایران
برگرفته از دست نوشته مرحوم عباس خاکی؛

یادنامه ای از مرحوم عباس خاکی معمار سقزی کشتی فرنگی ایران

  عباس خاکی در ۹ آذر و آخرین ماه پاییز سرد سال ۱۳۲۳ در شهر سقز در خانواده بازاری در محله برزی باومخان دیده به جهان گشود. پدرش خلیفه علی خاکی از اولین قنادهای مشهور شهر و مرحوم مادرش یکی از سیده های مومن شهر بودند. وی از سال ۱۳۳۰ در دبستان حکمت و به […]

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

عباس خاکی در ۹ آذر و آخرین ماه پاییز سرد سال ۱۳۲۳ در شهر سقز در خانواده بازاری در محله برزی باومخان دیده به جهان گشود. پدرش خلیفه علی خاکی از اولین قنادهای مشهور شهر و مرحوم مادرش یکی از سیده های مومن شهر بودند.

وی از سال ۱۳۳۰ در دبستان حکمت و به دنبال آن دبیرستان شاهپور سابق تحصیلات خود را انجام دادند. به روایت خود مرحوم، با اصرار پدرش که مالک اولین چلوکبابی سقز و همزمان قنادی در سطح شهر بود از همان بچگی در مغازه پدری مشغول به کار بود. پدرش به دلیل فشار کار و امرار معاش  معتقد به کار در مغازه وی بود و با گریه های خود مرحوم خاکی اصرار مادرش درخواست ادامه تحصیل داشت.

 

------------------------------------

عباس خاکی علاقمندی بیش از حدی به موسیقی و ورزش داشت که همان علاقه را با خریدن یک عدد فلوت آبنوس و تمرین در خلوت های شبانه بعد از کارهای روزانه بدون هیچ مربی و فقط با عشق و استعداد خودانجام می داد و بعد ها مورد تشویق گروههای ارکست شهر می شد. پدرش با ورزش وی نیز مخالف بود.

خاکی علایق و احساسات اولیه خود را با نصب و الصاق عکس قهرمانان و نامداران آن زمان از محمود نامجو گرفته تا تختی و حبیبی و غیره به در و دیوار مغازه های قنادی و چلوکبابی ابراز می نمود و همچنین در خفا با تهیه یک دستگاه هالتر به وسیله سیمان که قالب آن را ماهی تابه های آشپزخانه در اندازه های مختلف شخصا ساخته بود تمرین می کرد. تا اینکه با وساطت چند نفراز دوستان پدرش در سال ۱۳۳۹ به باشگاه کنیسه یهودیان آن زمان رفته و در رشته کشتی ثبت نام نمود و مشغول شد. تشک در آن زمان عبارت بود از چند گونی کاه و براده پارچه خیاطی که در بین چهار ستون سالن در فضای ۴*۴ گسترده و یک قطعه چادر فرسوده روی آن را پوشانده بودند.

اولین مربی ایشان افسری ارتشی به نام ستوان شاهپوری که ایشان به تهران منتقل و تمرینات اصلی ایشان زیر نظر سرباز وظیفه آن زمان ابراهیم آزمون که اهل خراسان بود و از کشتی گیران برجسته کشور بود شروع کردند. بعد از چند ماه یک تخته کشتی پنبه ای از فدراسیون کشتی به ابعاد ۶*۶ به باشگاه اهدا شد. و محل سالن به سالن آمفی تئاتر  دبیرستان شاهپور سابق  انتقال دادند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

با توجه به استعداد بالایی که مرحوم خاکی داشت و با کمترین زمان و شرکت در مسابقات مختلف داخل شهر- استانی و کشوری مورد لطف مسئولین آن زمان از جمله حاج نصرالله طاهری قرار گرفت که موجب شد که خیلی زود مورد توجه قرار گیرد و ناراحتی عدم انجام تحصیلات مناسب را جبران نماید. در سال ۱۳۴۲ جهت انجام خدمت سربازی به محل خدمت آموزشی پادگان جلدیان در پانزده کیلومتری نقده اعزام شد. در آن زمان اواخر خدمت که شایستگی های کشتی در محل خدمت را دیدند بعنوان مربی کشتی در پادگان مشغول شدند.

بعد از اتمام سربازی و بازگشت به شهر خود در سال ۱۳۴۴ کشتی تقریبا تعطیل بود و تمرینات زیر نظر یکی از معلمین آموزش و پرورش اهل سنندج به نام سید صالح سید الشهدایی در محل انباری دبیرستان شاهپور را مجددا انجام دادند و بعد از چند جلسه محل تمرینات نیز با سالن آمفی تئاتر دبیرستان مهرگان انتقال یافت و عباس خاکی نیز بعنوان یکی از کشتی گیران موفق در سال های ۴۵-۴۶-۴۷- در سالن تمرین و بعنوان کشتی گیر در مسابقات استانی و کشوری به مقام هایی نائل آمد.

همزمان در سال ۱۳۴۷ عباس خاکی صاحب دو مغازه آبمیوه گیری و ساندویچی و همچنین به پیشنهاد شهردار وقت آقای نوری اولین بوفه پارک شهر را نیز دایر نمود و آن سه مکان را نیز همزمان اداره می نمود و مشغول اداره مغازه های خود بود و کمی از کشتی فاصله گرفته بود و در سال ۱۳۴۷ آقای سید الشهدایی به سنندج منتقل شده بود که کشتی نیز تعطیل شده بود که با اصرار و مراجعه های مکرر مسئول ورزش شهر مرحوم عیسی ملک نیا و همچنین اصرار خود کشتی گیران درخواست نمودند که ایشان کشتی شهر را اداره نمایند.

در آن زمان چون خاکی شغل آزاد داشت بایستی مسیر زندگی خود را عوض می کرد و این شد که ایشان با اصرارهای بسیار زیاد کشتی گیران و مسئول تربیت بدنی بعنوان اولین مربی بومی سقز انتخاب و مشغول به کار شد. در آن برهه زمانی هیچ اثری از کشتی گیران و مدال و مسابقه نبود خیلی وضع تاسف باری داشت و مگر به  طور اتفاقی کشتی گیری در مسابقات استانی مقامی ساده به دست می آورد.

از سال ۱۳۴۷ رسما کار مربیگری را شروع و در سال ۱۳۴۹ اولین حکم مربیگری را از آقای ملک نیا دریافت و کشتی سقز کم کم رو به اوج و سازمان یافته خوب و در سطح استان مقام اول را کسب می نمود و در این زمان مسئولیت سه مغازه و ورزش کشتی سقز بعهده ایشان بود.

تا آن زمان کشتی گیران از سن ۱۶-۱۷ سالگی به کشتی می آمدند که می گفتند بدنشان خواهند سوخت. خاکی به فکر شروع آموزش کشتی از سنین پایه که در هیچ کجای کشور نبود افتاد و از سال ۱۳۴۹ کم کم از طریق دانش آموزان شروع کرد- در سال ۱۳۵۰ به اولین دوره کلاس داوری و مربیگری از فدراسیون کشتی اعزام و بعد از ۱۵ سال موفق به دریافت گواهینامه مربیگری و داوری رسمی کشتی شد.

ایشان علیرغم ممانعت ها و سنگ اندازی های زیاد در رده های سنی نونهالان و نوجوانان فعالیت می نمود تا اینکه در سال ۱۳۵۳ فدراسیون جهانی فیلا کشتی، کشتی نونهالان و نوجوانان را آغاز نمود و رسمی اعلام نمود که در این زمان چون کشتی سقز چهار سال بود در این رده تمرین می نمود که در اولین مسابقات رسمی کشوری به نتایج بسیار قابل قبولی دست یافتند و این شد که عباس خاکی اولین نفر در سطح جهان بعنوان آغازگر کشتی در سنین نونهالان و نوجوانان شناخته شد.

عباس خاکی در سال ۱۳۵۳ در جریان بازی های آسیایی تهران موفق با معرفی فدراسیون جهانی کشتی به دریافت گواهینامه بین المللی داوری و اولین نفر در سطح استان کردستان دریافت نمود.

تا قبل از سال ۱۳۵۵ کشتی گیران بسیار خوبی از جمله حاج محمد سلطانی- عطاالله یاعلی- کریم غوثی- مصطفی فرجی- حسن حسین زاده- محمد عابد سعیدی- ابراهیم پرستار- عبدالله مرادخانی- رئوف سلیمی که کسب عناوین بسیار زیادی دست پیدا کردند. در سال ۱۳۵۵ به سنندج منتقل و در آنجا کشتی سنندج را سرو سامان دادند.

در سال ۱۳۵۷ بعنوان مربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران به کشور ترکیه اعزام شدند-

در سال ۱۳۵۹ خاکی بعد از انتقال مجدد به سقز شروع بکار سازند که در مجموعه ورزشی بی در و پیکر شهید کاظمی نمودند از این زمان ببعد شروع به ساماندهی تعدادی از رشته های ورزشی نمودند در این مدت کشتی فرنگی سقز شروع به شکوفایی بسیار زیادی در سطح کشور از جمله به غیراز کشتی گیران نامبرده  عباس محمدی، مرحوم علاالدین پیر حیاتی، رضا محمدی، محمد ابراهیمی، محمد و عبدالله چمن گلی از شاگردان و قهرمانان بنام مربی بودند و در این مدت بعنوان مربی تیم ملی و سرپرست کشتی به کشورهای شوروی سابق – ترکیه – سوریه- چین- رومانی اعزام و به موفقیت های بسیار چشمگیری دست یافتند.

خاکی در کنار مربیگری بعنوان اولین داور بین المللی کشتی درجه ۳ استان کردستان دارای مدارج بسیار زیادی را نیز طی نمودند.

خاکی از سال ۱۳۶۲ تا آبان ۱۳۷۶ بعنوان سرپرست اداره  تربیت بدنی به مدت ۱۴ سال مسئولیت اداره را بعهده داشت که پایه گذار و منشاء خدمات بسیار زیادی از جمله احداث ۲ زمین چمن در استادیوم های شهید کاظمی – تختی – سالن سرپوشیده کشتی – احداث استخر سرپوشیده شهید کاظمی- سالن بانوان شهید کاظمی- سالن ورزشی ۲۰۰۰ نفره شهید آبدرم و همچنین سامان دادن به رشته های ورزشی چون والیبال، فوتبال، بسکتبال، پینگ پنگ، وزنه برداری و همچنین زیبا سازی و ساماندهی محوطه استادیوم شهید کاظمی احداث پله های تماشاچی زمین چمن شهید کاظمی – احداث سونای خشک و بخار و …. را نمودند.

در این زمان کلیه پرسنل و هیات های ورزشی پابه پای خاکی در عمران و آبادانی مجموعه تلاش نمودند..

تا سال ۱۳۷۰ کشتی سقز در جایگاه بسیار والای کشوری قرار داشت و خاکی همزمان در حال برنامه ریزی و پایه ریزی برای رده سنی نونهالان و نوجوانان بودند. در سال ۱۳۷۲ با موافقت فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران با تشکیل ستادی بسیار قوی در شهرستان انجام و با استقبال کلیه صاحبنظران با برنامه ریزی بسیار خوبی مواجه شد که فدراسیون کشتی کشتی را مجاب کرد در سال بعد از آن ۱۳۷۳ اولین دوره مسابقات فرنگی بین المللی کشتی جام جهانی کودک نونهالان سقز با ساز و کار بسیار گسترده تر و بسیار تحسین بر انگیز  که موجب شد در مدت ۱۵ روز بعد از آن کلیه رسانه های کشوری اعلام نمایند که کردها درس جوان مردی دادند تیتر روزنامه ها شود و این شد شهرت سقز در ورزش کشور شناخته شد و بعد از آن نیز از روی این پایه ریزی های اصولی و صحیح میزبان خوبی در رشته های ورزشی بود. خاکی در سال ۱۳۷۸ بعد از گذشت سی و سه سال خدمت صادقانه که باعث شد ورزش سقز در زمانیکه ایشان اداره را تحویل دادند سی هیات ورزشی مشغول به فعالیت بودند با امکانات در خور توجه و پویایی بسیار زیاد به افتخار بازنشستگی نائل آمد.

عباس خاکی به غیر از بحث ورزشی در اجتماعی نقشی پر رنگ را ایفاد می کردند ایشان در خصوص در زیباسازی شهری چند سال بصورت افتخاری با شهرداری و فرمانداری سقز در زمان ساماندهی آورگان عراقی خدمت می کردند. و همچنین بواسطه حسن خلق و اعتماد  بسیار زیادی که در سطح شهر داشتنن دارای جایگاهی بسیار والایی بوده و یکی از معتمدین تاثیرگذار در شهر بوده  و هزاران نفر از جوانان شهر را بدون دریافت هیچگونه وجهی آموزش اخلاقی- معنونی و ورزشی می داد تا اینکه در مهر ماه ۱۳۸۹(۲۳/۷/۱۳۸۹) چشم از جهان فرو بست و مردم سقز و استان کردستان تا مدتها در غم از دست دادن این مرد بزرگ و بی ادعا در غم و ماتم بودند.

 

تمامی موارد فوق برگرفته از دست نوشته مرحوم عباس خاکی بوده و هیچگونه تحریفی از آن صورت نگرفته است.

نکته مهم: لازم به ذکر است از طرف جامعه ورزشی و خانواده وی و عموم مردم گلمندی بسیار زیادی از حوزه مدیران حوزه شهری بوده که چگونه بزرگمردی مثل عباس خاکی که بعنوان اولین نام آور و الگوی ورزش استان کردستان در شهرستان سقز به عنوان اولین مربی تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی اعزامی به خارج از کشور در سطح استان کردستان و اولین مربی کشتی نونهالان دردنیا – اولین داور بین المللی در استان کردستان- تحویل قهرمانان بنام در سطح میادین ملی و بین المللی- منشا خدمات پایه و زیر ساخت های اساسی در ورزش سقز بعنوان اولین نفر که هیچگونه توجهی به خدمات نامبرده نبوده نه خیابانی- نه میدانی- نه اثری- نه تندیسی و به صورت کلی هیچ توجهی به نامبرده نشده که جای بسی تامل می باشد.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی