رفتن به بالا
  • جمعه - ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
  • کد خبر : ۱۱۶۱۹
  • چاپ خبر : ورزش با معده خالی بهتر است یا پُر؟
کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی تشریح می کند؛

ورزش با معده خالی بهتر است یا پُر؟

ورزش کردن در هوای سرد نیاز افراد را به کالری افزایش می دهد و در عین حال ممکن است به دلیل اشتباهات تغذیه ای منجر کمتر نوشیدن مایعات شود، دو مسئله ای که حتما باید مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد. اما بهترین تغذیه ورزشی در هوای سرد چه مواردی را شامل می شود؟

به گفته یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، ورزش با معده خالی باعث تحلیل رفتن عضلات ورزشکاران می شود.

به گفته یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، ورزش با معده خالی باعث تحلیل رفتن عضلات ورزشکاران می شود.

به گزارش یاریزان؛ روح الله فریادی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، بااشاره به تاثیرات خوردن و نخوردن غذا قبل از تمرینات ورزشی، اظهار کرد: شاید برای بسیاری از ورزشکاران این سوال پیش آید که ورزش با معده خالی برایشان مفید است یا با معده پر که تاکنون هم جواب های مختلفی برای این سوال داده شده است.

وی افزود: با این حال بر اساس بسیاری از مطالعات ثابت شده که ورزش با معده خالی در نوبت صبح ضررهای زیادی برای بدن دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به تحلیل رفتن و کاهش حجم توده عضلات ورزشکاران اشاره کرد.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرای مردان ایران تصریح کرد: زمانی که فرد از خواب بیداری می شود، تمام ذخایر انرژی او در حالت خواب مصرف شده، بنابراین انرژی کمتری دارد و اگر بخواهد در این حالت بدون خوردن غدا یا صبحانه ورزش کند، بدن برای تامین انرژی خود به سراغ پروتئین ماهیچه ها می رود که این مسئله تحلیل رفتن و کاهش توده عضلات ورزشکار را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: سطح گلیکوژن(منبع انرژی) بدن هنگام بیدار شدن به دلیل مصرف آن درخواب بسیار پایین می آید و این مسئله باعث ترشح و بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول(هورمون استرس) در فرد می شود که این هورمون میزان عضله سوزی را بسیار بالا می برد.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی اضافه کرد: درصورتی که فرد غذای چرب مصرف کرده باشد، بعد از چهار ساعت و در صورت مصرف غذای غیرچرب بعد از سه ساعت می تواند ورزش کند.

فریادی افزود: بهترین زمان برای تمرینات ورزشی از ساعت ۱۰ صبح تا زمان ناهار و در نوبت ظهر هم از ساعت چهار تا هشت عصر به فاصله سه تا چهار ساعت بعد از وعده صبحانه یا ناهار است.

وی درخصوص نوع غذایی که قبل از ورزش باید مصرف شود نیز گفت: نوع غذا بستگی به هدفی که فرد از ورزش کردن دارد، متفاوت است. به این معنا که اگر فرد می خواهد افزایش وزن داشته باشد، باید غذاهای حاوی کربوهیدرات(ماکارونی، نان، برنج و …) را مصرف کند و اگر قصد کاهش وزن را دارد باید بیشتر پروتئین(سیب زمینی، تخم مرغ، گوشت، لبنیات و …) را در برنامه غذایی خود قرار دهد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه