رفتن به بالا
  • سه شنبه - 13 مهر 1400 - 08:23
  • کد خبر : ۱۱۸۸۵
  • چاپ خبر : نقش و اهمیت ورزش را جدی بگیرید
متخصص بیماری های داخلی تشریح می کند؛

نقش و اهمیت ورزش را جدی بگیرید

فعالیت ورزشی در هوای سرد، چالش هایی را برای ورزشکاران به همراه دارد. ورزشکارانی که در هوای سرد ورزش می کنند، باید به برخی ملاحظات در خصوص تغذیه ورزشی توجه داشته باشند تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشند. داشتن رژیم غذایی متعادل و تاکید بر مواد مغذی، نسبت به مصرف میان وعده ها و نوشیدنی های بسیار شیرین اهمیت دارد. توصیه می شود به جای استفاده از محصولات غذایی فرآوری شده، انواع میوه ها، سبزیجات، آجیل و مغزها، غلات سبوس دار، دانه ها، لبنیات و گوشت های کم چربی مصرف شود. مصرف پروتئین ها در هر وعده غذایی توصیه می شود.

در دنیایی زندگی می کنیم که شاهد کاهش فرزندآوری هستیم. هرم سنی به سمت سالمندی می رود لذا باید نقش و اهمیت ورزش را جدی گرفت.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

در دنیایی زندگی می کنیم که امید به زندگی در آن به سمت سالمندی پیش می رود و با اقدامات بهداشتی درمانی در کشورمان افزایش امید به زندگی را شاهد هستیم. از سوی دیگر، شاهد کاهش فرزندآوری هستیم. این دو، هرم سنی را به سمت سالمندی می برند لذا باید نقش و اهمیت ورزش را جدی گرفت.

جمعیت سالمندان ایران ظرف ۳۰ سال آینده به بیش از ۳۰ درصد خواهد رسید. شیوه زندگی سالم یکی از اجزای اصلی برای سالمندی شاد و توانمند است. فعالیت فیزیکی منظم از کودکی تا سالمندی فواید زیادی دارد. از میان آن می توان به کاهش بروز چاقی، کاهش استرس و پیشگیری از بیماری قلبی عروقی، کمک به کاهش کلسترول خون، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، برقراری ارتباطات اجتماعی و کاهش خطر افسردگی نام برد.

 

------------------------------------

پوکی استخوان در سالمندان و به ویژه بانوان شیوع زیادی دارد و شکستگی گردن استخوان ران در اثر زمین خوردن یکی از عوامل اصلی ناتوانی و افزایش مرگ و میر در این جمعیت محسوب می شود. تداوم انجام فعالیت های فیزیکی متحمل وزن در دوران های مختلف زندگی در بهبود وضعیت تراکم استخوان نقش کلیدی دارد. از طرف دیگر، در سالمندی که مبتلا به پوکی استخوان است، حفظ قدرت عضلانی، افزایش هماهنگی حرکات و بهبود تعادل در کاهش خطر افتادن و شکستگی ناشی از آن بسیار مهم است.

با شیوع کروناویروس و بالاتر بودن خطر ابتلا، بیماری وخیم و مرگ و میر در سالمندان، میزان فعالیت فیزیکی و ارتباطات اجتماعی در این گروه مهم به شدت کاهش و بروز افسردگی افزایش پیدا کرده است.

هفته سالمندان فرصتی مغتنم است که با توجه به واکسیناسیون گسترده و کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر از یک طرف و امکان انجام فعالیت های فیزیکی در منزل و یا در محیط های آزاد با رعایت فاصله فیزیکی مناسب و اصول بهداشتی از طرف دیگر، بر این مهم تاکید کنیم که سالمندان برای افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی و کاهش وابستگی به اطرافیان نیازمند فعالیت فیزیکی هستند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

شعار امسال روز جهانی سالمند “بهره مندی عادلانه همه سنین از فن آوری دیجیتال” می باشد. که می توان در این زمینه به برنامه های ورزش در منزل که از طریق فن آوری دیجیتال مثل لوح های فشرده، فضای مجازی مثل اپلیکیشن ها و شبکه های پیام رسان اشاره کرد.

یک سالمند از نظر فیزیکی نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین قبل از شروع یا تغییر برنامه ورزشی و به شکل دوره ای باید تحت معاینه و راهنمایی پزشک معالج در مورد مناسب ترین فعالیت فیزیکی و محدودیت ها و ممنوعیت های لازمه قرار گیرد.

در مورد فضای مجازی نیز هر یک از سالمندان قدرت برقراری ارتباط و استفاده ویژه ای دارند و باید نوع فضای مجازی مورد استفاده با توانایی و امکانات فرد مطابقت داشته باشد. به علاوه، با توجه به اینکه در فضاهای مجازی مطالب نادرست یا نامناسب هم به وفور یافت می شود، و سالمندان بیش از سایرین در خطر آسیب ناشی از حرکات بدنی غیر اصولی هستند، لازم است به شکل برنامه ریزی شده و هدفمند، به این مهم توجه شود.

 

یاریزان | نقش و اهمیت ورزش را جدی بگیرید

دکتر لاله حاکمی | متخصص بیماری های داخلی


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی