رفتن به بالا
  • سه شنبه - 23 آذر 1400 - 09:34
  • کد خبر : ۱۲۰۸۷
  • چاپ خبر : سندروم درد میوفاسیال چیست؟

سندروم درد میوفاسیال چیست؟

صدمات جدی سر و گردن بیشتر در ورزشکاران شرکت کننده در ورزش های پر برخورد یا ورزشهایی که با خطر سقوط از ارتفاع همراه است دیده می شود، شکستگی مهره های گردنی می تواند به صورت مستقیم باعث آسیب به نخاع در ریشه های عصبی شده که مراقبت های اولیه و فوری عامل پیشگیری از بروز عوارض می باشند. همچنین می تواند بدون ایجاد شکستگی استخوانی منجربه کوفتگی نخاع وآسیب ریشه های عصبی اطراف آن شود. در برخورد اولیه با ورزشکار مصدوم بررسی وشناسایی صدمات سر و گردن از نکات بسیار حساس و مهم است که کادر درمانی باید توجه داشته باشند. در صورت مراجعه با مصدوم گردنی باید ستون مهره های گردنی با حفظ بی حرکتی کردن توسط گردن بند طبی سقف حمایت شود و هیچ گونه حرکتی در گردن ورزشکار ایجاد نشود. ورزشکار مبتلا به یک آسیب ستون مهره های گردنی ممکن است از درد گردن یا علائم عصبی مثل درد تیر کشنده، کرختی، سوزن سوزن شدن، ضعف یا نهایتاً فلج اندام شکایت کند. کادر درمانی هیات پزشکی جهت انجام بررسی های بعدی مصدوم را روی یک تخته ویژه خوابانده وبا رعایت حداقل حرکات به مرکز درمانی مجهز اعزام نماید. ورزشکار قبل از بازگشت دوباره به ورزش باید دامنه حرکتی کامل وعاری از درد و قدرت کافی را جهت پیشگیری از آسیب مجدد داشته باشد و مهره های گردنی از وضعیت تثبیت شده ای برخوردار باشند.

شمار زیادی از مردم، در سنین مختلف از جوانی تا کهنسالی دچار دردهایی در نواحی کتف و گردن می‌شوند، اکثر این افراد پش از مواجهه با این نوع درد و گرفتگی در خود و دیگران، احتمال دچار شدن به دیسک گردن را به عنوان عامل اصلی مطرح می‌کنند اما آیا علت واقعی، آسیب به مهره‌های گردن است؟ در مطلبی کوتاه به بررسی سندروم درد میوفاسیال خواهیم پرداخت.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

شمار زیادی از مردم، در سنین مختلف از جوانی تا کهنسالی دچار دردهایی در نواحی کتف و گردن می‌شوند، اکثر این افراد پش از مواجهه با این نوع درد و گرفتگی در خود و دیگران، احتمال دچار شدن به دیسک گردن را به عنوان عامل اصلی مطرح می‌کنند اما آیا علت واقعی، آسیب به مهره‌های گردن است؟ در مطلبی کوتاه به بررسی سندروم درد میوفاسیال خواهیم پرداخت.

به گزارش یاریزان و به نقل از عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، احساس درد و گرفتگی شدید در ناحیه کتف و گردن همیشه مربوط به مشکلات مثل دیسک گردن نیست، بلکه ممکن است فرد مواجه شده با این مشکل، دچار “سندروم درد میوفاسیال” شده باشد که گاهی با دیسک گردن اشتباه گرفته می شود.

 

------------------------------------

محمد طحامی در خصوص این سندروم گفت: سندروم درد میوفاسیال همان درد مزمن ماهیچه‌ ای است که در مواردی می تواند در اثر آسیب‌ های ماهیچه‌ای، فعالیت‌های بیش از اندازه و انقباض‌های طولانی مدت ایجاد شود.

این متخصص ارتوپدی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شایع ترین نقطه شروع درد را پشت کتف بیمار عنوان و اضافه کرد: در این حالت احساس درد در یک یا چند نقطه در پشت کتف شروع و با پیشرفت بیماری، درد به گردن، پشت قفسه سینه، بازو و حتی به انگشتان دست هم می رسد.

وی ادامه داد: گاهی مبتلایان به این سندروم همزمان با بروز درد، احساس ضعف در عضلات بازو، دست و همچنین احساس گزگز و سوزش در انگشتان دست خود دارند؛ در اوایل بیماری ممکن است با ضربه زدن روی نقطه دردناک احساس کاهش درد به بیمار دست دهد، اما با پیشرفت بیماری احساس درد نیز شدیدتر می شود.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه تشخیص سندروم درد میوفاسیال با گرفتن یک شرح حال و معاینه قابل تشخیص است، اظهار کرد: نشستن طولانی مدت، قرار دادن دست در یک وضعیت نادرست، فعالیت های فیزیکی شدید و استرس های روحی می تواند زمینه ای برای شروع این بیماری باشد.

طحامی یادآور شد: سندرم درد میوفاسیال قابل ‌پیشگیری نیست، اما می توان از عواملی که باعث تشدید این بیماری می شود، جلوگیری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با معرفی بیشتر راهکارهای پیشگیری از این مشکل به پرهیز از نشستن طولانی مدت، کاهش فشار بر روی عضلات، پرهیز از فعالیت های فیزیکی شدید، خواب مناسب و درمان هر گونه افسردگی زمینه‌ای اشاره کرد.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی