رفتن به بالا
  • جمعه - 26 آذر 1400 - 08:23
  • کد خبر : ۱۲۰۸۹
  • چاپ خبر : راه‌های بهبود ایمنی بدن در افراد سالمند / نقش ورزش در بالابردن سیستم ایمنی

راه‌های بهبود ایمنی بدن در افراد سالمند / نقش ورزش در بالابردن سیستم ایمنی

فعالیت ورزشی در هوای سرد، چالش هایی را برای ورزشکاران به همراه دارد. ورزشکارانی که در هوای سرد ورزش می کنند، باید به برخی ملاحظات در خصوص تغذیه ورزشی توجه داشته باشند تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشند. داشتن رژیم غذایی متعادل و تاکید بر مواد مغذی، نسبت به مصرف میان وعده ها و نوشیدنی های بسیار شیرین اهمیت دارد. توصیه می شود به جای استفاده از محصولات غذایی فرآوری شده، انواع میوه ها، سبزیجات، آجیل و مغزها، غلات سبوس دار، دانه ها، لبنیات و گوشت های کم چربی مصرف شود. مصرف پروتئین ها در هر وعده غذایی توصیه می شود.

انجام فعالیت های ورزشی همواره برای بالابردن میزان سلامتی جامعه و همچنین افزایش و بهبود ایمنی بدن در سالمندان توصیه شده است.

انجام فعالیت های ورزشی همواره برای بالابردن میزان سلامتی جامعه و همچنین افزایش و بهبود ایمنی بدن در سالمندان توصیه شده است.

به گزارش یاریزان؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه ایمنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضمن تاکید بر اینکه سالخوردگی ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، راه‌هایی را برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن همراه با افزایش سن را توصیه کرد.

مهرنوش درودچی با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا بدن در برابر عوامل بیماری ‌زا مانند میکروب ‌ها، باکتری ‌ها، ویروس‌ ها، قارچ‌ ها، انگل‌ ها، سلول ‌های ناهنجار خود بدن و آلرژن ‌ها مصون بماند، توضیح داد: بنابراین بخشی از سیستم ایمنی آنتی ‌بادی ‌هایی را تولید می‌کند که عوامل خنثی کننده و یا تخریب کننده مواد و میکروب های مضر هستند.این ایمنولوژیست عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: آنتی بادی ها بخشی از دفاع بدن ما در برابر هرگونه تهاجم یا تهدید به حساب می آیند، اما سیستم ایمنی در طول زندگی تغییر می ‌کند.

 

سیستم ایمنی و سالمندی

مدیرگروه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تغییرات حاصل از افزایش سن، موجب تغییر فعالیت سیستم ایمنی می شود، اظهار کرد: این پدیده با پیر شدن سیستم ایمنی و زوال آن مرتبط است. بنابراین افراد با سنین بالاتر بیشتر در معرض عفونت ‌ها، ابتلا به سرطان و مبتلا شدن به انواع بیماری‌ های ویروسی مانند آنفلوانزا، ذات ‌الریه یا کرونا هستند. از سویی دیگر بسیاری از بیماری ‌های خودایمنی در نیمه دوم بزرگسالی بیشتر روی می ‌دهند.

او کاهش سرعت ترمیم بدن در سنین بالا را از دیگر مسایل مرتبط با ایمنی در سنین بالا عنوان کرد که به دلیل کاهش توانایی سلول‌ها برای فرآیند التیام و ترمیم اتفاق می افتد و این اتفاق می‌تواند تبدیل به یک چرخه معیوب شود؛ زیرا از آنجایی که بهبودی کُند است، اگر بدن در معرض بیماری قرار بگیرد، خطر ابتلای دوباره فرد به بیماری وجود دارد.

 

چند گام ساده تا تاخیر در سالخوردگی سیستم ایمنی

درودچی افزود: با وجود تمام چیزهایی که گفتیم، این امکان وجود دارد که مشکلات مرتبط با سالخوردگی سیستم ایمنی را به کمترین میزان برسانیم. حتی این امکان وجود دارد که آغاز این فرآیند را به تأخیر بیندازیم. چرا که عواملی مانند ورزش، تغذیه، عادت ‌های روزمره و کنترل استرس و هیجانات در سبک زندگی وجود دارد که باید به آنها بیشتر توجه کنیم.

 

ورزش و سیستم ایمنی بدن

مدیرگروه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان نتایج پژوهش های انجام شده در این زمینه، به تاثیر قابل توجه ورزش بر حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و گفت: یافته ها نشان می دهد افراد فعال، در واکنش به واکسیناسیون نیز آنتی‌بادی‌های بیشتری نسبت به افراد غیرفعال تولید می کنند.

درودچی ادامه داد: ورزش در محافظت در برابر عفونت ‌ها و دیگر بیماری‌ های مزمن که می ‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی شود نیز مؤثر است، همچنین ورزش با بالا بردن سطح هورمون‌ های شادی (سروتونین و دوپامین و اوکسی توسین)، استرس و نگرانی را کاهش می ‌دهد. بدین ترتیب، ورزش کمک می‌کند حالمان خوب باشد و حال خوب هم در بهبود بیماری و پیشگیری از ابتلا به بیماری مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: همچنین وقتی درباره‌ عادت‌ های سالم حرف می‌زنیم، باید به خواب و استراحت نیز اهمیت بدهیم. خواب خوب، کافی و منظم بدن را بازیابی کرده و سیستم ایمنی را فعال نگه می‌دارد. ضمن اینکه باید از مصرف موادی مانند الکل، سیگار و مواد مخدر که سیستم ایمنی بدن را تغییر می‌ دهد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه