رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹
  • کد خبر : ۶۰۰۹
  • مشاهده :  74 بازدید
  • چاپ خبر : در روزهای سرد زمستانی چگونه ورزش کنیم که دچار آسیب دیدگی نشویم؟

در روزهای سرد زمستانی چگونه ورزش کنیم که دچار آسیب دیدگی نشویم؟

محمود روشنی مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی استان کرمانشاه گفت: دویدن بیش از شش دقیقه در هوای بسیار سرد احتمال ابتلای ورزشکاران به آسم و بیماری‌های عفونی حلق و ریه را بالا می‌برد.

محمود روشنی دویدن بیش از شش دقیقه در هوای بسیار سرد احتمال ابتلای ورزشکاران به آسم و بیماری‌های عفونی حلق و ریه را بالا می‌برد.

محمود روشنی مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی استان کرمانشاه گفت: دویدن بیش از شش دقیقه در هوای بسیار سرد احتمال ابتلای ورزشکاران به آسم و بیماری‌های عفونی حلق و ریه را بالا می‌برد.

به گزارش یاریزان؛ محمود روشنی با بیان اینکه در روزهای زمستانی می‌توان هر نوع ورزش سرعتی، قدرتی و استقامتی را در هوای سرد انجام داد، اظهار کرد: با این وجود افرادی که به ورزش در هوای سرد عادت دارند، برای پیشگیری از آسیب دیدگی باید برخی نکات ایمنی را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: نوع پوشش ورزشکاران در زمانی که در هوای سرد ورزش می‌کنند باید مناسب باشد، بگونه‌ای که سر و گردن نیز پوشیده شده و گرم نگه داشته شود.

مدیرپایگاه قهرمانی کرمانشاه با تاکید براینکه جنس لباس این افراد باید پشمی، نخی و یا کتانی باشد، عنوان کرد: متاسفانه گاها دیده می‌شود برخی از ورزشکارانی که در هوای سرد ورزش می‌کنند، لباس‌های پلاستیکی و یا بادگیر می‌پوشند که کاری اشتباه است.

وی افزود: این نوع از پوشش باعث حبس هوا زیر لباس فرد می‌شود و بدن را بیشتر گرم می‌کند، درحالیکه هوای بسیار سردی از طریق بینی و دهان وارد ریه‌ها می‌شود و این تفاوت دمایی به بدن آسیب می‌زند.

روشنی در ادامه عنوان کرد: همچنین هنگامی که ورزشکار در هوای سرد تمرین می‌کند و بدنش گرم و دچار تعریق می‌شود، نباید سریع لباس‌هایش را عوض کند، بلکه باید ابتدا شدت تمریناتش را کاهش دهد و بدنش کمی سرد شود، بعد اقدام به کاهش لایه‌های لباسش کند.

مدیرپایگاه قهرمانی کرمانشاه بر تکرر در نوشیدن آب حین ورزش در هوای سرد هم تاکید کرد و گفت: هرچند ممکن است ورزشکار حین تمرین در هوای سرد دچار تشنگی نشود، اما بدن به آب نیاز دارد و باید هر ۱۰ دقیقه یک بار آب بنوشد تا بدن ریکاوری شود.

وی بابیان اینکه آبی که هنگام تمرین درهوای سرد نوشیده می‌شود باید نزدیک به دمای بدن باشد، اضافه کرد: ورزشکاران از نوشیدن آب گرم حین تمرین پرهیز کنند، چرا که هنگام ورزش به واسطه تنفس هوای سرد، دهان و مخاط گلو هم سرد هستند و نوشیدن آب گرم آنها را تحریک می‌کند و فرد بیمار می‌شود، لذا آبی که حین تمرین نوشیده می‌شود باید خنک باشد.

روشنی متذکر شد: ورزشکارانی که به تمرین کردن در هوای سرد عادت دارند، در هر لیتر از آبی که برای نوشیدن کنار گذاشته‌اند، پنج گرم شکر حل کنند تا کربوهیدرات زیادی به بدنشان برسد و دچار فقر انرژی نشوند.

وی یادآورشد: برخی از ورزشکاران هم در هنگام ورزش کردن به این تصور که بدن آنها را در تمرین گرم و انرژیشان را زیاد می‌کند مبادرت به خوردن نوشیدنی‌های غیرمتعارف می‌کنند، درحالیکه این تصور غلطی است و بعدا نتایج زیانبار آن را می‌بینند.

مدیرپایگاه قهرمانی کرمانشاه در ادامه اعلام کرد: در هوای خیلی سرد و یخبندان انجام برخی از ورزش‌های استقامتی مانند دویدن بیشتر از شش دقیقه هم خطرناک است و احتمال ابتلای فرد به آسم و بیماری‌های عفونی حلق و ریه را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: توصیه می شود هنگام انجام تمرینات ورزشی در هوای سرد، ورزشکاران هرچند دقیقه یک بار سر و صورت خود را وارد یقه لباسشان کنند و یک دم و بازدم از هوای درون لباسشان داشته باشند تا ریه و حلقشان ریکاوری شود.

روشنی اظهار کرد: هرچند ورزش در هوای سرد زمستانی بلامانع است، اما در زمانی که برودت هوا بسیار بالا می‌رود و یخبندان می‌شود، در چنین شرایطی ورزش کردن در هوای آزاد به هیچ ورزشکاری توصیه نمی‌شود و بهتر است از ورزش کردن در چنین هوایی پرهیز کنند، چرا که آسیب‌زا است.

   

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه