رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
  • کد خبر : ۱۰۰۴۳
  • چاپ خبر : تغذیه سالم در ماه رمضان ؛ بایدها و نبایدهایی که ضامن سلامت افراد هستند
رعایت چند نکته‌ ساده؛

تغذیه سالم در ماه رمضان ؛ بایدها و نبایدهایی که ضامن سلامت افراد هستند

مدیر گروه تغذیه بالینی و استاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به پیمایشی که در کشور انجام‌شده است در زمان کنونی مصرف یک قرص ویتامین D برای بالا بردن ایمنی بدن لازم است.

تغذیه‌ی سالم در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و با رعایت نکته‌هایی می‌توان سلامت فرد را در این ماه تضمین کرد.

تغذیه سالم در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و با رعایت نکته‌هایی می‌توان سلامت فرد را در این ماه تضمین کرد.

بهترین مواد غذایی برای وعده سحری

بیشتر میل کنید:

غلات شامل برنج، نان، سیب زمینی و ماکارونی
سبزی‌های آبدار
گوشت و حبوبات کم‌نمک و ترجیحاً غیر سرخ‌کرده
معتدل بخورید:

لبنیات
میوه‌ها (به ویژه آبمیوه‌ها)
پرهیز کنید:

زیاده‌روی در مصرف مایعات
ادویه‌ها و غذاهای سنگین و پُرچرب
بهترین مواد غذایی برای وعده افطار

بیشتر میل کنید:

گروه نان و غلات
سبزی های تازه
پروتئین‌های کم‌چرب (پنیر، تخم مرغ یا فِرِنی)
معتدل بخورید:

مایعات به ویژه مایعات گرم
غذاهای شیرین و دارای قند ساده نظیر حلیم با شکر زیاد یا حلوا و یا شربت ها
پرهیز کنید:

زیاده‌روی در مصرف مایعات ( بهتر است در افطار کمتر از چهار لیوان مایعات بنوشید)
غذاهای سنگین و پُرچرب
راهکارهایی برای رفع تشنگی در ماه رمضان

نکته نخست: زیاده‌روی در مصرف آب نکنید. آب و مایعات را منظم و در بازه زمانی مشخص میل کنید.
نکته دوم: از ترکیباتی که دارای آب پنهان هستند (نظیر میوه‌ها و سبزی‌ها) غافل نشوید.
نکته سوم: استسقاء یا میل افراطی به مایعات را کنترل کنید. بهترین انتخاب‌ها برای کنترل، مکیدن تکه‌های یخ، نوشیدن چای و یا شربتهایی کم شیرینی نظیر خاکشیر است.
سردرد در روزه‌داری، دلایل و کنترل علایم

دلایل:
کم‌آبی، افت قند خون، عادت به صرف چای، استعمال

دخانیات و یا بیخوابی.

کنترل:
۱- در نظر گرفتن استراحت در طول روزه‌داری،

۲- تَرک یا کنترل برخی عادات قبل از ماه رمضان

یبوست در روزه‌داری، دلایل و کنترل علایم

دلایل:
بدغذایی، کاهش مایعات بدن، مصرف غذاهای با

قند ساده، کم‌تحرکی، کاهش مصرف میوه و سبزی

راهکار:
۱- برنامه‌ریزی برای تحرک و فعالیت بدنی از افطار تا سحر

۲- افزایش مصرف فیبرها (سبزی، میوه و آجیل) و مایعات

یاریزان | تغذیه سالم در ماه رمضان
دکتر محمد حضوری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و رئیس کمیته تغذیه هیئت پزشکی ورزشی استان قم

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه