رفتن به بالا
  • سه شنبه - 30 آذر 1400 - 08:53
  • کد خبر : ۱۲۰۹۸
  • چاپ خبر : ال کارنیتین چیست

ال کارنیتین چیست

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز و تبدیل غذا به انرژی است، کارنیتین این عمل را از طریق اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیکوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تاخیر در بروز خستگی ورزشکار می انجامد. میتوکندری را می توان موتورخانه سلولهای بدن دانست ، در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از سلولها تولید می شود. برخی از شواهد نشان می دهد که میزان نیاز به ال کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان های خاصی مانند بارداری و شیر دهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می باید کمی بالا می رود، که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می شود.همچنین به نظر می رسد که وجود ال کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است که مصرف روزانه ال کارنیتین در ورزشکاران می تواند حتی تا ۲۵ درصد میزان توانایی و ظرفیت فعالیت های بدن را بالا ببرد. افرادی که از مکمل های ال کارنیتین استفاده می نمایند بعد از انجام فعالیت های بدنی به به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر نیروی بدنی گردد. فواید ال – کارنیتین افزایش سوخت چربی ها کمک به کاهش وزن و تثبیت موثر بودن رژیم غذایی. محدود کردن تولید چربی و کلسترول متعادل ساختن فرآیند متابولیسم انرژی و املاح معدنی مواد غذایی که ال کارنیتین در آنها وجود دارد :

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز و تبدیل غذا به انرژی است،کارنیتین این عمل را از طریق اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها انجام می دهد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز و تبدیل غذا به انرژی است، کارنیتین این عمل را از طریق اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیکوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تاخیر در بروز خستگی ورزشکار می انجامد. میتوکندری را می توان موتورخانه سلولهای بدن دانست ، در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از سلولها تولید می شود. برخی از شواهد نشان می دهد که میزان نیاز به ال کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان های خاصی مانند بارداری و شیر دهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می باید کمی بالا می رود، که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می شود.همچنین به نظر می رسد که وجود ال کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است.

برای نمونه یک پژوهش نشان داده است که مصرف روزانه ال کارنیتین در ورزشکاران می تواند حتی تا ۲۵ درصد میزان توانایی و ظرفیت فعالیت های بدن را بالا ببرد. افرادی که از مکمل های ال کارنیتین استفاده می نمایند بعد از انجام فعالیت های بدنی به به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر نیروی بدنی گردد.

 

------------------------------------

 

فواید ال – کارنیتین

افزایش سوخت چربی ها
کمک به کاهش وزن و تثبیت موثر بودن رژیم غذایی.
محدود کردن تولید چربی و کلسترول
متعادل ساختن فرآیند متابولیسم انرژی و املاح معدنی

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

 

مواد غذایی که ال کارنیتین در آنها وجود دارد :

بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبی یافت می شود. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آن ها وجود دارد شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال: کدو- آفتابگردان و کنجد) حبوبات ( لوبیا – نخود فرنگی- عدس – بادام زمینی )، سبزیجات ( مارچوبه، چقندر – سیب زمینی – کلم بروکلی- جوانه بروکسل- سیر- خردل سبز- بامیه- جعفری – کلم پیچ) میوه ( موز) غلات ( گندم سیاه – ذرت –ارزن – بلغور جو دوسر – سبوس برنج – گندم – سبوس گندم – جوانه گندم) عسل – مخمر

 

موارد منع مصرف ال کارنیتین:

افرادی که کم کاری تیروئید دارند
افرادی که دیالیز می شوند
در افرادی که برای کاهش وزن در این ماه استفاده می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی وجود دارد.

توجه داشته باشید که:

از مصرف دی – کارنیتین به شدت خودداری فرمایید چون بافرم طبیعی کارنیتین تداخل دارد و عوارض جانبی متعدد دارد.
مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود.
اگر بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارید از مصرف کارنیتین خودداری کنید و یا با پزشک مشورت کنید.
استوکومارول و وارفارین که برای کاهش انعقاد خون مصرف می شود و همچنین هورمون های دارویی تیروئید با ال کارنیتین تداخل دارد.

 

عوارض جانبی ال – کارنیتین:

استفراغ – تهوع – سردرد – اسهال – آریزش بینی – بی قراری – مشکل خواب

در مواردی بالارفتن میزان سرعت ضربان قلب – افزایش فشارخون و قلب

 

یاریزان | ال کارنیتین چیست

دکتر زهرا تمدن | دکترای حرفه‌ای پزشکی


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی