رفتن به بالا
  • یکشنبه - 5 بهمن 1399 - 15:28
  • کد خبر : ۹۲۷۳
  • چاپ خبر : آموزش دوپینگ اولین و اساسی ترین اقدام در راه مبارزه با دوپینگ
آموزش منطق مبارزه با دوپینگ؛

آموزش دوپینگ اولین و اساسی ترین اقدام در راه مبارزه با دوپینگ

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ تاکید دارد که اولین و اساسی ترین گام در راه مبارزه با دوپینگ، آموزش و اطلاع رسانی جامع و کافی به همه افراد درگیر ورزش شامل ورزشکاران، مربیان، نیروهای پشتیبان، سرپرستان تیم ها و در ورزشکاران جوان تر والدین ایشان است. آموزش ها شامل منطق مبارزه با دوپینگ، تعاریف دوپینگ، آشنایی با روند نمونه گیری، حقوق ورزشکار در موارد مربوطه، قوانین و مقررات آژانس یا کد وادا، عوارض و اثرات سوء دوپینگ بر سلامت افراد و در نهایت محرومیت های ورزشی و اجتماعی ناشی از ارتکاب تخلفات است. وظایف ورزشکاران و نیروهای پشتیبان ایشان به وضوح در فصول مربوطه تشریح شده است، که مهم ترین آنها عبارتند از:

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ تاکید دارد که اولین و اساسی ترین گام در راه مبارزه با دوپینگ، آموزش و اطلاع رسانی جامع و کافی به همه افراد درگیر ورزش شامل ورزشکاران، مربیان، نیروهای پشتیبان، سرپرستان تیم ها و در ورزشکاران جوان تر والدین ایشان است.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ تاکید دارد که اولین و اساسی ترین گام در راه مبارزه با دوپینگ، آموزش و اطلاع رسانی جامع و کافی به همه افراد درگیر ورزش شامل ورزشکاران، مربیان، نیروهای پشتیبان، سرپرستان تیم ها و در ورزشکاران جوان تر والدین ایشان است.

آموزش ها شامل منطق مبارزه با دوپینگ، تعاریف دوپینگ، آشنایی با روند نمونه گیری، حقوق ورزشکار در موارد مربوطه، قوانین و مقررات آژانس یا کد وادا، عوارض و اثرات سوء دوپینگ بر سلامت افراد و در نهایت محرومیت های ورزشی و اجتماعی ناشی از ارتکاب تخلفات است.

 

------------------------------------

وظایف ورزشکاران و نیروهای پشتیبان ایشان به وضوح در فصول مربوطه آموزش دوپینگ تشریح شده است، که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • داشتن آگاهی کافی و پیروی از مجموعه قوانین مبارزه با دوپینگ
  • در دسترس بودن و آمادگی برای ارائه نمونه در هر زمان
  • مسئولیت کامل (Strict Liability) در برابر هر آنچه خورده یا استفاده می شود
  • آگاه کردن پزشک یا کادر درمانی نسبت به الزام به عدم استفاده از مواد و روش های ممنوعه
  • همکاری کامل در تحقیقات درباره تخلفات از قوانین مبارزه با دوپینگ
  • افشای اطلاعات هویتی پرسنل پشتیبان به درخواست سازمان مبارزه با دوپینگ

دوپینگ تقلب و به نوعی بی احترامی به هم تیمی، رشته ورزشی و خود شماست.

توصیه می شود همیشه پیش از مصرف هر دارو یا مکملی با متخصصان پزشکی ورزشی مشورت کنید و حتی وقتی پزشک آن را تجویز کرده باشد، در بانک های اطلاعاتی ضد دوپینگ جستجو کنید.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

توجه داشته باشید پزشکان غیر ورزشی ممکن است از مقررات مبارزه با دوپینگ آگاهی کافی نداشته باشند، به علاوه در صورت ثبت تخلف از مقررات دوپینگ ابراز آن که پزشک دارو یا مکمل را تجویز کرده پذیرفته نیست و از شما رفع مسئولیت نمی کند.

پیش از مصرف هرگونه دارو، آن را در لیست بررسی کنید. در صورت نیاز به مشاوره، با ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران در تماس باشید.

بسیار مراقب مصرف مکمل ها باشید. اگر از محتوای مکملی اطمینان کامل ندارید، از مصرف آنها خودداری کنید. مکمل ممکن است به مواد ممنوعه آلوده باشد یا به عمد مواد ممنوعه به آن افزوده شده باشد.

مسئولیت کامل هر آنچه می خورید با شماست و ابراز عدم اطلاع از آلودگی یا ممنوع بودن در محاکم مبارزه با دوپینگ قابل قبول نیست. هر آنچه لازم است انجام دهید تا ناخواسته دوپینگی نشوید.

رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند عملکرد ورزشی را بهبود دهد و تمام مواد مغذی و انرژی مورد نیاز شما را تأمین کند. پس به برنامه های تغذیه ای مناسب تکیه کنید.
تولید، خرید و فروش یا تلاش برای قاچاق، تجویز یا سعی بر مصرف یا حتی همراه داشتن هر ماده یا روش ممنوعه، خلاف قوانین است؛ لذا با این کارها حرفه خود را به خطر نیندازید.

مواد مورد سوء استفاده رایج در اجتماع تهدیدی برای سلامت است و می تواند به حرفه و زندگی شخصی شما آسیب برساند و تا چند هفته بعد از استفاده در بدن باقی می ماند.

استروئیدهای آنابولیک باعث بروز عوارض جدی ماندگار مانند ریزش مو، آکنه شدید، کوچک شدن بیضه ها، بزرگ شدن پستان در مردان، بیماری زودرس قلبی، سرطان و اثرات جدی بر روان می شوند.

هرگز از نمونه گیری فرار نکنید و سعی نکنید نمونه را دستکاری کنید. جعل، تعویض یا از بین بردن نمونه حین نمونه گیری، فرار، امتناع یا عدم تسلیم برای دادن نمونه خود، تخلف از قوانین و موجب محرومیت می شود.

اگر به دلیل بیماری، بنا به تشخیص پزشک مصرف دارو یا روشی ممنوعه تجویز شده باشد، به شرطی که آن درمان منجر به افزایش عملکرد ورزشی نشود و هیچ درمانی جایگزین دیگری برای بیماری در دسترس نباشد، ممکن است مجوز معافیت مصرف درمانی با دوز مشخص و برای مدت معین برای شما صادر شود. برای اخد TUE لازم است درخواست معافیت استفاده درمانی خود را به ستاد ملی یا فدراسیون بین المللی مربوطه ارائه کنید.

 

بازگشت به صفحه اصلی یاریزان

 

لیست مواد ممنوعه دوپینگ در سال ۲۰۲۱ از سوی WADA اعلام شد


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی