رفتن به بالا
  • یکشنبه - 12 مرداد 1399 - 13:28
  • کد خبر : ۷۲۷۱
  • چاپ خبر : ‌زوران ثبت جهانی می‌شود اگر بتوانیم شاخصه‌های اصلی مدنظر یونسکو را محقق کنیم
سرپرست انجمن زوران کشور؛

‌زوران ثبت جهانی می‌شود اگر بتوانیم شاخصه‌های اصلی مدنظر یونسکو را محقق کنیم

رئیس کمیته کشتی زوران کشور ، از تدوین و گردآوری اساسنامه زوران برای ثبت جهانی و ارسال به یونسکو خبر داد.

سرپرست انجمن زوران کشور گفت: ورزش زوران ریشه در فرهنگ و تاریخ مردم کرمانشاه و غرب کشور دارد و بنا داریم آن را در سطح ملی معرفی و در آینده نزدیک به ثبت جهانی برسانیم.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

سرپرست انجمن زوران کشور گفت: ورزش زوران ریشه در فرهنگ و تاریخ مردم کرمانشاه و غرب کشور دارد و بنا داریم آن را در سطح ملی معرفی و در آینده نزدیک به ثبت جهانی برسانیم.

به گزارش یاریزان و به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ بهرام بهروش روز جمعه در آیین تجلیل از خبرنگاران ورزشی استان کرمانشاه که در روستای «شبانکاره» شهرستان روانسر برگزار شد، افزود: بعد از کرونا بیشترین فعالیت هیات در زمینه ورزش زوران و برنامه‌ریزی برای معرفی بهتر و شایسته‌تر این سنت دیرینه کرمانشاهیان بود.

 

------------------------------------

وی با اشاره به اینکه کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی یک ورزش نهایت دقت را به خرج می‌دهند، افزود: باید بتوانیم شاخصه‌های اصلی مدنظر یونسکو را محقق و ورزش زوران را با تمام جزییات آن برای آنها تشریح کنیم.

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه ایجاد گود زوران را مهمترین پیش‌نیاز برای ثبت جهانی زوران عنوان کرد و اظهار داشت: هر گود زوران زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و اعتباری حدود هفت میلیارد تومان نیاز دارد.
وی ریشه ورزش زوران و کشتی را یکی دانست و گفت: اما فنون استفاده شده در زوران برعکس کشتی سنتی است و بنا داریم شاکله سنتی این ورزش را حفظ کنیم و در نوع پوشش فعالان این ورزش هم در حال طراحی لباس های مخصوص برای زوران هستیم

بهروش اظهار امیدواری کرد با توجه به استقبال مردم از این ورزش و برای ایجاد بسترهای لازم برای ثبت جهانی آن، مسوولان استانی و نمایندگان مجلس برای جذب اعتبارات لازم در این حوزه نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

تاکنون ۱۱۰ بازی بومی محلی در استان کرمانشاه شناسایی شده است و در ورزش زوران هم در مجموع ۷۴ مربی و داور آموزش‌های لازم را دیده‌اند.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی