رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 14 فروردین 1399 - 18:58
  • کد خبر : ۶۵۰۲
  • چاپ خبر : فدراسیون فوتبال ایران ، دریای پرتلاطمی که ” تاج ” را بلعید

فدراسیون فوتبال ایران ، دریای پرتلاطمی که ” تاج ” را بلعید

به گزارش یاریزان و به نقل از وبسایت رسمی فدراسیون فوتبال، این فدراسیون اطلاعیه شماره یک را در خصوص برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال صادر کرد.

سال ۹۸ برای فدراسیون فوتبال با اتفاقات عجیب همراه بود و در نهایت مهدی تاج هم تاب این سختی را نیاورد و این کشتی را در دریای متلاطم را به سایرین سپرد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

سال ۹۸ برای فدراسیون فوتبال ایران با اتفاقات عجیب و گرفتاری‌های متعدد همراه بود و در نهایت مهدی تاج هم به علت بیماری تاب این سختی را نیاورد و این کشتی را در دریای متلاطم را به سایرین سپرد تا آنها به ساحل آرامش برسند اما فعلا خبری از این وضعیت نیست.

به گزارش یاریزان و به نقل از خبرگزاری ایسنا، فدراسیون فوتبال سال پرتلاطمی را به پایان رساند و تقریبا وضعیت کنونی این مجموعه شباهتی به یک سال قبل ندارد؛ البته این موضوع به این معنی نیست که وضعیت بهتر شده بلکه اوضاع آشفته‌تر و بحرانی‌تر از آن است که نوید روزهای خوب برای تیم‌های ملی و رده باشگاهی ایران بدهد.

 

------------------------------------

در حالی پرونده این فدراسیون در روزهای پایانی ۹۸ بسته شد که که فیفا اجازه برگزاری انتخابات زودهنگام را به فوتبال ایران ندارد و این موضوع تا زمان اصلاح اساس‌نامه به آینده موکول شد.

برای بررسی وضعیت فدراسیون فوتبال و مجموعه‌های تابعه این فدراسیون، نگاهی به اتفاقات مهم در سال ۹۸ خواهیم داشت:

* جلوگیری فیفا از برگزاری انتخابات و تاکید بر اصلاح اساس‌نامه

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

اگر چه روزهای پایانی سال ۹۸ برای فدراسیون فوتبال سخت و فرسایشی بود اما نوید برگزاری انتخابات در ۲۵ اسفند، می‌توانست یک نسیم ملایم بر این دریای خروشان باشد اما فیفا اجازه برگزاری انتخابات را به علت آنچه «مشکلات اساس‌نامه‌ای» خوانده بود، نداد و پیگیری‌های فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به سرانجام نرسید تا ساز و کار اصلاح اساس‌نامه چیده شود.

* تاج از سر فدراسیون فوتبال افتاد

مهدی تاج به عنوان چهره‌ای که سال‌ها در فوتبال ایران حضو داشت، از سال ۹۵ عهده‌دار فدراسیون شد و در شروع کارش اقدامات موثری انجام داد اما او رفته رفته دچار مشکلاتی در این مجموعه شد و نتوانست تصمیمات درستی را اتخاذ کند. با این وجود به نظر نمی‌رسید او نسبت به ریاست در چهار سال آینده بی میل باشد اما بیماری قلبی در آخرین روزهای ۹۸، موجب استعفای او از ریاست فدراسیون شد تا حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون شود و زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم شود.

* قراردادهای عجیب با مربیان تیم ملی فوتبال

با رفتن کی‌روش، فدراسیون فوتبال با توجه به مشکلات بانکی و مالی خود با مربیان خارجی مختلفی مذاکره داشت و در نهایت یک بلژیکی عهده‌دار تیم ملی شد. تاج در عقد قرارداد ویلموتس، به جای تهران، در بروکسل حاضر شد و قرارداد هنگفتی با این سرمربی منعقد کرد. ادامه‌دار شدن مشکلات مالی و عدم تعهد ویلموتس به مفاد قرارداد محرمانه با تیم ملی، موجب مشکلاتی در فوتبال ایران شد. مشکلات اینچنینی با نتیجه نگرفتن تیم ملی همراه شد و منجر به فسخ قرارداد ویلموتس و اضافه شدن یک پرونده مالی در فیفا به نام فوتبال ایران شد.

فدراسیون بعد از چند ماه وقت‌کشی و بازی با اسامی مربیان ایرانی و کنار رفتن گزینه‌های مختلف با فشارهای خارجی، در حرکتی رونالدینیویی اسکوچیچ را از آبادان “ربود” و انتقادها را با سپردن تیم ملی به این مربی به جان خرید.

* ناکامی تیم ملی امید در انتخابی المپیک

تیمی که سال ۹۸ را با کرانچار آغاز کرده بود، بعد از نتایج نه چندان خوب و مشکلات مالی در فدراسیون فوتبال، از تیم ملی امید کنار گذاشته شد و در یک بی‌تدبیری دیگری از سوی این مجموعه، مربی جوانی به نام فرهاد مجیدی عهده‌دار تیم ملی امید و ناتوانی فدراسیون فوتبال شد. مجیدی هم در این سمت ماندگار نبود و فدراسیون فوتبال که راه برگشتی نداشت، استیلی را روی کار آورد. او هم نتوانست فدراسیون را با وجود اشتباهات متعدد در اداره این تیم به موفقیت و کسب سهمیه المپیک سوق بدهد تا حسرت فوتبال ایران در نرسیدن به المپیک ۴۸ ساله شود.

* حضور بانوان در بازی تیم ملی فوتبال

یکی از اتفاقات زیبای فوتبال ایران، حضور بانوان در بازی تیم ملی فوتبال بزرگسالان با کامبوج بود. هر چند این اتفاق با فشارهای فیفا رخ داد و نهادهای داخلی کمترین سهم را در این اتفاق داشتند، اما همه ۴۰۰۰ بلیتی که برای بانوان در نظر گرفته شده بود به فروش رفت و یوزها هم مقدم زنان را با شکست سنگین رقیب نه چندان نامدار خود، گلباران کردند.

اگر کرونا نبود، زنان ایرانی این فرصت را داشتند که در نوروز و بازی با هنگ‌کنگ نیز به ورزشگاه بروند اما همه چیز به آینده موکول شد تا تیم ملی برای رسیدن به مرحله بعد انتخابی جام جهانی، در سه بازی با بحرین، عراق و هنگ کنگ در تهران، بانوان را نیز همراه خود داشته باشد.

* حمایت فدراسیون فوتبال از مقصران ماجرای جام حذفی

ناتوانی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در برگزاری لیگ هجدهم و فینال جام حذفی که با اتفاقات بسیار عجیبی همراه بود، برخی از مسئولان سازمان لیگ و هیات فوتبال اهواز توسط کمیته اخلاق محروم شدند اما این نفرات جزو اعضای هیات رئیسه و در واقع مدیران نزدیک به مهدی تاج بودند.

با این اتفاق، کمیته اخلاق که یک نهاد مستقل در فدراسیون محسوب می‌شود، زیر هجمه مدیرانی مانند مهدی تاج و حیدر بهاروند، سرپرست کنونی فدراسیون قرار گرفت و محرومیت طولانی مدت آنها بعد از چند روز در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال وتو شد تا همه چیز به نفع مدیران فدراسیون تمام شود.

در پی این اتفاقات و ادامه دار شدن مشکلات میان کمیته اخلاق و برخی مدیران فدراسیون فوتبال، مرتضی تورک از سمت خود در کمیته اخلاق کناره گیری کرد.

* تعویق در شروع لیگ برتر به خاطر آماده‌سازی ورزشگاه ها

بعد از اتفاقات جام حذفی، مهدی تاج مانع از شروع فصل جدید لیگ برتر به نام آماده سازی ورزشگاه‌ها شد و مسابقات با یک ماه تاخیر شروع شد تا آثار این اتفاق در روزهای میانه فصل و فشردگی عجیب مسابقات دیده شود. هر چند آماده‌سازی‌های مهدی تاج و همکارانش چندان جواب‌گو نبود و مشکلات گذشته همچنان به قوت خود باقی ماند.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی