رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 27 اردیبهشت 1397 - 01:22
  • کد خبر : ۲۹۸۳
  • چاپ خبر : سارا شیربیگی بانوی ورزشکار کرمانشاهی : پرسپولیسی هستم و برای این تیم بازی می کردم
گفتگوی مفصل با خانم گل آسیا؛

سارا شیربیگی بانوی ورزشکار کرمانشاهی : پرسپولیسی هستم و برای این تیم بازی می کردم

  سارا شیربیگی بانوی ورزشکار کرمانشاهی می گوید از مردم ایران بابت حمایت هایشان تشکر می کند و می گوید تدارک خوبی برای مسابقات فوتسال آسیایی داشته اند.    ———————————— سارا شیربیگی بانوی ورزشکار کرمانشاهی یکی از بهترین فوتسالیست های ایران و آسیا است که در جام ملت ها نیز موفق شد خانم گل مسابقات […]

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

سارا شیربیگی بانوی ورزشکار کرمانشاهی می گوید از مردم ایران بابت حمایت هایشان تشکر می کند و می گوید تدارک خوبی برای مسابقات فوتسال آسیایی داشته اند.

 

 

------------------------------------

سارا شیربیگی بانوی ورزشکار کرمانشاهی یکی از بهترین فوتسالیست های ایران و آسیا است که در جام ملت ها نیز موفق شد خانم گل مسابقات شود. مصاحبه ای طولانی راجع به مسائل مختلف از جمله عدم پخش مسابقات، پوشش اسلامی در میادین، زندگی شخصی او و… انجام شده که حاصل آن را در زیر می توانید بخوانید.

 

  • درباره شرایط مسابقات و قهرمانی تان صحبت کنید

امسال دومین دوره برگزاری جام ملت های بانوان بود. سال ۲۰۱۵ ما قهرمان شدیم بعد از آن مدام اردو داشتیم و هیچ استراحتی نکردیم. المپیک داخل سالن داشتیم و بلافاصله جام ملت های آسیا. بازی های دوستانه خوبی با ایتالیا، روسیه، اوکراین و چین داشتیم و من فکر میکنم خیلی به ما کمک کرد که بتوانیم در این مسابقات خیلی خوب ظاهر شویم. در جام ملت ها تیم هایی که حضور داشتند نسبت به دوره قبل پیشرفت خیلی خوبی کردند و قوی تر بودند. همه تیم ها دائم در حال پیشرفت هستند و تیم ما هم همانطور که گفتم ۲ سال در اردو بود و باتوجه به بازی هایی که داشتیم بازی در سطح آسیا برایمان راحت تر بود. البته کادرفنی و حضور آقای صانعی نیز خیلی به ما کمک کردند که بتوانیم آنجا خیلی راحت با حریفان بازی کنیم.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

در مرحله گروهی بازی با ازبکستان و ترکمنستان به نسبت راحت تر و بازی با چین سخت تر بود که خوشبختانه بردیم. بازی فینال هم با ژاپن بود، تیمی که اصلی ترین رقیب ایران در آسیا محسوب می شود و تیم فوق العاده خوبی بودند و بازیکنان خیلی خوبی و جدیدی داشتند. ما در این ۲ سال خیلی تلاش کردیم و باید قدردان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باشیم که در این مدت ما را حمایت کردند که به هدفمان برسیم. خیلی خوشحالیم که توانستیم به هدفمان برسیم و جواب زحمات این عزیزان را بدهیم و مهم تر از همه این که دل مردم را شاد کنیم. این اولین بار بود که مردم به رشته ای از بانوان به این شکل توجه می کردند و باعث خوشحالی ما شد.

 

  • خودتان هم که خانم گل مسابقات شدید

خانم گلی و بهترین بازیکن شاید فقط دو تا کاپ بود که به من و خانم کریمی دادند. اما میخواهم این را بگویم؛ تیمی که قهرمان می شود حتما ۱۴ بازیکن خیلی خوب دارد. یک تیم که یک دل است و قطعا همه مستحق داشتن چنین کاپ هایی هستند، حالا در جایگاه های مختلف. بهترین گلر، بهترین پاسور و واقعا همه بازیکنان خوب بودند که نتیجه اش می شد که من یا خانوم اعتدالی گل بزنیم. در آخر من به عنوان نماینده بچه ها خانم گلی و فرشته کریمی بهترین بازیکن را دریافت کرد اما کاش جایزه های دیگری هم بودند. تیمی که قهرمان می شود قطعا تمام خوب ها را در اختیار دارد.

 

  • بازخورد مردم چطور بود؟

وقتی تایلند بودیم برای مسابقات پیام های بسیاری به ما می رسید که انگیزه ما را دو برابر می کرد، انقدر که همه پیگیر بودند و لطف داشتند. وقتی به فرودگاه هم رسیدیم سنگ تمام گذاشتند و ساعت ۳-۴ شب در آن جا بودند. در صفحات مجازی و روزنامه ها همه عکس از فوتسال بانوان بود و این خیلی حس خوبی می داد. این که توانستیم همه را شاد کنیم خیلی خوب بود. وقتی به استان هایمان هم رسیدیم استقبالی بود که من فکرش را نمی کردم یک شهرستان چنین استقبالی از یک ورزشکار بکند. واقعا دست همه درد نکند و ما هم خوشحالیم که دل مردم را شاد کردیم. امیدوارم این حمایت ها ادامه دار باشد که ما مسیرمان را ادامه دهیم و در مسابقات جهانی بدرخشیم.

 

  • تنها تلویزیونی هم که بازی ها را پخش کرد «آنتن» بود.

خداراشکر که آنتن  بازی ها را پخش کردند تا مردم ببینند و بازخورد های بسیار خوب و مختلفی هم بر اثر این وجود داشت. بازی های بانوان ارزش این را دارند که رسانه ملی هم حمایت کند. ما با حجاب کامل در مسابقات حاضر می شویم و فکر نمیکنم پخش بازی ها ایرادی داشته باشد. اگر بازی ها را پخش می کردند خیلی بهتر بود که خانواده ام بازی ها را می دیدند. من دوست دارم برادر و پدرم به سالن بیایند و بازی من را ببینند. من ۱۵ سال بازی کردم اما پدرم نمی دانست پستم در زمین چیست و فکر می کرد گلر هستم! اگر این شرایط پیش بیاید قطعا فوتسال هم پیشرفت می کند و امیدوارم این مسائل حل شوند.

 

  • در مورد حجاب صحبت کردید، این شرایط پوشش برایتان مشکل ساز نمی شود؟

برای سخت بودن که خیلی سخت است. شما خودتان دو بار لباس بپوشید و مقنعه بیاندازید قطعا برایتان سخت می شود. آن هم در شرایط تایلند و فصل های گرم سال که سخت تر هم می شود. اما به هر حال ما مسلمانیم و این حجاب را پذیرفته ایم مشکلی هم نداریم که با این حجاب بازی کنیم. شاید اگر حجاب نداشتیم راحت تر می توانستیم بازی کنیم و عملکردمان بهتر می شد اما ما با همین حجاب هم می توانیم به اهدافمان برسیم. فقط لازمه آن حمایت است. وقتی ما حجاب داریم دلیلی ندارد رسانه ملی بازی ها را پخش نکند یا این که در بازی فینال شبکه ورزش مسابقات اسب سواری دو قرن پیش را پخش می کند!

قبلا گل های ما پخش می شد اما الان آن را هم پخش نمی کنند و فقط عکس هست، عکس ها هم که تار! در برنامه نود گل های ما پخش شد و چه بازتاب خوبی هم داشت اما الان هیچ. ما اگر حجابمان بد بود اشکالی نداشت یا اگر هد بازیکن عقب رفته بود یا دستش بالا می رفت ولی همه بازیکنان و همه عکس ها خوب هستند و دلیل تار بودنش را نمی دانم.

 

  • تدارک شما برای مسابقات خوب بود اما موجی از اعتراضات در فضای مجازی به تدارک تیم بانوان وجود داشت. نظر خود شما چیست؟

الان همه انتظار دارند رسیدگی به شرایط بانوان و آقایان برابر باشد. اما ما باید نگاه کنیم که قبلا برای فوتسال و ورزش بانوان چه کار کردند و حالا چه می کنند. من نمی گویم یک امکانات فوق العاده داشتیم ولی ما همیشه انتظار داشتیم هرچیزی را که می خواهیم نه بشنویم اما برای این تیم این کار را نکردند و تا جایی که از دستشان بر می آمد تلاش کردند. همانطور که با قهرمانی در ۲۰۱۵ دید ها نسبت به فوتسال بانوان تغییر کرد، الان بازهم شرایط بهتر می شود. ما توقع زیادی نداریم اما بازهم تشکر می کنیم و امیدواریم بیشتر از این شود و امکان دارد ما روی سکوی جهانی هم برویم. در جهان همه ما را به تکنیک ایرانی می شناسند، با حجاب واقعا سخت است اما ما کارمان را انجام می دهیم.

 

  • خبر دارید که پاداشی هم برای قهرمانی در نظر گرفته شده یا خیر؟

فعلا که چیزی به ما نگفته اند. اما ۲۰۱۵ وزیر ورزش ۸ سکه داد، فدراسیون ۱۰ میلیون داد و رئیس جمهور هم ۱۰ سکه داد و ارگان های مختلف هم یک سکه. اما این بار چیزی به ما نگفته اند و تا وقتی بودیم ۷۰۰ دلار به ما دادند و قرار شد ۵۰۰ دلار دیگر بدهند که هنوز نداده اند. امیدواریم به قول هایی که داده اند، عمل کنند.

 

  • کدام قول ها؟

خب به هر حال به تیم آقایان قول هایی دادند که فراموش شد و هنوز هم پاداش نگرفته اند. به ما هم قول می دهند مثلا می دانیم فدراسیون و وزارت ورزش باید پاداش بدهد و این را می دانیم اما ای کاش حالا که آمده ایم و حال و هوای مسابقات هست پاداش ها لذت بخش تر هستند.

 

  • فکر میکنید چرا در ایران مردم هم خیلی به ورزش بانوان اهمیت نمی دهند و آیا در کشورهای دیگر هم اینطور است؟

در دیگر کشورها مسابقات بیشتری برگزار می شود و بازی های تدارکاتی بیشتری هستند. بعد از جام ملت های ۲۰۱۵ خیلی شرایط بهتر شد و من مطئنم از این به بعد بهتر هم می شود. قبلا اصلا نمی دانستند همچین رشته ای وجود دارد و می پرسیدند مگر دخترها هم بازی می کنند؟ اما الان حتی اگر تلویزیون هم پخش نکند، رسانه های مختلف و مردم و کانال ها و… آن را پخش می کنند و هرجا می رویم عکس از بانوان هست و اگر در تلویزیون هم نباشیم مردم هستند و در شبکه های اجتماعی نشان می دهند و من فکر نمیکنم که این موج فروکش کند. چون مردم می دانند چه کار بزرگی انجام دادیم و تکرار قهرمانی بسیار سخت تر است.

 

  • یک مشکل دیگر برای بانوان، محدودیت هایی است که از طرف خانواده اعمال می شود. شما خودتان همچین مشکلاتی داشتید و این که چه صحبتی با خانواده ورزشکاران بانوان نوجوان دارید.

البته ما در خانواده مان ورزشکار حرفه ای نداریم و به صورت معمولی ورزش می کنند. من از بچگی عاشق ورزش کردن بودم و هر رشته ای که می رفتم بهترین می شدم، چون مدام در حال دویدن و تلاش کردن بودم. خب خانواده من هم قدیم می گفتند نمی شود و دختر که به باشگاه نمی رود و هنوز جا نیافتاده بود. اما بعدا خانواده ام دیدند چقدر علاقه و استعداد دارم و دیگر جلوی من را نگرفتند و از بچگی حمایت کردند. وقتی مصدوم می شدم همه اذیت می شدند اما هیچ وقت نمی گفتند. الان هر وقت بر می گردم مادرم می گوید سارا دیگر نمی روی؟ منتظر است که من بگویم دیگر نمی روم.

خانواده ها باید احترام بگذارند به تصمیمات ورزشکاران و آن ها را حمایت کنند و خانواده بقیه هم اگر واقعا استعداد دارند نباید جلوی بچه شان را بگیرند و اجازه دهند به هدفی که می خواهد و به آن علاقه دارد برسد و آن ها را محدود نکنند.

 

  • شما در این مسابقات یک روانشناس هم داشتید که گفته می شد از طرف هیئت فوتبال است. آیا ایشان موثر ظاهر شدند؟

به هر حال ما واقعا احتیاج داشتیم. امسال اولین سالی بود که کادر ما مثل بقیه تیم ها کامل بود قبلا فقط سرمربی، مربی، سرپرست می رفتیم داخل مسابقات و تمام می شد و می رفت. اما دیدیم که اگر حمایت خوب شود نتیجه اش را می بینیم. دوره قبل ما تمام تیم ها را ۱-۰ بردیم ولی امسال همه چیز برنامه ریزی شده و به موقع بود و هرکسی وظیفه خودش را انجام می داد.

خانم اسلامیان هم سفارش شده نبود. ما درخواست روانشناس داده بودیم که چند گزینه معرفی شدند و ما ایشان را انتخاب کردیم. چون قبلا چند جلسه به تمرینات آمده بودند و ما بسیار راضی بودیم و مشتاق به این که ایشان هم در تیم باشند. همه کادرمان واقعا خوب بودند و بنده خدا از همه وقت و زندگی اش گذشت و همراه ما آمد.

 

  • یکی از کسانی هم که به شما کمک کردند، آقای صانعی بودند. درست است؟

بله کلا آقای صانعی خیلی خوب هستند و من اگر بخواهم فوتسال ایران را بگویم اول می گویم آقای صانعی. چون واقعا کار بلد هستند و امسال هم آمدند و شاید اگر نبودند ما قهرمان نمی شدیم و سرمربی و کادرفنی مان خالصانه زحمت کشیدند تا موفق شویم.

 

  • بعضی کارشناس ها می گویند فوتسال بانوان شباهت زیادی به آقایان دارد.

خب ایرانی ها چون تکنیک خاص خود را دارند، می شود گفت شبیه هم هستیم. از لحاظ تاکتیکی هم شاید چون آقای صانعی هستند شبیه باشیم. اما این که سطح کلی شبیه هم باشد نه چون آقایان سطح بالاتری دارند و فرق دارد ولی از لحاظ تکنیکی شبیه هم هستیم. در تیم ما هرکسی یک جور بازی می کند اما در دیگر تیم ها اینطور نیست و طبق تاکتیکی که دارند پیش می روند. هیچ وقت سر توپ نمی زنند و خودشان از بازیکن روبرو رد نمی شوند اما در ایران اینطور نیست و ممکن است کسی دریبل بزند و سبک خاص خود را دارند.

 

  • باتوجه به تکرار قهرمانی در آسیا، فکر میکنید شما هم مثل آقایان روی سکوی جهانی قرار بگیرید؟

به نظر خودم سطح بازی بانوان و آقایان فوتسال از آسیا فراتر است. البته همه این ها بستگی به حمایت دارد. اگر قرار باشد تیمی بعد از مسابقات به استراحت برود و یک ماه مانده به مسابقات بیاید، نمی شود. باید همینطور حمایت کنند و مطمئن باشند تیم های ما شایستگی قرارگیری روی سکو را دارند، آقایان که رفتند و بانوان هم پتانسیلش را دارند. ما پنجم ششم جهانیم و می توانیم به آن جایگاه برسیم.

 

-شما درخشش خوبی در جام ملت ها داشتید و فکر میکنید با این درخشش، وضعیت باشگاهی تان تغییر کند و لژیونر شوید؟

فعلا که بعد از این برنامه ملی نداریم و بر می گردیم به باشگاهی. سال قبل من نفت آبادان بودم و قراردادم تمام شده و نمی دانم کجا بروم. من پیشنهاد خارجی نداشتم و اگر هم بود آسیایی بود که من بیشتر ترجیح می دهم در ایران بازی کنم. فعلا اتفاق خاصی نیفتاده و بعد از ۲ سال یک ماه میخواهم استراحت کنم.

 

  • از وضعیت قراردادها در فوتبال بانوان راضی هستید؟

همانطور که می دانید در فوتسال بانوان فقط ۳-۴ باشگاه هستند که می توانند قرارداد را پرداخت کنند و این اصلا خوب نیست و نتیجش این می شود که ما می دانیم سه تیم بالای جدول کدام تیم ها هستند و این جالب نیست. حالا هم که تیم قهرمان شده امیدوارم اسپانسرها به فوتبال بانوان بیایند و شرایط بهتر بشود. چون قرارداد بانوان بهتر شود و سقف قرارداد بانوان ۵۰ میلیون تومان است که ما در هر شهری تیم داشته باشیم که در استان خودمان بازی کنیم. همچنین اگر قراردادی بسته می شود، به آن عمل کنند.

 

  • شما قبلا گفتید پرسپولیسی هستید، دوست دارید تیم محبوبتان در فوتسال بانوان تیم داری کند؟

باشگاه پرسپولیس چند سال پیش در فوتسال بانوان تیمداری کرد اما متاسفانه منحل شد. من خودم پرسپولیسی هستم و دوست دارم برای این تیم بازی کنم. البته الان همه شهر ها تیم می دهند اما معلوم نیست قراردادها را پرداخت کنند یا نه. بعضی استان ها هم مجبورند فقط برای مسابقات بروند. دوست دارم جایی بروم که شرایطش خوب باشد و اگر پرسپولیس باشد که چه بهتر.

 

  • خودتان اهل کرمانشاه هستید، راجع به زلزله هم پستی در اینستاگرام منتشر کردید، فکر میکنید مسئولان چه کارهایی باید می کردند که انجام ندادند؟

در مورد زلزله زده ها شرایط خیلی بدی هست و هنوز شرایط زندگی کامل نیست. باید یک زمانی بگذرد تا به شرایط عادی برگردند. حمایت مردم خیلی خوب بود و سنگ تمام گذاشتند در این جریان، خیلی بیشتر از مسئولین تا جایی که من می دانم. قدردانشان هستیم. حالا من شنیدم که در حال ساخت خانه هستند اما واقعیتش مطمئن نیستم و امیدوارم سریع تر به شرایط عادی برگردند. مسئولان هم یک کاری کنند و فقط منتظر کمک مردم نمانند.

 

  • حرف آخرتان اگر چیزی مانده بفرمایید.

تشکر میکنم از مردم به خاطر این حمایت ها و مسئولان که هر کاری توانستند انجام دادند و نباید فراموش کنیم. از خانواده خودم تشکر میکنم که من را حمایت کردند. دوست دارم از مربیانی که تلاش کردند به این جا برسم تشکر کنم.

تشکر میکنم از مردم به خاطر این حمایت ها و مسئولان که هر کاری توانستند انجام دادند و نباید فراموش کنیم. از خانواده خودم تشکر میکنم که من را حمایت کردند. دوست دارم از مربیانی که تلاش کردند به این جا برسم تشکر کنم، از جمله سرکار خانم یاری که من را وارد فوتسال حرفه ای کردند.

 

 

گفتگو با سارا شیربیگی بانوی ورزشکار کرمانشاهی

گفتگو با سارا شیربیگی بانوی ورزشکار کرمانشاهی


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی