رفتن به بالا
  • سه شنبه - 11 شهریور 1399 - 14:14
  • کد خبر : ۷۵۶۴
  • چاپ خبر : آیا ورزش‌های رزمی باعث کوتاهی قد کودکان می‌شود؟
سوال از متخصص ورزشی:

آیا ورزش‌های رزمی باعث کوتاهی قد کودکان می‌شود؟

به گزارش یاریزان؛ دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر کاراته نونهالان و نوجوانان دختر و پسر با قهرمانی تیم های ایلام و آذربایجان غربی خاتمه یافت.

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: نه تنها رشته‌های رزمی، بلکه هیچ رشته ورزشی باعث کوتاهی قد کودکان نمی‌شود.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: نه تنها رشته‌های رزمی، بلکه هیچ رشته ورزشی باعث کوتاهی قد کودکان نمی‌شود.

به گزارش یاریزان و به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمود روشنی با اشاره به وجود یک تفکر قدیمی مبنی براینکه برخی ورزش‌ها باعث کوتاهی قد کودکان می‌شود، اظهار کرد: براساس مطالعاتی که طی چند دهه اخیر در انستیتوهای بزرگ علوم ورزشی دنیا انجام گرفته، این تفکر قدیمی که بعضی رشته‌های ورزشی مانند کشتی، وزنه برداری و ژیمناستیک باعث کوتاهی قد کودکان می‌شود، کاملا رد شده است.

 

------------------------------------

وی افزود: در سالهای اخیر هم بحثی دیگر مطرح شده که ورزش‌های رزمی کوتاهی قد کودکانی که در این رشته فعالیت می‌کنند را به دنبال دارد که این موضوع هم کاملا غیرعلمی است.

مدیرپایگاه قهرمانی استان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش قد انسان مرتبط با صفحات رشد بدن است، عنوان کرد: صفحات رشد در هر استخوان طولی بدن مانند استخوان ران، ساق پا و ساعد دست وجود دارند و هورمونهای رشد یا سوماتوتروپین در این صفحات هستند که ترشح آنها به افزایش قد انسان کمک می‌کند.

روشنی اضافه کرد: برای تحرک و ترشح و فعالیت بیشتر صفحات رشد، کودکان باید خواب خوب، تغذیه مناسب، آرامش و ورزش و فعالیت کافی داشته باشند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

وی با بیان اینکه ورزش یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که باعث رشد کودکان می‌شود، اظهار کرد: زمانی که بواسطه ورزش کردن ضربان قلب بالا می‌رود و دمای بدن تغییر می‌کند، صفحات رشد بدن کودکان بیشتر تحریک می‌شود.

مدیر پایگاه قهرمانی استان با تاکید براینکه هیچ رشته ورزشی کوتاهی قد کودکان را در پی ندارد، گفت: در وزنه برداری کوروش باقری و حسین رضا زاده، در کشتی محمد حسن و محمدحسین برادران محبی و در رشته‌های رزمی سعید احمدی نمونه‌هایی از ورزشکارانی هستند که قدهای بلندی دارند.

وی متذکر شد: البته درصورتی که کودکان ورزش‌های سنگینی را بدون تغذیه مناسب و دریافت پروتئین و کلسیم کافی و شرایط ریکاوری انجام دهند، آن زمان به صفحات رشد آسیب می‌رسد و می‌توانیم بگوئیم که ورزش باعث سوختن قد کودکان می‌شود.

روشنی یادآورشد: در این راستا خانواده‌ها نباید نگران این باشند که ورزش کردن کوتاهی قد کودکانشان را بدنبال دارد، بلکه موضوع کوتاهی قد کودکان بیشتر مربوط به مسائل ژنتیکی و ارثی، تغذیه ای و خواب است.

وی در ادامه عنوان کرد: همچنین برخی رشته‌ها که بدن را در مقابل جاذبه به تحرک وادار می‌کند، مانند بسکتبال و والیبال و بویژه بارفیکس تاحدودی افزایش قد کودکان را بدنبال دارد که البته آن هم بصورت جزیی است.

مدیر پایگاه قهرمانی استان به نقش کم خوابی و عدم تغذیه مناسب در کوتاه قدی کودکان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده و کودکان بیشتر در خانه هستند، شاهدیم تا نیمه های شب بیدارند، تغذیه مناسبی ندارند و در یک شرایط پُراسترس و تنش زایی قرار گرفته‌اند که این مسائل کوتاهی قد آنها را در پی دارد.

وی اضافه کرد: عمده فعالیت صفحات رشد با توجه به وضعیت خلقت انسان از ساعت ۱۰ شب تا دو بامداد صورت می‌گیرد و اگر در این زمان کودکی خواب باشد بیشترین بهره را از ترشح صفحات رشد می‌برد، اما اگر بیدار باشد، از حجم کمی از این نعمت برخوردار می‌شود.

روشنی در پایان متذکر شد: همچنین بیدار ماندن کودکان تا نیمه های شب باعث تداخلات هورمونی شده و آنها را دچار قد عرضی به جای قد طولی می‌کند و در نتیجه دارای پهنی لگن و مفصل های میانی بدن می‌شوند.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی