رفتن به بالا
  • شنبه - 6 اردیبهشت 1399 - 14:25
  • کد خبر : ۶۶۷۳
  • چاپ خبر : آمار قابل تامل دوپینگ در ورزش ایران ؛ ۵۷ ورزشکار متخلف و ۴۷ محروم!

آمار قابل تامل دوپینگ در ورزش ایران ؛ ۵۷ ورزشکار متخلف و ۴۷ محروم!

تست دوپینگ ورزشکاران ایران در سال جاری میلادی هنوز وارد مرحله آنالیز و بررسی نشده ضمن اینکه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هنوز در مورد پرونده ۶ ورزشکار متخلف سال گذشته هم اعلام حکم نکرده است.

علاو براینکه تست دوپینگ ورزشکاران ایران در سال جاری میلادی هنوز وارد مرحله آنالیزنشده هنوز در مورد پرونده ۶ ورزشکار متخلف سال گذشته هم رای صادر نگردیده است.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

تست دوپینگ ورزشکاران ایران در سال جاری میلادی هنوز وارد مرحله آنالیز و بررسی نشده ضمن اینکه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هنوز در مورد پرونده ۶ ورزشکار متخلف سال گذشته هم اعلام حکم نکرده است.

به گزارش یاریزان و به نقل از خبرگزاری مهر؛ سه ماه از سال جاری میلادی می‌گذرد، اما پرونده دوپینگ ورزش ایران در سال گذشته میلادی به دلیل توقف طولانی که تعطیلات کریسمس و مهمتر از آن بدهیِ نادو به آلمانی‌ها ایجاد کرد، هنوز به طور کامل مختومه اعلام نشده است.
ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) که برای آنالیز نمونه گیری‌های به عمل از ورزشکاران کشور با آزمایشگاه آکردیته کلن قرارداد همکاری دارد، بعد از اردیبهشت ماه سال گذشته که ۱۸۰ هزار یورو به حساب این آزمایشگاه واریز کرده بود، هیچ پرداختی دیگری به آلمانی‌ها نداشت. همین مسئله بدهی ۱۵۰هزار یورویی روی دست نادو ایران گذاشت که باعث توقف آنالیز ۱۵۰ نمونه ارسالی به کلن شد.
«پنهان کاری در دوپینگ ۱۰ ورزشکار/ ۱۵۰ نمونه معطل پول» عنوان گزارشی بود که در آن ضمن تحلیل وضعیت کلی دوپینگ ۲۰۱۹ ایران به موضوع بدهی و تبعات آن هم اشاره کرد. مبلغ این بدهی که به دلیل مشکلات موجود برای ورود و خروج‌های مالی در سطح بین المللی دلیل ایجاد شده بود، دی ماه سال گذشته از طریق وزارت امور خاجه ایران در فرانکفورت به حساب آزمایشگاه کلن واریز شد و بدین ترتیب حساب و کتاب ایران با آلمانی‌ها صاف و صفر شد.
بعد از آن بود که نمونه‌های آنالیز نشده ورزشکاران ایران وارد پروسه بررسی و آنالیز در آزمایشگاه کلن شد و به تدریج نتیجه همه آن‌ها اعلام شد. از مجموع نمونه‌های مثبت دریافتی، نادو ایران تا به امروز در مورد ۵۱ نمونه مثبت اعلام رای داشته، اما هنوز هستند ورزشکاران متخلفی که حکمی برای‌شان صادر نشده است.

 

------------------------------------

۵۷ ورزشکار دوپینگی در ایران
از مجموع ۱۲۳۰ تست دوپینگی که ماموران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ طی سال ۲۰۱۹ میلادی از ورزشکاران ایران گرفته اند، نتیجه ۵۷ تست مثبت بوده است. ورزشکارانی که طی سال گذشته میلادی در برنامه افسران نادو برای توزیع نمونه گیری قرار گرفتند از حدود ۲۰ فدراسیون بودند، اما نمونه‌های مثبت اعلام شده مربوط به ورزشکارانی از ۱۵ فدراسیون بوده است.

مشخص شدن رای برای ۵۱ ورزشکار متخلف
از میان ورزشکارانی که دوپینگ آن‌ها محرض شده است، دو ورزشکار با الزامی مبنی بر استفاده از یک داروی خاص مواجه بودند. بر همین اساس این دو ورزشکار با ارائه برگه معافیت درمانی خود، تبرئه شده اند.
ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به جز این دو ورزشکار، برای دیگر ورزشکارانی که طبق اعلام آلمانی‌ها نتیجه تست دوپینگ شان مثبت بوده (۴۹ نفر)، تشکیل پرونده داده و ضمن معرفی آن‌ها در مراحل مختلف، حکم محرومیت‌شان را مشخص کرد. در این میان دو ورزشکار متخلف در رشته‌های شنا و دوومیدان به دلیل داشتن سنی کمتر از ۱۸ سال و قوانین وادا در مورد صغر سنی ها، معرفی نشده، اما حکم محرومیت ۴ ساله آن‌ها ابلاغ شده است.

وزنه برداری و دوچرخه سواری در صدر دوپینگی‌ها
طبق آمار ارائه شده از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، وزنه برداری با داشتن ۹ ورزشکاری که به استفاده از دارو‌های ممنوعه گرایش داشته اند، در صدر رشته‌های دوپینگی قرار دارد. از این حیث دوچرخه سواری با ۶ ورزشکار متخلف، در رده دوم است و کشتی و فوتبال (بدون احتساب فوتسال) هم با ۵ ورزشکار دوپینگی در جایگاه سوم ایستاده اند.
شرایط فدراسیون‌های ورزشی ایران به لحاظ ارتکاب به دوپینگ ورزشکاران شان در سال ۲۰۱۹ میلادی به این شرح است: (در این جدول دو ورزشکاری که بعد از مثبت شدن تست دوپینگ تبرئه شدند، محسابه نشده اند)

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

نام فدراسیون تعداد نمونه‌های مثبت
وزنه برداری ۹
فوتبال ۵
کشتی ۵
والیبال ۲
ووشو ۲
پارادوومیدانی ۲
قایقرانی ۲
فوتسال ۲
دوومیدانی ۳
هندبال ۳
شنا ۲
دوچرخه سواری ۶
پاورلیفتینگ ۲
بولینگ و بیلیارد ۱
تیراندازی ۳

از محرومیت ۴ ساله تا توبیخ کتبی برای دوپینگی‌ها
رای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ برای ۴۹ ورزشکار دوپینگی – به جز دو نفری که تبرئه شدند – مشخص است. دو ورزشکار از رشته‌های وزنه برداری و دوچرخه سواری ۲ سال محروم شده اند، این محرومیت برای یکی از فوتبالیست‌ها ۶ ماهه بوده و دیگر ورزشکاران هم حکمی مبنی بر محرومیت ۴ ساله داشته اند. البته که دو ورزشکار از رشته‌های پارادوومیدانی و تیراندازی هم فقط با توبیخ کتبی مواجه شده‌اند.
در مجموع با توجه به تبرئه شدن دو ورزشکار و توبیخ کتبی برای دو ورزشکار دیگر، در کل ۴۷ نفر به خاطر ارتکاب به دوپینگ با حکم محرومیت مواجه شدند. در این میان حکم محرومیت یکی از وزنه برداران با رای کمیته استیناف به ۶ ماه کاهش یافت. محرومیت وی اول مارس سال جاری میلادی به پایان رسید. پیش از وی محرومیت ۴ ساله یکی از تیراندازان هم به ۶ ماه کاهش یافته بود. این دوره محرومیت هم سال گذشته تمام شد. محرومیت دیگر دوپینگی‌های سال ۲۰۱۹ کماکان ادامه دارد.

۶ ورزشکار دوپینگی که هنوز محروم نشده‌اند
تاخیر در آنالیز نمونه گیری ورزشکاران ایران در آزمایشگاه آلمان و بعد از بحرانی که به دلیل ویروس کرونا فعالیت‌های ورزشی ایران و دیگر کشور‌های جهان را تحت تاثیر قرار داد، باعث شده پرونده دوپینگ ۲۰۱۹ ورزش ایران همچنان باز باشد چراکه هنوز در مورد ۶ ورزشکار دوپینگی اعلام رای نشده است.
رضا سعیدی سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: سال گذشته میلادی به طور کلی ۱۲۳۰ نمونه از ورزشکاران رشته‌های مختلف گرفته شد، از این تعداد نتیجه تست دوپینگ ۵۷ ورزشکار مثبت اعلام شد. پرونده دوپینگ ۵۱ ورزشکار در نادو بررسی و برای آن‌ها اعلام حکم شده است. در مورد پرونده ۶ ورزشکار، اما هنوز حکمی صادر نشده است.
وی تاکید کرد: پرونده این ورزشکاران در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ همچنان در حال بررسی است. به محض مشخص شدن نتیجه بررسی‌های تکمیلی و برگزاری نشست‌های لازم، رای قطعی صادر می‌شود.

توقف در آنالیز نمونه گیری‌های ۲۰۲۰
از ۱۱ دی ماه سال گذشته که سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نمونه گیری از ورزشکاران در این بازه زمانی جدید را در دستور کار قرار داد، اما هنوز هیچ یک از تست‌های گرفته شده وارد مرحله آنالیز و بررسی در آزمایشگاه کلن نشده اند. کرونا و گسترش جهانی آن دلیل این موضوع است.
سعیدی در این زمینه گفت: طبق پروتکل آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) و به دلیل فراگیری جهانی کرونا، اجازه ارسال تست‌های دوپینگ گرفته شده برای آزمایشگاه کلن را نداشتیم. در این شرایط تست‌ها فریز شدند تا به محض خروج از این بحران، نسبت به ارسال آن‌ها اقدام کنیم.
سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد: نمونه گیری‌های فریز شده مربوط به هفته‌های ابتدایی سال جاری میلادی است. بعد از آن و به دلیل تعطیل شدن تدریجی تمام مسابقات و اردوها، اصلا تستی از ورزشکاران گرفته نشد.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی