رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 24 اردیبهشت 1399 - 18:17
  • کد خبر : ۶۹۰۲
  • چاپ خبر : یک سوم حق پخش ، فوتبال را راضی می کند؟/ سکوت صداوسیما در نحوه اجرای قانون

یک سوم حق پخش ، فوتبال را راضی می کند؟/ سکوت صداوسیما در نحوه اجرای قانون

هفته نوزدهم مسابقات لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های کشور با برگزاری دیدارهای در شهرهای مختلف و انجام حساس ترین دیدار بین تیم های سردار بوکان و آوالان کامیاران و اخراج حمید امامی به پایان رسید.

با وجود ابلاغ قانون پرداخت ۳۰ درصد از درآمدهای حق پخش تلویزیونی فوتبال به این رشته، هنوز جزییات و زمان اجرای این طرح مشخص نیست.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

با وجود ابلاغ قانون پرداخت ۳۰ درصد از درآمدهای حق پخش تلویزیونی فوتبال به این رشته، هنوز جزییات و زمان اجرای این طرح مشخص نیست ولی به طور مشخص به نظر می‌رسد این قانون نتوانسته فوتبالی‌ها را راضی کند.

به گزارش یاریزان و به نقل از خبرگزاری ایسنا، سال‌هاست که صداوسیما بابت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورشی از جمله فوتبال که دارای درآمد بسیار زیادی در اقصی نقاط جهان است، پولی پرداخت نمی‌کند و این موضوع فوتبال ایران را در معرض ورشکستگی قرار داده و آن‌ها فاقد توان لازم برای پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خود هستند.

 

------------------------------------

با وخیم‌تر شدن وضعیت تیم های فوتبال، اکنون وزیر ورزش و جوانان از دریافت بخشی از حق پخش تلویزیونی در سال ۹۹ خبر داده است. مسعود سلطانی فر گفته است که «بعد از چهل سال که صدا و سیما زیر بار حق پخش به عنوان یکی از منابع مهم ورزش نمی‌رفت، توانستیم حق پخش را در قالب تبصره‌ای در بودجه ۹۹ با بهره ۳۰ درصد وزارت ورزش و جوانان و ۷۰ درصد صدا و سیما بگنجانیم و بالاخره امسال در بودجه گذاشتیم. دیروز هم در ابلاغیه برنامه و بودجه برای ما آمد که بالاخره فرایند اجرایی شدن آن در حال انجام است».

*ابراز امیدواری برای سهم برابر فوتبال و صداوسیما در سال آینده

طی روزهای گذشته نیز، حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس نیز گفته پیشنهاد نمایندگان مجلس ۵۰-۵۰ بود که صداوسیما این موضوع را نپذیرفته و در نهایت با پرداخت ۳۰ درصد از حق پخش تلویزیونی به فوتبال موافقت کرده است. او ابراز امیدواری کرده که در صورت اجرای این قانون در سال جاری، فوتبال در سال آینده ۵۰ درصد از حق پخش را به خود اختصاص دهد.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

برخلاف رضایت نمایندگان دولت و مجلس از اجرای چنین طرحی، به نظر می‌رسد خانواده فوتبال هنوز به طور کامل از این موضوع رضایت ندارد و خواستار سهم بیشتری از حق پخش تلویزیونی است که به واسطه سال ها انحصارطلبی صداوسیما پرداخت نشده است و موجب اوضاع نه چندان مناسب باشگاه‌داری در فوتبال شده است.

*انتقاد رئیس سازمان اقتصادی و عضو هیات رئیسه سازمان لیگ

صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال که با حفظ سمت، عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال است، در روزهای گذشته و قبل از رضایت وزیر ورزش از چنین قانونی، اعلام کرد که پرداخت ۳۰ درصد از حق پخش تلویزیونی به فوتبال معقول نیست و وزارت ورزش هم از این طرح استقبال نخواهد کرد.

او تاکید کرده بود که «فکر نمی‌کند وزارت ورزش این موضوع را قبول کند چرا که پرداخت ۳۰ دصد از حق پخش تلویزیونی به فوتبال منصفانه نیست و دولت هم این موضوع را نمی پذیرد». با این حال به نظر می‌رسد که در واقعیت دولت از این اتفاق راضی و خوشنود است.

*سکوت صداوسیما و عدم اعلام جزییات پرداخت سهم فوتبال

وزیر ورزش درحالی از آغاز فرایندهای اجرایی اجرای این ابلاغیه خبر داده که هنوز معلوم نیست از چه تاریخی سازمان لیگ قادر به دریافت سهم تیم ها از حق پخش تلویزیونی خواهد بود و آیا این موضوع در بازی های باقی مانده از لیگ نوزدهم اجرایی است یا به لیگ بیستم گره خواهد خورد.

از سوی دیگر صداوسیما نیز هنوز درباره این موضوع سکوت کرده و جزییات بیشتری از آن را لو نداده است و به نظر می رسد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نیز در جریان اجرای این طرح نیست.

طبق اطلاعات منتشر شده، به نظر می رسد صداوسیما به صورت مستقیم حق پخش را از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خریداری نخواهد کرد؛ بلکه درصدی از درآمدهای خود از طریق پخش مسابقات فوتبال و برنامه های ورزشی با محوریت فوتبال را به این رشته ورزشی اختصاص خواهد داد.

اگرچه پرداخت ۳۰ درصد از درآمدهای حق پخش تلویزیونی نمی‌تواند حق واقعی خانواده فوتبال را ادا کند اما به عنوان یک آب باریکه می‌تواند بخشی از مشکلات و بدهی‌های تیم‌ها را برطرف کند اما همچنان چگونگی اجرای این قانون مشخص نیست.


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی