رفتن به بالا
  • جمعه - 19 اردیبهشت 1399 - 19:47
  • کد خبر : ۶۸۷۱
  • چاپ خبر : چه زمانی عفونت های ویروسی در ورزشکاران افزایش می‌یابد؟

چه زمانی عفونت های ویروسی در ورزشکاران افزایش می‌یابد؟

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در مورد مسائلی که احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی در ورزشکاران حرفه ای را افزایش می دهد، توضیح داد.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در مورد مسائلی که احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی در ورزشکاران حرفه ای را افزایش می دهد، توضیح داد.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در مورد مسائلی که احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی در ورزشکاران حرفه ای را افزایش می دهد، توضیح داد.

به گزارش یاریزان؛ مهدیه ملانوری شمسی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، در مورد احتمالات ابتلا به عفونت ­های ویروسی در ورزشکاران حرفه ای، اظهار کرد: بعضی از شاخص ­های سیستم ایمنی در ورزشکاران حرفه ­ای و عموما ورزشکاران رشته­ های استقامتی که فعالیت­های ورزشی طولانی­ مدت بالای ۲ ساعت دارند و یا حتی ورزشکارانی که به صورت شدید تا حدود یک ساعت فعالیت ورزشی مداوم را پشت سر می­ گذارند به ویژه در ساعات ابتدایی بعد از انجام یک وهله فعالیت، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و اصطلاحا می‌تواند منجر به ایجاد پنجره باز سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلای افراد به عفونت شود.

 

------------------------------------

مدت زمان فعالیت ورزشی عاملی موثرتر در تضعیف سیستم ایمنی بدن

وی ادامه داد: باید توجه داشت که مدت زمان فعالیت ورزشی عامل موثرتری در تضعیف سیستم ایمنی بوده و عموما ورزشکارانی که دچار عفونت­ های مجاری تنفسی فوقانی می شوند، در محیط تمرین دچار عفونت شده و این مشکل منجر به کاهش عملکرد در آن­ ها خواهد شد و تمرین را مختل و از شرکت در مسابقه با بهترین عملکرد جلوگیری می­ کند.

افزایش احتمال ابتلا به عفونت بر اثر دم و بازدم ­های عمیق و تعداد تنفس بالا

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه مشکلات تغذیه­‌ای، استرس و شرایط محیطی نامتعارف (سرد، گرم و تمرین یا مسابقه در ارتفاع) و عوامل دیگر تشدید کننده سرکوب سیستم ایمنی هستند و احتمالا ورزشکاران را مستعد به عفونت خواهند کرد، گفت: تضعیف سیستم ایمنی موجب فعال شدن ویروس­ های مخفی مانند تب­خال و یا موجب ابتلا به عفونت­ های جدید در ورزشکاران خواهد شد. دم و بازدم­ های عمیق (عمق تنفس بالا) و تعداد تنفس بالا احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می ­دهد و مطالعات نشان داده­ اند یک ساعت تمرین ورزشی در فضای سرپوشیده باعث افزایش کلونی ویروسی در مجاری تنفسی فوقانی در ورزشکاران شده است.

ورزشکاران رشته ­های استقامتی؛ مستعد عفونت و سرماخوردگی

ملانوری ادامه داد: سلول ­های سفید خون بخش مهمی از سیستم ایمنی هستند که در جریان پیشگیری از عفونت ­ها یا مبارزه با عفونت نقش بسزایی را ایفا می کنند و خستگی، بیماری ­های ویروسی و سندرم­ بیش­ تمرینی با تغییرات سلول­ های سفید خون همراه است، بنابراین ورزشکاران رشته ­های استقامتی از ذخایر نوتروفیل مغز استخوان کمتری برخوردار هستند که در نتیجه ورزشکار مستعد عفونت و سرماخوردگی خواهد شد.

به گفته وی یکی دیگر از شاخص ­هایی که در ورزشکاران تحت تاثیر قرار می­‌گیرد لنفوسیت­ ها بوده که در پژوهشی نشان داده است که سطوح لنفوسیت ­ها در انتهای فصل در فوتبالیست ­ها کاهش یافته است و همچنین بالا رفتن سطوح مونوسیت ­ها که شاخص عفونت مزمن بوده در ورزشکاران مشاهده شده است.

این دانشیار دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه افزایش بیش از معمول سطوح کراتین کیناز نشان دهنده خطر عفونت است که به دنبال فعالیت های شدید در ورزشکاران حرفه ای رخ خواهد داد، اظهار کرد: همچنین سطوح پایین IgA بزاقی نشان ­دهنده این است که ورزشکار در معرض عفونت مجاری تنفسی فوقانی قرار دارد.

شاخص های بیش تمرینی

ملانوری با بیان اینکه افزایش سایتوکاین ­های التهابی در خون (افزایش مزمن IL-۶ در خون دونده استقامتی) و کاهش سایتوکاین­ های ضدالتهابی نشان­ دهنده شاخصی از بیش تمرینی است، گفت: همچنین افرادی که پلی مورفیسم­ های مشخصی از ژن IL-۶ را دارند بیشتر گرفتار عفونت مجاری تنفسی فوقانی می­‌شوند و سطوح جریان خونی برخی از شاخص ­های تغذیه ای شامل مواد معدنی، مانند آهن، مس، روی و… ویتامین­ هایی مانند ویتامین B۱۲، ویتامین D و اسید فولیک می توانند عملکرد سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی را در ورزشکاران حرفه ای تحت تاثیر قرار دهند و علاوه بر آن آب­رسانی مناسب، مصرف آنتی اکسیدان ­ها، کربوهیدرات­ و پروبیوتیک­ها از فرآیند تضعیف سیستم ایمنی در ورزشکاران پیشگیری می ­کنند.

 

خبرنگار: هژیر نیک مهر


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی