رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
  • کد خبر : ۶۴۱۸
  • مشاهده :  38 بازدید
  • چاپ خبر : فیزیولوژی ورزشی و کرونا / آیا درمانی برای این ویروس وجود دارد؟

فیزیولوژی ورزشی و کرونا / آیا درمانی برای این ویروس وجود دارد؟

جامعه ورزش برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلا به این ویروس، باید موارد متعددی همچون بهداشت تنفسی و غذایی را رعایت کند.

کرونا ویروس (coronavirus disease COVID-19) یا هر نوع ویروسی که سبب ایجاد اختلال در دستگاه تنفس، می تواند سیستم فوقانی تنفس را درگیر کند. اتفاقا خبر بسیار خوبی است چون بسیاری از یافته ها در حوزه ایمونولوژی ورزش و در حوزه استفاده از انواع مواد مغذی، تحقیقات بر روی این ناحیه پرداخته اند. دستگاه فوقانی […]

کرونا ویروس (coronavirus disease COVID-19) یا هر نوع ویروسی که سبب ایجاد اختلال در دستگاه تنفس، می تواند سیستم فوقانی تنفس را درگیر کند. اتفاقا خبر بسیار خوبی است چون بسیاری از یافته ها در حوزه ایمونولوژی ورزش و در حوزه استفاده از انواع مواد مغذی، تحقیقات بر روی این ناحیه پرداخته اند. دستگاه فوقانی تنفس در ناحیه بزاق و سلول های اپی تلیال در ناحیه گوارش یا ایمونوگلوبین بزاقی نقش مهم و دفاعی در برابر ورود ویروس به بدن دارد.

درمان ویروس کرونا: آیا درمانی برای این ویروس وجود دارد؟ تقریبا می توانیم بگیم نه، صرفا مبحث پیشگیری، بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند ما رو در برابر ورود اکثر ویروس های بدن محافظت بکند.

گروه های که بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند: براساس تحقیقاتی که نشان داده‌اند افرادی که کم تحرک یا فعالیت ورزشی ندارند در فصول سرد سال بیشتر به عفونت های فوقانی دستگاه تنفس مبتلا می شوند.

یافته های دیگر نشان داده اند ورزشکاران حرفه ای که دارند برای مسابقات تمرین می کنند و بیش از ۳ روز در هفته تمرین دارند یا فعالیت ورزشی آنها بیشتر از ۱ ساعت در روز است یا ۲ وعده در روز و در ایام هفته ۵ تا ۶ روز تمرین می کنند، بدن این افراد به خاطر شرایط ایجاد over Traning ( بیش تمرینی) بیشتر در معرض حمله ویروس ها قرار دارند، که نشان دهنده ای افت سیستم ایمنی بدن است.

ورزشکارانی که در مقابل ویروس کرونا مقاومتر هستند: افرادی که فعالیت ورزشی منظمی دارند، به صورت هفتگی و از یک دوز تمرینی بالاتر نمی روند با بالاترین میزان عملکرد لنفوسیتها و سیستم ایمنی در مقابل ورود ویروس و مقاومت در برابر آن مقاومتر هستند.

تمریناتی که در بالا بردن سیستم ایمنی بدن موثرتر هستند: در این ایام که ما باید نکات بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش استفاده کنیم، اما ذکر این نکته بسیار ضروری است که اجرای فعالیت های ورزشی در نوع مقاومتی و کار با وزنه به علت اینکه قدرت عضلات، عملکرد عضلات را بیشتر میکند، خود عضله به عنوان یک ارگان ترشحی و بالابرنده سیستم ایمنی قلمداد می شود. با اجرای تمریناتی ورزشی عوامل مانند اینترلوکین۶ عضلانی زیاد می شود، از طرفی دیگر فاکتوری TNF آلفا، فاکتوری که سبب تخریب سیستم ایمنی بدن می شود افت پیدا می کند و هورمون های مثل IGF-1، هورمون رشد و تستسترون زیاد می شود و همه این موارد ایمنی و قدرت بدن ما رو در مقابل هر ویروس قویتر می کند.

چه عواملی سبب می شود سطح ایمنی بدن ضعیف بشود و بدن در معرض پاتوژن ها و ویروس ها قرار بگیرد:
۱٫ استرس
۲٫ اختلالات تغذیه ای
۳٫ کم خوابی
۴٫ کم آبی

ترتیب مواد غذایی:
۱٫ کربوهیدرات
۲٫ پروتئین
۳٫ امگاها
۴٫ ریزمغذیها

حسین امینی (دانشجوی ارشد فیزیولوژی و تغذیه ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران)

یاریزان / به نقل از هاژه

   

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه